تهدید کشاورزی لرستان با خشکیدن رودخانه کشکان

به گزارش کشکان، رودخانه کشکان در لرستان و یکی از سرشاخه های کرخه براثرخشکسالی های چند سال اخیر، این روزها نفس اش به شماره افتاده است. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پلدختر با بیان اینکه طول حوزه آبریز رودخانه کشکان ۹۶۰ هزار هکتار است، می گوید: این رودخانه ازنظر بهره برداری کشاورزی مهمترین رودخانه استان لرستان […]

IMG_0728

به گزارش کشکان، رودخانه کشکان در لرستان و یکی از سرشاخه های کرخه براثرخشکسالی های چند سال اخیر، این روزها نفس اش به شماره افتاده است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پلدختر با بیان اینکه طول حوزه آبریز رودخانه کشکان ۹۶۰ هزار هکتار است، می گوید: این رودخانه ازنظر بهره برداری کشاورزی مهمترین رودخانه استان لرستان است.
آقای خادمی می افزاید: سرچشمه رودخانه کشکان به طول ۱۸۰ کیلومتر و متوسط سالانه آبدهی ۵۳ مترمکعب بر ثانیه از کوههای برفگیرگرین در شمال غرب لرستان آغاز می شود و در مسیر اراضی کشاورزی شهرستان های دوره چگنی،کوهدشت و پلدختر را سیراب می کند.
آقای غضنفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان می گوید: قسمت اعظم درآمد اقتصادی منطقه پلدختر وابسته به رودخانه کشکان است.
یکی ازکشاورزان این منطقه می گوید: در سالهای گذشته که رودخانه کشکان پر آب بود، زمین های کشاورزی ما حاصلخیز بود اما حالا وضعیت کشاورزی سخت شده بطوریکه نه تنها اراضی کشاورزی که باغ های ما هم درحال خشک شدن است.
یکی دیگر از کشاورزان با بیان اینکه زمین های کشاورزی که برای کشت آماده شده به علت خشکیدگی کشکان با مشکل مواجه شده است، می گوید: علاوه بر زمین های کشاورزی حتی برای تامین آب مورد نیاز احشام و دام هایمان هم مشکل داریم.
آقای مهری مدیر امور آب شهرستان پلدختر هم می گوید: متوسط آبدهی رودخانه کشکان در حوزه شهرستان ۲۰۰ لیتر بر ثانیه است که نسبت به متوسط دوره آماری ۹۸ درصد کاهش داشته است.
فرماندار پلدختر مهمترین علت این کاهش را کمبود بارندگی های ۱۶ سال اخیر بیان و اضافه می کند: به همین علت حدود ۹۰ درصد آبدهی رودخانه کاهش یافته است.
آقای ترابی نژاد، استفاده نکردن از آبیاری های نوین را از دیگر عوامل کاهش آب این رودخانه بیان می کند.
مدیر جهاد کشاورزی پلدختر اما علت خشکیدگی رودخانه کشکان را پس از خشکسالی، بهره برداری بیش از حد در بالادست شهرستان پلدختر و نیز در خود حوزه شهرستان می داند.
آقای خادمی می افزاید: وجود موتورپمپ های مجاز و غیرمجاز در این رودخانه هم بر مشکلات افزوده است.
وی ادامه می دهد: صاحبان موتور پمپ های غیر مجاز در پلدختر مبادرت به پمپاژ و استحصال آب از این رودخانه می کنند و موتورپمپ هایی هم که مجاز هستند بیشتر از سهمیه و حد مجاز آب استحصال می کنند.
آقای مهری مدیر امور آب شهرستان پلدختر می گوید: باید بهره برداری اصولی و نظام یافته از منابع آب صورت گیرد و ما هم مردم را در مدیریت و برنامه ریزی منابع آب مشارکت دهیم .
آقای خادمی مدیر جهاد کشاورزی پلدختر هم می گوید: باید حذف تدریجی محصولات آب دوست در شهرستانها ازجمله شهرستانهایی که با مشکل کمبود آب مواجه هستند، در دستور کار قرار گیرد.
آقای فتحی بیرانوند مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هم چاره کار را در جمع آوری موتور پمپ های غیر مجاز می داند و می گوید: باید هزار و ۲۷۰ موتور پمپ غیرمجاز که ۱۲۰میلیون مترمکعب آب این رودخانه را پمپاژ می کنند، با حمایتهای قضایی جمع آوری کرد.
آقای غضنفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همچنین احداث سد در بالا دست این رودخانه را بسیار موثر می داند و می گوید: اگر سد مخزنی و ذخیره ای ساخته شود، می توانیم در فصل سیلاب آب را مهار کنیم و در فصل تابستان آن را دراختیار کشاورزان قرار هیم.