با وجود اینکه…

مراد پیریان٭/ کشکان: ما از پشتوانه های قوی وغنی تمدن وفرهنگ ایرانی واسلامی برخورداریم ،شاید درهیچ جای دنیا نقطه ای را نتوان پیدا کرد که چنین پشتوانه هایی داشته باشد .اگر مروری برتاریخ پرفرارازونشیب کشورمان بی اندازیم وبه دقت به دستاوردهای آن نگاه کنیم بوضوح خواهیم دیدکه دیر زمانی ما بر تارک تمدن و فرهنگ […]

مراد-پیریان

مراد پیریان٭/ کشکان:
ما از پشتوانه های قوی وغنی تمدن وفرهنگ ایرانی واسلامی برخورداریم ،شاید درهیچ جای دنیا نقطه ای را نتوان پیدا کرد که چنین پشتوانه هایی داشته باشد .اگر مروری برتاریخ پرفرارازونشیب کشورمان بی اندازیم وبه دقت به دستاوردهای آن نگاه کنیم بوضوح خواهیم دیدکه دیر زمانی ما بر تارک تمدن و فرهنگ جهان ایستاده بودیم.
جهان به اصطلاح پیشرفته و صاحب سبک امروز جیره خوار خوان گسترده ی ما بودند،بجز دردوره یونان و روم آنها در خواب عمیق قرون وسطایی شان فرورفته بودند،اگر نبود جنگ های صلیبی که باعث شد تا این جماعت با دستاوردهای متنوع تمدنی و فرهنگی مسلمانان بویژه ما ایرانیان آشناشوند شاید هرگز روی پیشرفت و وسعه رانمی دیدند.
حقوق بشری که پزش را می دهند و همچون پتکی آن را بر سر مردمان جهان می کوبند ومتاسفانه بهانه ای برای اشغالگری و تجاوزشان جهت غارت و چپاول به دیگر سرزمین ها گردیده دست مایه اش حقو بشر کورش است.
سیستم حکومتی آمریکا(فدراتیوی )کپی برداری از سیستم حکومتی داریوش بوده که در دوهزار و پانصد سال پیش برای اداره امپراتوری وسیع هخامنشی ابداع کرده بود .
با کمال افتخاراعلام می کنیم که رونق دانشگاه هایشان به آثار اجداد ما همچون :بوعلی سینا،فارابی،خواجه نصیرالدین طوسی و وجود فرزندانمان مانند: نادری ها، سمیعی ها و هزاران اندیشمند دیگر بسته است.موزه هایشان به آثار ارزشمند و اشیاء گرانسنگ ما مزین است.
ما مردم ایران با سر بلندی فریاد میزنیم که در ادوار گوناگون تاریخمان هیچگاه غیر از خدای یگانه موجود دیگری راپرستش نکرده ایم،هیچوقت بر طبل رسوایی برده داری نکوبیده ایم ،اگر بجایی برای پیش دستی از حمله ی دشمن و دفاع از آب و خاکمان حمله کردیم به آیین مردمان آن سرزمین ها احترام گذاشتیم، آنها را خوار و ذلیل نکردیم و از هرکمکی به آنها مضایقه ننمودیم.

