کاهش آمار بی‌کاری لرستان و چند نکته!

مصطفی شکری*/کشکان: در جدیدترین آمار منتشر شده از مرکز آمار ایران که نرخ بیکاری استانها را اعلام کرده است منتشر شده که نرخ بیکاری استان لرستان برای بهار ۹۴  به ۱۰/۷ درصد رسیده است. این درحالی است که برمعیار همین آمار نرخ بیکاری استان لرستان در بهار یک سال قبل ۲۰/۰۳ درصد بوده است. انتشار […]

مصطفی شکریمصطفی شکری*/کشکان: در جدیدترین آمار منتشر شده از مرکز آمار ایران که نرخ بیکاری استانها را اعلام کرده است منتشر شده که نرخ بیکاری استان لرستان برای بهار ۹۴  به ۱۰/۷ درصد رسیده است. این درحالی است که برمعیار همین آمار نرخ بیکاری استان لرستان در بهار یک سال قبل ۲۰/۰۳ درصد بوده است.

انتشار این آمار جدید به این معنی است که نرخ بیکاری استان لرستان در طول یک سال گذشته ۱۰ درصد کاهش یافته است!

به بررسی تخصصی و فنی این موضوع می پردازیم.

اشتغال زایی یا دولتی است یا توسط بخش خصوصی ایجاد می شود. پرواضح است که در طول یک سال اخیر در بخش دولتی تغییری ایجاد نشده است. پس بنابراین این اشتغال زایی باید مربوط به بخش خصوصی باشد. بخش خصوصی هم از ۳ راه می تواند موجب اشتغال زایی شود: بخش کشاورزی؛ بخش صنعت و بخش خدمات.

بخش کشاورزی نه تنها در طول یک سال اخیر، بلکه در طول دهه اخیر تغییر چندانی نیافته است. کشاورزی بخش سنتی اقتصاد ماست که در طول سال های اخیر نسبتاً روند ثابتی را طی کرده است. و حتی کم آبی و خشکسالی های اخیر موجود ایجاد بیکاری در این بخش شده است.

بخش صنعت که در لرستان ضعیف ترین بخش را تشکیل می دهد هم با توجه به وضعیت کلی کشور و استان تغییر چندانی نیافته است. درست است که در طول یک سال اخیر، نسبت به وضعیت مشابه سال قبل (به خاطر خروج از رکود و شروع رشد اقتصادی مثبت در کل کشور) بهتر شده است ولی چون در استان لرستان پیچ و مهره صنعت جا نگرفته است چندان تغییری را در این بخش نداریم. ای کاش مسئولین محترم به صورت شفاف و روشن آمار اشتغال زایی این بخش را بیان کنند. نکته قابل تأمل این است که برای استانی با حدود ۲ میلیون نفر جمعیت که طبق آمار رسمی فقط ۹۰ هزار نفر جوینده کار در دفاتر کاریابی لرستان ثبت نام کرده اند! (که قطعاً تعداد بیکاران چند برابر این رقم است، زیرا که تمام بیکاران در دفاتر کاریابی ثبت نام نمی کنند و فقط تعدای از بیکاران که داری “مهارت و تحصیلات” هستند در این مراکز ثبت نام می کنند) به کارگیری چند هزار نفر در بخش صنعت (آن هم در صورت صحت!) تغییر چندانی در آمار بیکاری ایجاد نمی کند.

بخش خدمات شامل تولید کالاهای غیر کمی مانند خدمات بانکی، خدمات آموزشی، خدمات رفاهی، خدمات بهداشتی و… می شود. سوالی که مطرح می شود این است که ما در طول یک سال اخیر در این بخش، چه تغییر محسوس و قابل درکی داشته ایم؟!

متأسفانه ارائه آمار ناصحیح از سوی مسئولین پیامدهای منفی ای در بهره مندی استان لرستان در تقسیم بندی بودجه مناطق محروم (که در سال قبل یک درصد بودجه کل کشور به توسعه این مناطق اختصاص یافته بود) خواهد داشت. امیدواریم که روزی فرا برسد که مسئولین محترم این حقیقت را دریابند که نه با “آمارسازی” که با “برنامه و عمل” می توانند اشتغال زایی را افزایش دهند.

*دانشجوی دکترای اقتصاد

سیمره‌ی شماره‌ی ۳۲۵(۹۴/۴/۲۲)