به محمد آزادبخت و اصلاح طلبان

مراد پیریان/ کشکان: استاد عزیز سلام ،چند روز پیش در فضای مجازی نوشته ای بنام “عبور از کانال “از شما خواندم بر خود لازم دانستم تا با اجازه ی حضرتعالی در خصوص آن مطالبی ارائه دهم. جناب استاد؛ ما می دانیم که شما ،از جمله مفاخر عصر در منطقه هستید و در صداقت ،درستکاری ، فرهیختگی و […]

مراد-پیریان

مراد پیریان/ کشکان:

استاد عزیز سلام ،چند روز پیش در فضای مجازی نوشته ای بنام “عبور از کانال “از شما خواندم بر خود لازم دانستم تا با اجازه ی حضرتعالی در خصوص آن مطالبی ارائه دهم.
جناب استاد؛ ما می دانیم که شما ،از جمله مفاخر عصر در منطقه هستید و در صداقت ،درستکاری ، فرهیختگی و مهمتر از همه در مردمداری گوی سبقت را اگر نتوان گفت از همه بلکه از خیلی ها ربوده اید.
ما می دانیم و خوب هم می دانیم که شما ، با وجود شایستگی و جامع الاطراف بودن و به سبب کارشکنی برخی از دوستان از تصدی بعضی از منصب ها دور شدید. مضاف بر آن در برخی موارد خود شما با سنجیدن شرایط و فضای نامناسب حاکم بر شهرستان و حتی استان ، از پذیرفتن پیشنهاداتیسر باز زدید و به قول معروف عطای آن ها را به لقایشان بخشیدی.
جناب استاد؛ خوشبختانه شما به این باور رسیده اید که ارزش هر کسی به نوع نگاه و اندیشه ی اوست. به قول آن فیلسوف شهیر انگلیسی که گفت: ” چون می اندیشم پس هستم ” البته قبلا هم همین باور را داشته اید که به شاگردانت اندیشیدن را آموختی نه اندیشه ها را ، وچگونه زیستن را نه به هر قیمتی زیستن را.
جناب استاد؛ به حکم باور به همین اندیشه بوده که در طول سوابق درخشان خود ترجیح دادی به جای رسیدن به نام و نان به لطایف الحیل ،درمیان مردم مظلوم همیشه فراموش شده بمانید تا به بچه هایشان یعنی سرمایه های واقعی آنها درس آزادگی ،استقلال و استقامت در مقابل سختی ها و ناملایمات بدهید.

ما ندید تا زخم های تاول زده و چرکین آنها را که حاصل سال ها جناح بازی بی فایده و کشمکش های سیاسی بی اثر بود با دوای همدردی مداوا نمایید و آلامشان را که نتیجه ی فزون طلبی و تمامیت خواهی اندکی محدود و معدود بوده را التیام ببخشید.
اما جناب استاد!!! نمی دانم چرا بیشتر و پیشتر از این زبان به شکوه نگشودی و تیشه تیز قلمت را در نقد درون جناحی بر ریشه ی انحصار طلبی و دگماتیسم نزدی؟!
چرا در این نوشته، فقط و فقط در موضع دفاع از خویش بر آمدی و ناجوانمردی هایی که در حقتان روا داشته شده را به نحوی شایسته و محترمانه بیان فرمودی ؟! اما در دفاع از مردم مظلوم و خیل عظیم همفکرانت که از توانمندی های فوق العاده و استعدادهای سرشار برخوردار بوده، از طرفی عمر خویش را در پای فکرشان ریخته و از هیچ کوششی در این راه فروگذار نکرده و هر کدام به سهم خویش هزینه های مادی و معنوی پرداخته، حتی کلمه ای نیاوردی؟!!!
ان شاء الله که شما مثل برخی باورتان نشده که مردم و این دست افراد را مگر در حین انتخابات و آن هم صرفا برای رأیشان نباید دید؟ نکند شما هم مثل ارسطو استاد بزرگ یونانی به طبقاتی بودن جامعه معتقد بوده و نوعی “کاست ” را لازمه ی بقای جامعه بدانید! که عده ای حکم سر،عده ایتنه و ما بقی پای جامعه. در این طبقه بندی دسته اول همیشه حاکم و مسلط و طبقا ت دیگر مطیع و تحت فرمان و در حقیقت نوکر مآب.
جناب استاد؛ به نظر شما گاه آن نرسیده که اصلاحات به معنی واقعی کلمه خودش را نشان دهد و لباس کهنه از تن بیرون و جامه نو بر قامت رعنای خویش نماید.
خوشبختانه شما اهل دانش و خردید و بخشی از وقت گرانسنگ خویش را به مطالعه آثار دیگران مصروف می دارید، قطعا این سخن دکتر علی شریعتی را شنیده یا خوانده اید که “من از تکرار بیزارم” و حتما به این اصل معتقدید که هر امتی که سکون داشته باشد می میرد و در واقع حیات آنبه حرکت بستگی دارد. مانند آب اگر راکد باشد می گندد اما چنانچه جاری باشد حیات می بخشد.
مگر نه اینکه طبیعی هر سیستمی این است که برای حفظ بقای خود و ارائه کارکردها و در واقع برای نیل به اهداف مورد نظر خود؛ نیاز به نوعی بازتولید عناصر معیوب و ناقص خود دارد.چون در غیر این صورت به دیگر عناصر سالم سرایت کرده و کل سیستم را مختل و از کار می اندازد.
قبول دارید که اصلاحات توسط عده ای مصادره شده و متاسفانه این افراد تا به حال کمتر گذاشته اند اصلاحات روی خوش به مردم نشان دهد و واقیعیت امر این که جز صدایی از آن شنیده نشده و ردپایی از آن در حیات مردم دیده نشده است.
لازم است به خاطر بسپاریم که اشتباه کردن اشتباه نیست در اشتباه ماندن اشتباه است.
سخن پایانی
هان ای همفکران اصلاح طلب! بیاییم علی رغم نامهربانی ها که در حقمان شده ، کدورت ها را کنار گذاشته از این فرصت طلایی که ایجاد و مساعد شده نهایت استفاده را ببریم. حول محور یک نفر اجتماع نماییم تا به امید خدا پیروزی را در آغوش بگیریم. البته مصادره کنندگان نیز به خود آمده از حصار تنگ انحصار خارج شده و در کنار بقیه کمر همت در جهت خدمت به مردم عزیز ببندند.
به امید فردایی بهتر با منطقه ای آبادتر