عوام فریبی انتخاباتی برخی کاندیدها در لرستان

“عوام فریبی” یا ” مردم فریبی” در اصطلاح به گمراه کردن  مردم از طریق دادن وعده‌ها و شعارهای دروغین اشاره می‌کند و عوام فریب کسی است که با ادعا و دروغ و وعده‌های بی‌پایه و اساس با تحریف حقایق سعی می‌کند مردم را به سوی خود بکشد و موافقت و پشتیبانی آنان را جلب کند.  [۱] متاسفانه با نزدیک شدن […]

۱۳۷۲۸۵_۹۰۲

“عوام فریبی” یا ” مردم فریبی” در اصطلاح به گمراه کردن  مردم از طریق دادن وعده‌ها و شعارهای دروغین اشاره می‌کند و عوام فریب کسی است که با ادعا و دروغ و وعده‌های بی‌پایه و اساس با تحریف حقایق سعی می‌کند مردم را به سوی خود بکشد و موافقت و پشتیبانی آنان را جلب کند.  [۱]

متاسفانه با نزدیک شدن به ایام انتخابات مجلس، فعالیتهای عوام فریبانه از جانب برخی کاندیداها شروع شده است.این فعالیتها متاسفانه در طول تاریخ انتخابات تمام شهرستانهای استان لرستان  وجود داشته و همین مسئله انتخاب کاندیداهای با برنامه را دشوار کرده است.اما شرایط سیاسی  و وضعیت  کنونی اجتماعی آن در  مقایسه با سالهای قبل تفاوت بسیار زیادی دارد .

کاندیداهای محترم باید متوجه باشند که شرایط انتخابات اسفند ۹۴ با شرایط انتخاباتی گذشته تفاوت چشم‌گیری دارد. امروزه خوشبختانه به برکت جوانان آگاه و جمعیت تحصیلکرده و روشنفکر جامعه هم اکنون می توان برنامه و برهان را از عوام فریبی تشخیص داد و روند منطق گرایی اخیری را که در چندسال گذشته به صورت نسبی شروع شده بود را تکمیل تر نمود.میزان آگاهی و قدرت تحلیل و بررسی دیدگاه‌ها و برنامه‌ها کاندیدها  در میان شهروندان به‌خصوص نسل نو به مراتب بیش‌تر و بهتر شده است و نباید با رفتار و گفتار عوام‌فریبانه به شعور مردم توهین کنند. از این رو کاندیدهای محترم تلاش کنند به خاطر برنامه‌های بهتر با رقیب به رقابت بپردازند تا توجه مردم و رای آنان را جلب کنند. استفاده از احساسات مردم برای جلب نظر رای دهندگان کاری بسیار زشت و ناپسند است و در واقع یک نوع توهین به شعور سیاسی مردم تلقی می شود.

متاسفانه این عوام فریبی اکنون در لرستان رایج شده است که به عنوان مثال میتوان به شعارهای ارائه شده در پوسترهای انتخاباتی ( در زمان انتخابات) ، قولهای مبنی براشتغال و یا شرکت  در مراسم ختم اموات اشاره کرد. اگر به مجالس ختم شهر به طور تصادفی سری بزنید چهره برخی از این افراد را به کرات مشاهده خواهید کرد.

بیشتر شهروندان هم استانی و دیگر ساکنان این مرز و بوم بر این باور هستند  که شعارهای ارائه شده در پوسترهای تبلیغاتی کاندیدها با هدف فریب مردم و جلب توجه افکار عمومی برای  کسب رأی مردم بوده و هیچکدام از این شعارها جنبه عملی پیدا نخواهند کرد. لرستان دیگر مکان مناسبی برای عرض اندام کسانی که می خواهند با اشک تمساح ریختن برای مردم  به بهانه  عمران شهری ودهها وعده و وعید دیگر، برای خود کیسه ای دیگر بدوزند و مردمان این منطقه نردبانی برای ترقی آنها باشند نخواهد بود.

کاندیدهای محترم به جای رو آوردن به گفتار و رفتار عوام‌فریبانه تلاش کنند با صداقت رفتاری و گفتاری و درنظرداشت واقعیت‌های موجود به مردم نزدیک شوند. کاندیدهای محترم  اگر در گفتار صادق نباشند در رفتار نیز صادق نخواهند بود. بنابراین، نباید از هر وسیله‌ی ممکن و نامعمول برای جلب توجه مردم در انتخابات استفاده کرد و بدون درنظرداشت پیامدهای منفی آن، مردم را با ماسک ریا و جامه‌ی نیرنگ فریب داد!

 

 [۱] – خسرو، روزبه، واژهای سیاسی، انتشارات پژوهش

 

مجتبی پسند—پلدختر
pasandm