به هیچ کسی اجازه ی تعرض به سرزمینمان را نداده ایم اگر وطنمان مورد تجاوز دشمن واقع شده با تما م قوا از آن دفاع کردیم وازاهداء مال وجان دریغ ننمودیم اگر هم ،در برهه هایی از زمان کشورمان به دست دشمن افتاده بخاطر غنای فرهنگی و وجود یک ایدئولوژی پایدار و مستحکم ضمن اینکه اعجاب آنها را باعث شدیم بلکه به قامت بی دینشان لباس دین پوشاندیم و جامه ی سیاست بر تنشان کردیم .مگر نه اینکه اسکندر مقدونی را به سبب عظمت فرهنگمان از تصور غلطش نسبت به ما ،انگشت به دهن به تعجب وا داشتیم و مغولان و ترکان وحشی را رام فرهنگ ودین خود نمودیم؟!
چنانچه به دنبال تغییر درآیینمان برآمدیم نه تنها به راه ضلالت و گمراهی نرفتیم بلکه بهتر وکاملتر از آن را انتخاب کردیم و زمانیکه از ستم وظلم حاکمانمان به ستوه آمدیم ساکت ننشسته و در صدد اصلاح یا تغییر آن بر آمدیم و بهتر از آن را حاکم کردیم.
درسال پنجاه و هفت با رهبری حکیمانه معمار انقلاب و اراده پولادینمان پوزه استبداد را که ژست ژاندارمی منطقه را با کبکبه می گرفت و همچنین استکبار جهانی با همه هیبتش به خاک مذلت نشاندیم ،با تکیه بر قدرت ایمانمان و استفاده ازنیروی همیشه پای کار مردمی مان تمام توطئه هایشان را نقش بر آب کردیم ،طولانی ترین جنگ تاریخ را با کمترین وسیله ی جنگی و نیروی کم تجربه رزمی آن هم در مقابل تمام دنیا اداره کردیم و آن را به نفع خود به اتمام رساندیم.
پس ازجنگ با وجود کارشکنی ها و موانع و مشکلات بی شمار آستین همت بالا زده به ترمیم خرابی ها و آبادانی ویرانه ها پرداختیم ،درکناراین اقدامات برنامه های چند مرحله ای جهت توسعه ی کشور ریختیم ،بعلاوه اینکه سکوهای پرافتخار ورزشی و علمی را مقتدرانه فتح کردیم و مهمتر ازهمه به فن آوری های هسته ای دست یافتیم چنانکه دشمن غدار پس از اینکه برای متوقف کردنمان از ترفندهایش طرفی نبست او را به پای میز مذاکره کشاندیم.
اما و اما……………………………………………………………….
با وجوداین همه افتخار،متاسفانه بعضا مشکلات و معضلاتی هم داریم ،خالق این مشکلات هم دشمن همیشه در صحنه و هوشیار وهم عوامل داخلی دانا و نادان،دشمن از هر راهی برای به زانو درآوردن ما وارد شده و میشود بعداز اینکه ازاقدامات پیشین به جایی نرسید سلاح فرهنگی در دست گرفته و متاسفانه سینه ی بهترین نیروهای ما(نوجوانان وجوانان)یعنی سرمایه های اصلی کشورمان را آماج گلوله های بی صدای خود قرار داده است . او با تولید محصولات فرهنگی متنوع و ارزان قیمت به سهولت آنها رادراختیار مردم قرارمی دهد و از صرف هزینه های سنگین وکلان هم ابایی ندارد.باید این واقیت تلخ را پذیرفت که در برخی زمینه ها و موارد توفیقاتی هم داشته است ،شاید همین توفیقات اندک باعث شده تابا دلگرمی به جنگ ما در این جبهه ادامه دهد،بعلاوه با تلاش شبانه روزی اش سعی می کند به لطایف الحیل در صفوف مستحکم مسوولین و مردم شکاف ایجاد نماید و مهمتر از همه ی اینها ما را نسبت به باورهای دینی و ملی‌مان سست نموده و حس اعتماد به نفس را ازما بگیرد.
و اما مشکلات داخلی،مترقی ترین قوانین جهان مربوط به کشورماست، با کمال تاسف باید اعتراف کنیم که غالبا با آن آشنا نیستیم و اگر بعضا آشنایی هم داشته باشیم به آن تن نمی دهیم وسعی می کنیم به انحاء مختلف آن را دور بزنیم.
درتحقق توسعه وپیشرفت هرکشوری تحقیق و پژوهش جایگاه ویژه ای خواهدداشت،هستند کسانی از اهالی علم که به این مهم توجه ویژه دارند،اما به طور معمول آنگونه که شایسته کشور در حال توسعه ی ما باشد به این امر توجه مبذول نمی گردد،اشکال کار به عدم تخصیص اعتبارات ،خلا ارتباط بین مراکز علمی با مراکز اقتصادی و فقدان باور به امر پژوهش بر می گردد.
معمولا دولتها و حکومتها خود را موظف و مکلف به تربیت نسل نونهال،نوجوان و جوان خود می دانند تا آنها را برای یک زندگی اجتمایی آماده کنند.در قوانین اساسی کشورها آمده ،که دولت موظف به بسترسازی برای اشتغال افراد جامعه می باشد نه اینکه برای نیروهای پای کار خصوصا فارغ التحصیلان مراکزعالی کار دولتی فراهم نماید،متاسفانه این باور غلط از سال های دور در میان مردم ایجاد شده است که هرکسی مدرک تحصیلی بگیرد لاجرم باید کار دولتی داشته باشد ولی ترجیح می دهد بیکار بماند و مشکلات ناشی از آن را به جان بخرد، پر واضح است که این باور غلط مشکلات عدیده ای هم برای شخص بیکار و هم برای جامعه در پی خواهد داشت.
از زمان قاجار بخاطر ارتباط با مظاهر تمدن غرب حزب پا به عرصه ی وجود گذاشت،به جرﺃت می توان ادعا کرد که به تعداد احزاب در دنیا حزب در ایران تشکیل شده است !اما بخاطر وابستگی‌شان به دولت و ارکان قدرت و عدم بستر سازی مناسب برای پذیرش آن از سوی مردم ، عمرشان کوتاه و در واقع جوانمرگ شده اند و به همین خاطر فوایدی به حال جامعه نداشته اند.
ادامه دارد…..

 

٭کارشناس ارشد تاریخ