خرس قهوه ای که دزد عسل شد/ ثبت اولین تصویر خرس قهوه ای بعد از سال ها در استان لرستان

فتحی مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان از ثبت اولین تصویر خرس قهوه ای بعد از سال ها در استان لرستان خبر داد. به گزارش کشکان به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست لرستان، در پی گزارشی مبنی بر خسارت وارده به کندوداران منطقه شکار و صید ممنوع هشتادپهلو و نصب دوربین کمراترپ در […]

فتحی مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان از ثبت اولین تصویر خرس قهوه ای بعد از سال ها در استان لرستان خبر داد.

به گزارش کشکان به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست لرستان، در پی گزارشی مبنی بر خسارت وارده به کندوداران منطقه شکار و صید ممنوع هشتادپهلو و نصب دوربین کمراترپ در کریدورهای این گونه در منطقه نخستین تصویر از خرس قهوه ای به ثبت رسید.

منطقه شکار و صید ممنوع هشتاد پهلو با مساحتی حدود ۱۸۵۰۰ هکتار تقریبا در مرکز استان لرستان واقع شده است.

محسن امیری کارشناس مسئول زیستگاه ها و امور مناطق محیط زیست لرستان استان افزود: در بازدیدهای میدانی، رد زنی و دریافت اطلاعات از مردم بومی منطقه در زیستگاه این گونه به کمک محیط بانان زحمتکش آقایان محمد پیرزادی و محمد ویسکرمی و با نصب دوربین کمراترپ توانستیم تصاویری از حضور این گونه را به ثبت برسانیم.

خرس قهوه ای در سرتاسر رشته کوههای البرز و زاگرس در غرب کشور بویژه در استان لرستان پراکندگی دارد. کاهش شدید در تعداد و محدوده پراکنش ای گونه در سالهای اخیر آسیب جدی را به این گونه وارد کرده است. که مهمترین آن شکارو از بین بردن زیستگاه بوده است.

وضعیت جهانی زیر گونه سوری خرس قهوه ای Ursus arctos syriacus که در ایران نیز پراکنش دارد آسیب پذیر می باشد(VU).

خرس های قهوه ای به دلیل کنجکاوی و همه چیز خوار بودنشان، بسیار با انسان ها در تقابل می باشند. کندوی عسل، باغات میوه و دام های مناطق پیرامون زیستگاه خرس، موجب می شود که این تقابل اجتناب ناپذیر گردد.

از مهمترین عوامل تهدید خرس قهوه ای می توان به از دست رفتن زیستگاه های این گونه، شکار، حضور دام در زیستگاه ها، سکونتگاه های انسانی، مسموم کردن لاشه حیوانات اهلی، کمبود نیروی حفاظتی در مناطق و… اشاره کرد.

فتحی اظهار داشت: نکته مهمی که هم وطنان عزیزمان باید بدانند اینکه طبق مصوب نامه شورای عالی محیط زیست بهای خرس قهوه ای از ۵۰۰۰۰۰ هزار تومان به ۵۰۰۰۰۰۰۰ میلیون ارتقا یافته و باید متوجه باشند هر گونه آسیب رساندن به خرس جریمه بسیار سنگینی دارد ،شما هم مثل این کندودار بهتر است با کارشناسان محیط زیست ارتباط گرفته و جدا”از هر گونه اقدام خوداری نمایید و در صورت هر گونه تخلف زیست محیطی و موارد مشابه فوق با شماره گویای شبانه روزی ۱۵۴۰تماس حاصل فرمایید.

IMG-20150629-WA0004 IMG-20150629-WA0005 IMG-20150629-WA0000 IMG-20150629-WA0003