آبیاری زمین های کشاورزی کوهدشت با نفت!

مدتی است که چاه های آب منطقه کوهدشت که از مهمترین تولید کنندگان غلات در لرستان و کشور است با نشت مواد نفتی، آلوده و غیر قابل استفاده شده است. به گزارش کشکان؛ فرماندار شهرستان کوهدشت در این باره گفت: کوهدشت با ۲۵ درصد اراضی قابل کشت که بیش از ۱۹۴ هزار هکتار است زمانی […]

۲۰۵-۱۰۷

مدتی است که چاه های آب منطقه کوهدشت که از مهمترین تولید کنندگان غلات در لرستان و کشور است با نشت مواد نفتی، آلوده و غیر قابل استفاده شده است.

به گزارش کشکان؛ فرماندار شهرستان کوهدشت در این باره گفت: کوهدشت با ۲۵ درصد اراضی قابل کشت که بیش از ۱۹۴ هزار هکتار است زمانی انبار غله استان و کشور بود ولی اکنون با بروز آلودگی در زمین های کشاورزی، تولیدات کشاورزی این منطقه کاهش چشمگیری داشته است.

محمدی افزود: علاوه بر این سلامت جمعیت ۲۳۰ هزار نفری کوهدشت به شدت در خطر است و آب آشامیدنی آنها رنگ و بوی نفت گرفته است و هر لحظه در این مناطق انتظار انفجار و آتش سوزی می رود.

وی با بیان اینکه شهرستان کوهدشت با قرار گرفتن بین دو رودخانه سیمره و کشکان از نعمت آب سالم بی بهره مانده گفت:در صورت بهره برداری از سد معشوره بخش زیادی از مشکلات آب آشامیدنی ، صنعت و کشاورزی این منطقه حل خواهد شد.

محمدی همچنین به الگوی کشت دیم این شهرستان در ۹۰ درصد اراضی اشاره کرد و افزود: باتوجه به برداشت های بی رویه از منابع آب زیر زمینی و افت ۲۱ متری منابع آب ، برداشت غلات ۱۰ درصد کاهش داشته است.

همچنین مدیر کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی لرستان هم در این زمینه گفت: برداشت های بی رویه منابع آب زیر زمینی ، کف شکنی چاه ها و شکستن تاج تاقدیس های زیر زمینی باعث می شود مقدار زیاد هیدرو کربنیک در این تاقدیس ها تجمع پیدا کرده و به سطح زمین راه پیدا کنند و باعث خود سوزی زمین ها شوند.

۲۰۸-۹۷

 

حیدری افزود: تحویل حجمی آب به کشاورزان و اجرای روش های آبخیزداری برای تقویت منابع آب زیر زمینی از جمله پیشنهاد های ارائه شده برای حل این مشکل است همچنین کشاورزان می توانند از کاشت گونه های آب دوست خود داری کرده و الگوی کشت خود را نیز تغییر دهند.

سالاروند کارشناس هم با اشاره به اینکه این مواد هیدو کربنیک باعث پایین آمدن کیفیت خاک و در نتیجه محصولات کشاورزی می شود گفت: جداسازی آب از نفت می تواند کمک کند تا دوباره آب این منطقه مورد استفاده قرار بگیرد.

اهالی منطقه سلامت و جانشان در خطر است و از بوی نامطبوع در محل زندگی خود رنج میبرند .

مردم شهرستان با توجه به اینکه عمده مخارج آنها از طریق کشاورزی تامین می شود راه چاره خود را در مهاجرت می بینند و دیگر شرایط را برای زندگی در شهرستان کوهدشت مناسب نمی دانند.