سدمعشوره کوهدشت هم چنان چشم انتظار اعتبارات

احداث این سد می تواند ۳۶ هزارهکتار از اراضی دیم منطقه کوهدشت لرستان را به آبی تبدیل کند.

۱۲

به گزارش کشکان، سد معشوره درسال ۹۲ با حضور رییس جمهور وقت آقای دکتر احمدی نژاد عملیات ساخت آن شروع شد تابتواند بخش مهمی از روان آبها،سیلاب های منطقه کوهدشت راکنترل کرده و از آن برای کشاورزی، شرب و برق آبی منطقه کوهدشت لرستان استفاده کرد.

مجری سدمعشوره گفت : با احداث این سد می توان ۳۶ هزارهکتار از اراضی دیم منطقه کوهدشت لرستان را به آبی تبدیل کند که متاسفانه مشکل اساسی در روند ساخت این سد نبود اعتبارات و بازنگری های جدیددر اختصاص آب کشاورزی و برق است.

اقبال منش با اشاره به اینکه بخش عمده ای از زیرساخت های این سد ازجمله جاده دسترسی، برق،آب ،تلفن و تونل انحراف آب احداث شده است افزود: تنها گرفتاری ادامه ساخت این سد نبود اعتبارات کافی است.

وی همچنین گفت :برای ساخت سد و شبکه اعتباری بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان نیاز است تا بتوان طرح را کامل به بهره برداری رساند.

کارشناس فنی سد معشوره هم گفت : حجم ذخیره آب این سد ۱٫۶ میلیارد مترمکعب است و در صورت بهره برداری برای۱۲ هزار نفرشغل ایجاد کند.

عفیفی افزود: برای اجرای مجوز تخصیص میزان ۲۷۱ میلیون متر مکعب آب از رودخانه کشکان ابلاغ شده است که ازاین میزان ۱۷میلیون مترمکعب برای کشاورزی و ۶میلیون مترمکعب برای مصارف شرب وصنعتی درنظرگرفته شده است.

استاندار لرستان هم درباره ادامه ساخت این سد گفت: ادامه عملیات این سد درحال بازنگری است و قرار است در سال ۹۴ به این طرح ۲۰میلیارد تومان دیگر اختصاص داده شود که درصدد افزایش اعتبارات این سد هستیم.

بازوند افزود :این سد با دستور دکتر روحانی رییس جمهور به کار خود ادامه می دهد و هیچ نگرانی برای توقف این سد وجود ندارد.

امرایی کشاورز گندم کار کوهدشتی گفت: ۲۰هکتار اراضی دیم در منطقه کوهدشت دارم که متاسفانه به دلیل دیم بودن و خشکسالی های اخیرمحصولات کمتری برداشت می کنم.

میرزایی کارشناس آب منطقه ای لرستان می گوید: احداث سد معشوره از آرزوهای دیرینه مردم کوهدشت است که میتواند به بخش کشاورزیو اقتصاد این شهرستان کمک شایانی کند.

به گفته میرزایی سطح آب های زیرزمینی این منطقه به شدت کاهش پیداکرده است که تنها راه نجات این شهرستان ساخت سدمعشوره و کنترل سیلاب ها و روان آبهای منطقه است.

منبع: باشگاه خبرنگاران