در آینده نزدیک تمام مشکلات آسفالت و نظافت شهر بر طرف می شود/ استیضاح باید برای استیضاح کنندگان قابلیت پذیرش داشته باشد

مصاحبه ی مطبوعاتی مهندس جافری شهردار کوهدشت در حالی با اصحاب رسانه و مطبوعات این شهرستان برگزار شد که از زمان حضور وی در این جایگاه ۱۱۴ روز گذشته است. در این نشست خبری مدیران برخی پایگاه های خبری فعال شهرستان کوهدشت، خبرنگاران خبرگزاری ها و مطبوعات محلی حضور داشتند. تقریباً تمام خبرنگاران حاضر در […]

IMG_2458

مصاحبه ی مطبوعاتی مهندس جافری شهردار کوهدشت در حالی با اصحاب رسانه و مطبوعات این شهرستان برگزار شد که از زمان حضور وی در این جایگاه ۱۱۴ روز گذشته است. در این نشست خبری مدیران برخی پایگاه های خبری فعال شهرستان کوهدشت، خبرنگاران خبرگزاری ها و مطبوعات محلی حضور داشتند.

تقریباً تمام خبرنگاران حاضر در نشست، در کنار سئوالات خود در خصوص مسائل مختلف عمرانی و خدماتی، در رابطه با تعامل و همکاری اعضای شورای شهر چهارم با شهردار و نحوه ی برخورد آنان با تصمیمات شهردار پرسش جدی داشتند و به نوعی این مسأله به کلیدواژه این نشست خبری تبدیل شد. خبرنگاران با توجه به تجربه ی استیضاح و برکناری شهردار پیشین توسط شورای شهر با وجود مخالفت بخش زیادی از جامعه و رسانه ها و اداره ی این نهاد مهم خدماتی توسط سرپرست های مختلف، با حساسیت خاصی سئوالات خود را از شهردار کوهدشت در این رابطه پرسیده و خواستار روشن شدن نحوه ی برخورد و تعامل اعضای شورای شهر با شهردار بودند.

علت این مسأله طرح احتمال استیضاح مهندس جافری توسط برخی اعضای شورای شهر است. شورای شهری که هنوز بیش از سه ماه از عمر فعالیت شهردار جدید نگذشته ادعاهای اولیه خود مبنی بر تحصیلات، توانمندی و تجربه ی درخشان وی را نشانه گرفته اند. به راستی علت چیست؟ پاسخ این پرسش شاید در توضیحات شهردار کوهدشت که ذیلاً می آید داده شده باشد.

IMG_2446

اهم سخنان شهردار کوهدشت در نشست خبری دو ساعته با خبرنگاران:

۱ – یکی از ویژگی های شهرستان کوهدشت وجود جوانان فعال رسانه ای است.

۲ – مشکلات زیادی پیش روی مدیریت شهری است و شهردار بر اساس وظایف قانونی خود باید محیطی ایمن، سالم و قابل زیست برای شهروندان فراهم کند. هزینه ی این مهم از محل عوارض تأمین می شود.

۳ – زندگی شهری هزینه دارد و هر شهروند باید هزینه های شهرنشینی خود را بپردازد.

۴ – حدود ۱۳۷ وظیفه خدمات شهری بر عهده ی شهرداری است که تعدادی از آن ها مغفول مانده اند.

۵ – ۱۲۸۰ شهرداری در سراسر کشور وجود دارد که ۸۰ درصد آن ها با مشکلات مالی مواجهند.

۶ – اگر مشارکت و تعامل میان مردم، شهرداری و شورای شهر باشد به یک شهر ایمن و قابل زیست خواهیم رسید.

۷ – کوهدشت بسیاری از آیتم های شهرنشینی را ندارد و شهرداری در زیرساخت های شهری و تأمین آب لازم با مشکل مواجه است.

۸ – در کوهدشت شهرنشینی با یک فاصله ی معنادار از شهرسازی در حال رشد است.

۹ – بحث ساخت و سازهای غیرمجاز باعث شده است به دلایل فنی، بهداشتی و عدم رعایت کاربری ها، ساختار طرح جامع شهری مختل شود و این موضوع زندگی نسل فعلی و نسل آینده را به مخاطره انداخته است.

۱۰ – کمبود سرانه ی فضای سبز از مشکلات ماست و فقدان منابع آب جهت توسعه ی این مهم مشکل اصلی است.

۱۱ – در طول این ۱۱۴ روز بسیاری از مشکلات و کمبودها را شناسایی و در اختیار اعضای شورای شهر قرار داده ایم.

۱۲ – اولین مشکل ما بحث ساماندهی نیروی انسانی شهرداری بود. تعداد این نیروها چندبرابر میزان مورد نیاز است. این افراد در پست های غیرمرتبط ،بدون توانمندی و از راه های غیرقانونی وارد شهرداری شده و نمی توانند در انجام وظایف قانونی شهرداری کمک کننده باشند. این مسأله موجب نارضایتی شهروندان شده است.

۱۳ – وقتی ما نتوانیم متناسب با عوارض خدمات ارائه دهیم موجب سلب اعتماد مردم و عدم پرداخت عوارض می شویم.

