آیین گل مالی و نوای چمری در لرستان نشان از اوج ارادت به ابا عبدالله الحسین (ع)

آیین گل مالی و نوای چمری در لرستان نشان از اوج ارادت و عمق اندوه دارد. در فرهنگ لرستان و درلغت بار ﻣﻌﻨﺎییﮔﻞ ﺑﺮ ﺳﺮﮔﺮﻓﺘﻦ و یا خاک بر سرشدن ﻧﺸﺎﻥ ﺍﺯ ﻭﻗﻮﻉ ﺣﺎﺩﺛﻪ ﺍﻱ ﻧﺎﺧﻮﺷﺎﻳﻨﺪ و دردناک مثل از دست دادن یک بزرگ یا یک جوان ﺩﺍﺭﺩ،در واقع ﺑﻪ ﮔﻞ ﻧﺸﺴﺘﻦ ﻧﺸﺎن و نماد […]

IMG23114639

آیین گل مالی و نوای چمری در لرستان نشان از اوج ارادت و عمق اندوه دارد.

در فرهنگ لرستان و درلغت بار ﻣﻌﻨﺎییﮔﻞ ﺑﺮ ﺳﺮﮔﺮﻓﺘﻦ و یا خاک بر سرشدن ﻧﺸﺎﻥ ﺍﺯ ﻭﻗﻮﻉ ﺣﺎﺩﺛﻪ ﺍﻱ ﻧﺎﺧﻮﺷﺎﻳﻨﺪ و دردناک مثل از دست دادن یک بزرگ یا یک جوان ﺩﺍﺭﺩ،در واقع ﺑﻪ ﮔﻞ ﻧﺸﺴﺘﻦ ﻧﺸﺎن و نماد شکست و ﺍﻭﺝ ﺍﻧﺪﻭﻩ ﺍﺳﺖ.
آیین گل مالی از دیرباز در لرستان و بسیاری ازمناطق لر و لک نشین کشورمان در مراسم سوگ بزرگان، قهرمانان و جوانان و عزیزترین درگذشتگان برپا می‌شده است.که می توان از این آیین به عنوان یادگاری از پیشینیان قوم لر و اصالت فرهنگی این مرز و بوم یاد کرد،که رفته رفته در سالهای بعد از واقعه عاشورا در سوگ سرور و سالار شهیدان و یاران با وفایش نیز مرسوم شده و هرگز برخلاف خیلی سنت های دیگر به فراموشی سپرده نشده بلکه سال به سال پررنگ تر و معنادارتر می شود.
عاشقان و دلدادگان به حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در لرستان، ارادت خود را به سرور شهیدان در قالب آیین‌های گوناگون ابراز می‌دارند که یکی از این مراسمات سنتی،به گل افتادن در شب و روز عاشورا است که جایگاه ویژه‌ای دارد.
استدلالی که میگوید ﻣﺮﺍﺳﻢ ﻣﺬﻛﻮﺭ ﺭﻳﺸﻪ ﺩﺭ ﺁیین هاﻯ ﺳﻨﺘﻰ و باستانی دارد،اینست که از ﺩﻳﺮﺑﺎﺯ ﭼﻬﺎﺭ ﻋﻨﺼﺮ ﺑﺎﺩ ،ﺁﺏ ،ﺧﺎﻙ، ﺁﺗﺶ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﻭ ﺳﺘﺎﻳﺶ ﺑﻮﺩ مردم ایران زمین بوده است.ﮔﻠﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺍﺳﻢ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ می شوﺩ ﻛﺎﻣﻼ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﻭ ﺑﺮﺍﻯ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﻘﺪﺱ ﺍﺳﺖ،ﺁﺗﺶ ﻣﺮﺍﺳﻢ ﮔﻞ ﻣﺎﻟﻰ تا صبح ﻫﺮﮔﺰ ﺧﺎﻣﻮﺵ نمی شوﺩ ﺗﺎ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺑﻪ ﺧﺎﻛﺴﺘﺮ ﺷﻮﺩ،پس استفاده ازاین چهار عنصر دﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﻧﻮﻋﻰ ﻧﮕﺮﺵ ﺗﻘﺪﺳﻰ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺁنهاست ﻛﻪ ﺭﻳﺸﻪ در اعتقادات و سنت ما دارد،نواختن ﻣﻮﺳﻴﻘﻰ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺯﻳﺒﺎ ﻭ ﺣﺰﻥ ﺍﻧﮕﻴﺰﻱ با نام (چمری) در حین مراسم،مقوله ی فرهنگی دیگراست ﻛﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪ ی ﺳﻮﮒ سوزناک عمیقی دارد که به ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺳﺮﻧﺎ ﻭ ﺩﻫﻞ ﻧﻮﺍﺧﺘﻪ می شوﺩ و بیانگر ﺟﺎﺭﻯ ﺑﻮﺩﻥ ﺭﻭﺡ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﺩﺭﺧﻮﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﻟﺮﺳﺘﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺣﺘﻰ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﻯ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ می کنند.این دوگانگی موسیقی شادی و عزا،لرستان را در این وادی از سایرمناطق کشور متمایز و خاص کرده است . “چمر” یا”چمری” موسیقی و آهنگ اندوه باری است که در سوگ و عزای بزرگان در ریتم های متفاوت و به وسیله “سرنا” و “دهل” نواخته می شود.
پیام آیین “چمر” علاوه بر بیان اوج اندوه مردمان این سرزمین حامل پیغامی است برای سایر افراد؛ به نوعی که با اجرای این مقام از موسیقی عزا، همه خواهند فهمید که بزرگی از میان ایل یا طایفه عزادار مرده است و باید در سوگ آن نشست.البته پیش تر،صبح عاشورا در بیشتر شهرهای لرستان با صدای سوزناک “چمری” آغاز می شد که اکنون جای خود رابه نوحه سرای و مداحی داده است.با چمری انگار همه زمین و زمان بر حادثه ای می گریند، غم و ماتمی که این فضای روحانی دارد بیش از آن است که بتوان در چند سطر آن را معنا کرد، باید باشی و ببینی تا بدانی غم و ماتم نوای “چمری” چگونه دوستداران حسین (ع) را به کوچه ها و هیئات می کشاند.
می توان چنین نتیجه گرفت که از ﺩﻳﺮ ﺑﺎﺯ ﺩﺭ ﻣﺮﺍسمات ﺳﻮﮒ محلی،آﻳﻴﻦ گل مالی و چمری ﺩﺭ ﻟﺮﺳﺘﺎﻥ ﺍﺟﺮﺍ شده است که در ابتدا ﻣﺨﺘﺺ ﻣﺮﺍﺳﻤﻬﺎﻯ ﻣﺬﻫﺒﻰ نبوده است و با گذر زمان با واقعه عاشورا گره خورده و به نسل و عصر ما رسیده است. پس ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺍﺳﻢ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﻣﺤﺮﺯ ﺍﺳﺖ ﺭﺍﺑﻄﻪ ی ﻛﻬﻦ ﺍﺳﺎﻃﻴﺮﻱ ﺁﻳﻴﻦ های بومی و ﺳﻨﺘﻬﺎﻯ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﻟﺮﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻛﻬﻦ با مراسم عاشورا و عزای امام حسین (ع) و یاران باوفایش ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ.

فرشید گراوند/ کشکان

IMG-20150923-WA0000-294x4001-221x300