تلمبه‌های غیرمجاز آب تا پایان امسال جمع آوری شود

معاون امور عمرانی استانداری لرستان گفت: با توجه به خشکسالی های اخیر و کاهش شدید دبی آبی رودخانه کشکان، تمامی تلمبه های غیر مجاز آب باید تا پایان امسال جمع آوری شود. به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری لرستان، محمد اصلانی در جلسه بررسی وضعیت رودخانه کشکان افزود: هزار و […]

پمپ ها در کشکان
معاون امور عمرانی استانداری لرستان گفت: با توجه به خشکسالی های اخیر و کاهش شدید دبی آبی رودخانه کشکان، تمامی تلمبه های غیر مجاز آب باید تا پایان امسال جمع آوری شود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری لرستان، محمد اصلانی در جلسه بررسی وضعیت رودخانه کشکان افزود: هزار و ۲۹۰ تلمبه غیرمجاز آب در سطح استان شناسایی شده اظهار داشت: تمامی این تلمبه‌ها تا پایان سال باید جمع‌آوری شود و به منظور کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی باید از توسعه و کشت محصولات آب دوستی چون برنج، هندوانه، ذرت و خیار در استان جلوگیری شود.
وی تصریح کرد: با توجه به مشکلات آبی موجود در استان لرستان سدها وسیله مناسبی برای ذخیره آب هستند بنابراین احداث سدها نباید متوقف شود.
وی همچنین توجیه و فرهنگ‌سازی کشاورزان و باغداران را عامل مهمی در راستای صرفه جویی در مصرف آب دانست و گفت: این قشر باید در نوبت‌دهی در جهت توزیع مناسب آب همکاری کنند .
وی ادامه داد: طی سالهای اخیر کشاورزان مهاجر با ورود به استان و کشت محصولات آبدوست بسیاری از منابع آبی استان را هدر داده اند که باید با جدیت از این فعالیت آنان جلوگیری شود.
اصلانی با تاکید بر نصب کنتورهای آب در تمامی چاهها و تلمبه‌های مجاز استان تصریح کرد: تمامی بهره‌برداران مجاز آب نیز باید نسبت به استفاده مناسب از حق‌آبه‌ها تعهد محضری بدهند و کشاورزان نیز تحت نظارت جهاد کشاورزی الگوی کشت مناسب داشته باشند.
وی افزود: از این پس از اجرای هر گونه کشت در بستر رودخانه‌ها جلوگیری می‌شود و به منظور برخورد با متخلفان در زمینه بهره‌برداری غیرمجاز آب و ساخت و ساز غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها پلیس آب ظرف ۱۰ روز آینده مجوزهای لازم را از محاکم قضایی دریافت می‌کند.