تصویر ماهواره ای نشان می‌دهد تعداد خودروها در انبارهای خودروسازان افزایش یافته است!

انبارهای خودروسازان داخلی روز به روز انباشته تر از تولیداتی می‌شود که اکنون مصرف‌کننده در برابر خرید آن مقاومت می‌کند. اما آیا کمپین تحریم خودرو داخلی می‌تواند منجر به تجدید سیاست‌های نادرست پیرامون این صنعت رانتیر شود؟ به گزارش فرارو، «تحریم خرید خودرو صفر» موضوعی که با چند شوخی آغاز و اکنون کمتر کسی را […]

۲۲۳۱۹۲_۸۴۷انبارهای خودروسازان داخلی روز به روز انباشته تر از تولیداتی می‌شود که اکنون مصرف‌کننده در برابر خرید آن مقاومت می‌کند. اما آیا کمپین تحریم خودرو داخلی می‌تواند منجر به تجدید سیاست‌های نادرست پیرامون این صنعت رانتیر شود؟

به گزارش فرارو، «تحریم خرید خودرو صفر» موضوعی که با چند شوخی آغاز و اکنون کمتر کسی را می‌توان یافت که در شبکه‌های اجتماعی با آن برخورد نکرده است. همراهی مصرف‌کنندگان با این کمپین رفته‌رفته ابعاد واقعی پیدا کرده و رایزنی شرکت‌های خودروسازی برای بی‌اثر کردن آن گسترده‌تر شده است.

رهگذران «جاده مخصوص» و تصاویر ماهواره‌ای گوگل که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، حاکی از افزایش قابل توجه خودرو‌های تولید و انبار شده‌ای دارد که در انتظار پیدا شدن خریدار زیر آفتاب مانده است. اما علیرغم افزایش تولید و موجودی انبار، خبری از افزایش عرضه خودرو در بازار به چشم نمی‌خورد. این موضوع با توجه به اینکه شرکت‌های خودروسازی در بازار انحصارچندجانبه فعالیت می‌کنند و میزان عرضه و فروش را برای حداکثر کردن سود خود در کنترل دارند، امری طبیعی است. آنچه غیر طبیعی به نظر می‌رسد، روش‌های برخورد خودروسازان با پدیده «تحریم خرید» است.

عرض اندام مصرف‌کننده

با توجه به اصول بازارهای اقتصادی و انحصار، خودروسازان از این توان برخوردار هستند تا از مکانیسم عرضه قطره چکانی استفاده کرده و علیرغم وجود محصول در انبار، از عرضه آن و کاهش قیمت جلوگیری نمایند. اما علیرغم محدودیت‌های مصرف‌کننده در انتخاب، آنان را نیز باید دارای حق نخریدن و نخواستن دانست.

خودروهای تولید داخل با قیمت‌های موجود به هیچ وجه قدرت رقابت با خودروسازان بزرگ و حتی متوسط جهان را نداشته و مجبور به فروش محصولات خود در بازار داخلی هستند. البته از فروش محدود محصولات این شرکت‌ها با استفاده از دامپینگ در برخی از کشورها باید چشم‌پوشی کرد؛ چرا که این ارقام در مقابل تیراژ تولید شرکت های مذکور بسیار ناچیزی به نظر می‌رسد. بنابراین «ایرانیان» «مصرف کنندگان انحصاری» خودور ایرانی به شمار می‌روند. اما از آنجا که این مصرف کنندگان پراکنده و قدرت آنان نیز محدود بوده و هیچ نهادی نیز حقوق و مطالبات آنان را پیگیری نمی‌کند، قدرت چانه‌زنی کافی در برابر خودروسازان را ندارند.

در غیبت نهادهای قدرتمند حمایت از حقوق مصرف کننده و خواب زمستانی سازمان‌هایی که همزمان در پی حمایت از «مصرف کنندگان و تولید کنندگان» هستند، شبکه‌های اجتماعی در ایران رفته رفته به یکی از کارکرد‌های واقعی خود نزدیک شده است. شبکه‌های اجتماعی، اکنون این امکان را برای مصرف‌کنندگان فراهم ساخته ‌است تا با تشکیل اجتماع مجازی و کمپین «نخریدن» در برابر قدرت انحصاری خودروسازان، عرض اندام و قدرت انحصاری خود در خرید را نشان دهد.

صنعت خودرو، نمودی از «کاسبی تحریم»!

دوره‌ای تلخ از تحریم‌ها که زمینه‌ها برای انواع سودجویی‌ها توسط کاسبان تحریم فراهم آورده بود و هر اقدامی را با توجیه «وجود تحریم‌های ظالمانه» توجیه و تفسیر می‌کرد، در حال گذر است. رفع محدودیت‌های تجاری و اقتصادی از ایران، مصرف‌کنندگان ایرانی را امیدوار به گشایش دروازه‌های تجاری و بهبود شرایط اقتصادی نموده است. رایزنی‌های سیاسی در دو سمت میدان توافق ایران و امریکا همچنان ادامه دارد و هنوز تضمینی بر اجرایی شدن توافقنامه وین به چشم نمی‌خورد. اما آثار این توافق و آماده شدن جامعه ایران به دوران پس از تحریم اکنون ظاهر شده است.

اشتیاق شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان به حضور در ایران، این امید و انتظار به حق را در مصرف کننده ایرانی ایجاد کرده تا پس از ۴ دهه تحمل هزینه‌های فعالیت شرکت‌های خودروسازی، اکنون زمان تغییر شرایط بازی است. به صورت همزمان این نگرانی در شرکت‌های خودروساز داخلی نیز ایجاد شده و سعی در مدیریت موج جدید حضور شرکت‌های معتبر جهان در بازار خودرو داخل داشته اند.