آقای دوستی! «استاندار محبوب خاتمی» باقی بمانید!

رضا بهرامی/ کشکان: آقای بخشدار، شهردار و فرماندارِ اسبق چپ خط امامی! سلام! این روزها و پس از فعل و انفعالات قابل ملاحظه و البته تعیین کننده در سپهر سیاست شهرستان کوهدشت، گمانه زنی ها پیرامون مدل نقش آفرینی جناب تان در انتخابات مجلس دهم بیش از هر زمان دیگری در محافل مختلف و متعدد […]

IMG_20151207_000222

رضا بهرامی/ کشکان:

آقای بخشدار، شهردار و فرماندارِ اسبق چپ خط امامی! سلام! این روزها و پس از فعل و انفعالات قابل ملاحظه و البته تعیین کننده در سپهر سیاست شهرستان کوهدشت، گمانه زنی ها پیرامون مدل نقش آفرینی جناب تان در انتخابات مجلس دهم بیش از هر زمان دیگری در محافل مختلف و متعدد در جریان است. بیانیه ی اخیر البته تا حدودی غبار از ابهامات پیرامون مواضع انتخاباتی تان زدود اما با این حال هستند کنش گرانی که بر این باورند این بیانیه به ویژه با آن تفاسیر مختلف و گاه متضاد، در ادامه ی مواضع مبهم و دو پهلوی اسماعیل دوستی انتشار یافته است. با این حال اما نگاهی اجمالی به سوابق سیاسی تان تا حدود زیادی می تواند این طیف را اقناع نماید.

آقای نماینده ی اسبق چپ خط امامی! مجلس پنجم را به یاد می آورید؟ یادتان می آید چپ های کوهدشت برای تکیه زدن شما بر صندلیِ آن روزها قرمز شهرستان در مجلس چه صعوبت های پیچیده ای به جان خریدند؟ یادتان می آید جریان چپ کوهدشت چگونه تمام قد پشت سرتان ایستاد و شما را در رقابت با نماینده ی وقت شهرستان بدون کم ترین اما و اگری پیروز گرداند و در آن میانه های گرم خرداد ماه ۷۵ به مجلس ۲۷۷ نفری پنجم فرستاد؟ فراکسیون مشهور و البته قدرت مند “مجمع حزب الله” که متشکل از حزب کارگزاران سازندگی و ائتلاف نیروهای خط امام بود در خاطرتان هست؟ راستی همکاران و هم فکران تان در آن دوره ی مجلس را با هم مرور کنیم؟ چهره های سرشناسی هم چون عبدالله نوری، حسین مرعشی، محمود دعایی، فائزه هاشمی، الیاس حضرتی و … که پس از حماسه ی دوم خرداد همگی به اتفاق شما به “جبهه ی دوم خرداد” پیوستند و هر کدام به نوعی در راستای پیش برد گفتمان اصلاح طلبی و صد البته ساختن ایرانی آباد و مترقی منشا اثر شدند.

آقای استاندارِ اسبق اصلاح طلب! می دانید اهالی کهگیلویه و بویراحمد از شما و روزهای خوش اصلاحات خاطره هایی شیرین و به یاد ماندنی با خود به همراه دارند؟ می دانید در دیار “دنا” هنوز هم شما را “یاور خاتمی” و اصلاح طلبی پرشور می دانند؟ هیچ می دانید در بُعد کشوری شما را با عنوان “استاندار اصلاحات” یا “استاندار خاتمی” می شناسند؟ یادش بخیر آقای دوستی! دولت اصلاحات را می گویم. از رییس و وزرا گرفته تا استانداران و مدیران کل، اکثریت قریب به اتفاق شان از جمله شما را ایرانیان از دل و جان همراه بودند. به احتمال فراوان با من هم عقیده اید که به ویژه پس از مسوولیت استانداری در دوران خوش اصلاحات بود که به وزنه ای قابل اعتنا در سپهر سیاست ایران و بعدها به یکی از یاران نزدیک و معتمد چهره های مطرح اصلاح طلب کشور بدل گشتید.

راستی آقای دوستی! این روزها در برخی محافل زمزمه ی احتمال حمایت جناب تان از آقای نماینده به گوش می رسد. نماینده ی اصول گرایی که در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ با حمایت همه جانبه از محمدباقر قالیباف، تمام قد در مقابل کمپین تدبیر و امید ایستاد و پس از آن نیز تا پیش از آغاز فعالیت های غیررسمی انتخابات مجلس دهم مشی اصول گرایانه ی خویش را نه تنها پنهان ننمود که بر تعلق خاطر به اردوگاه اصول گرایان پای فشرد. اما آقای دوستی! من هیچ باوری به حمایت جناب تان از اصول گرای شناسنامه داری که از قضا همین روزها به عنوان یکی از اعضای هیئت موسس “جمعیت رهروان ولایت” معرفی شده و البته با تمامی این تفاسیر حتا در معتدل بودن وی نیز شبهات فراوانی وجود دارد، ندارم. اسماعیل دوستی اصلاح طلبِ یاور خاتمی کجا و اللهیار ملکشاهی اصول گرا کجا؟ عضو اثرگذار شورای پنج نفره ی هماهنگی اصلاح طلبان لرستان کجا و عضو هیئت موسس جمعیت رهروان کجا؟ جمع اضداد است این دوگانه ی احتمالی پر حرف و حدیث! از هر دریچه ای بنگری تباین می بینی و افتراق! این ها به کنار، مگر می شود یک اصلاح طلب سرشناس پس از دهه ها سیاست ورزی با حمایت از اصول گرایان دست به خودکشی سیاسی بزند؟ مگر می شود اصلاح طلبی که خود از طرف اصلاح طلبان مرکز مامور به رای زنی بر سر انتخاب نامزدهای اصلاح طلب در استان شده است از کاندیدایی با پیشینه ی شفاف اصول گرایی حمایت نماید؟ جز یک پارادوکس مضحک سیاسی چه نامی می توان بر این کنش سیاسی احتمالی نهاد؟ ماجرای انتخابات نهمین دوره ی مجلس و محدودیت های گسترده و عجیب بر سر حضور کاندیداهای اصلاح طلب را همگان به خاطر دارند اما باید پذیرفت که انتخابات پیش رو را از جنبه ی شدت و حدت تنگناهای تاریخی اصلاح طلبان حکایتی دیگر است و درست بر همین اساس حمایت اصلاح طلبان کوهدشت از نامزدی اصول گرا آن هم در حضور کاندیدای واحد اصلاحات امری محال می نماید.

آقای دوستی! حال اصلاح طلبان با هر فکر و سلیقه ای چشم انتظار شما هستند! از آن نوجوانِ خط امامی دیروز که به خاطر نصب پوستر انتخاباتی جناب تان از داربست به پایین سقوط کرد تا بزرگان این جریان که همواره شما را یک اصلاح طلب معتدل و معقول خطاب می کنند. روا نیست بیش از این هم فکران تان را منتظر بگذارید. بپذیرید و بپذیرند که اگر اختلافی درون گفتمانی هم هست باید با سعه ی صدر و در درون خانواده ی اصلاح طلبی کوهدشت حل و فصل گردد. هر مناقشه ای را به هر دلیل نباید به فضای بیرون آورد و به گوش نامحرمان رساند. آقای دوستی! در برابر تمامی شایعات پیرامون حمایت شما از کاندیدای اصول گرا اما من هم چنان به مصاحبه ی اوایل تیر امسال تان با “کاسیت” استناد می کنم که تاکید نموده بودید: “مجلس آینده، مجلس اصلاح طلبان است” و بر همین اساس بر این عقیده ام که عاقبت دوستیِ زیرک با اصلاح طلبان همراه شده و برای اصلاح طلب شدن مجلس دهم از کم ترین مساعدتی دریغ نخواهد ورزید. آری! اسماعیل دوستی همان “استاندار محبوب خاتمی” باقی خواهد ماند!

داستان انتخابات به کنار، آقای دوستی! اگر این روزها گذرتان به جماران افتاد که می دانم می افتد، با ابلاغ سلام گرم هزاران اصلاح طلب کوهدشتی به “سید خندان”، از طرف جوانان اصلاح طلب این دیار به ایشان بگویید: ” ما همگی صبح را دوست داریم.”