۱۴ – در راستای تعدیل فشار مضاعف بر مردم به موازات سایر برنامه های دولت تدبیر و امید در بحث خصوصی سازی، از ابتدای سال ۹۴ بعد از پرداخت انبوه مطالبات پرسنل، بحث واگذاری خدمات شهری و سایر امورات شهرداری به بخش خصوصی را دنبال کردیم. در این راستا امور خدمات شهری، پلیس ساختمانی و اجرائیات را به بخش خصوصی واگذار کردیم. شهرداری از این پس فقط اعمال نظارت خواهد کرد. با این کار هزینه ها به شدت کاهش می یابد و نیروهایی که بدون کار حقوق دریافت کرده اند دیگر اقدام به تجمع ننموده و کار مفید خواهند کرد. در واقع تنها راه خروج کوهدشت از بحران برون سپاری وظایف شهرداری بود که انجام شد و شهروندان به زودی اثرات آن را خواهند دید.

۱۵ – در راستای کاهش تراکم نیرو با پیگیری های مداوم شهرداری را به دو ناحیه تقسیم کردیم که یکی از آن ها شروع به کار نموده است. با ایجاد این نواحی نوعی رقابت نسبی جهت ارتقاء کیفیت کار ایجاد می شود، دسترسی مردم به شهرداران راحت می شود و بر امور شهر نظارت بیشتری صورت می گیرد. در بحث مهره چینی نیروهای اداری، اعتقاد دارم تا شناخت لازم نسبت به نیرویی کسب نشود نمی توان او را در جایی به کارگیری کرد. هم کسب این شناخت و هم مشورت با اعضای شورای شهر موجب شد مهره چینی ها اندکی طول بکشد.

IMG_2457

۱۶ – پروژه های شهرداری از حالت پیمانی خارج شده و امانی شده اند به این معنا که می توان حجم کار را افزایش و هزینه را کاهش داد.

۱۷ – هم اکنون ۵ اکیپ حفاری مشغول حفاری در شهر هستند. ما قراردادی با آب و فاضلاب شهری منعقد کردیم و اعتقاد داشتیم که خود آبفا کار ترمیم را نیز انجام دهد. اما ما این وظیفه را بر عهده گرفتیم. مطابق آئین نامه حفاری ۷۰ درصد هزینه حفاری باید قبل از حفاری به شهرداری پرداخت می شد که انجام نشده است. با وجود این مشکل در حال حاضر ترمیم با سرعت در حال انجام است.

۱۸- کارخانه آسفالت ۷ سال خوابیده بود که با امانی شدن پروژه فعال شد. در آینده نزدیک تمام مشکلات آسفالت شهر بر طرف می شود و قیر لازم برای این کار نیز تهیه شده است.

۱۹- در بحث عمرانی بلوار ورودی شهر ( جاده خرم آباد) و نصب دروازه قرآن در حال انجام است. بلوار وسط نورپردازی شده و باند تندرو، کندرو و دوچرخه سواری ایجاد می شود. ورودی های شهر هم زمان باید بهسازی و زیباسازی شوند.

۲۰ – کار آسفالت به سرعت انجام خواهد شد. در حال حاضر آسفالت ورودی جاده ی کله گاوراه در کوی اندیشه(تازه آباد)، ابتدای جاده داودرشید، خیابان حسابی، ورودی شهرک امام (ره) و … در حال انجام است.

۲۱ – کار جابجایی ساختمان موتوری شهرداری -که موجب آزار شهروندان شده بود- به محل ساختمان کشتارگاه سابق انجام شده است.

۲۲ –سالن خدمت در شهرداری برای رفاه حال شهروندان متقاضی پروانه ساخت و … و جلوگیری از سردرگمی آنان شروع به کار نموده است.

۲۳ – دو جلسه نام گذاری معابر با دعوت از صاحب نظران داشته ایم و سفارش تابلوها نیز انجام شده است.

۲۴ – به دنبال تأمین سیمای شهر در شب و نورپردازی لازم هستیم.

۲۵ – تا پایان سال کلیه نرم افزارهای لازم و کاربردی شهرداری راه اندازی شده و شهرداری الکترونیک به طور کامل محقق می شود.

۲۶ – تا پایان خرداد با فعال سازی یک حلقه چاه آب در منطقه ی بهشت زهرا(س) آب فضای سبز را تا حد امکان از آب شرب جدا می کنیم.

۲۷ – دو کنفرانس مهم و ملی معماری و شهرسازی و توسعه ی کالبدی شهر و بررسی حاشیه نشینی در کوهدشت را به عنوان یک مسأله ی مهم و کلیدی برگزار کرده ایم.

۲۸ – روابط عمومی و معاونت فرهنگی را بعد از ۶۳ سال از عمر شهرداری کوهدشت فعال کردیم.

۲۹ – انضباط اداری و بحث حضور و غیاب کارکنان شهرداری را مد نظر قرار داده ایم.

۳۰ – رسانه ها پل ارتباطی مردم و شهرداری هستند. پرداخت عوارض و ممانعت از ساخت و سازهای غیرمجاز باید توسط رسانه ها در میان مردم فرهنگ سازی شوند.

۳۱ – کمربند سبز شهر مختل شده و اداره ی راه و شهرسازی با ساخت مسکن مهر به این کمربند تجاوز نموده است.

۳۲ – بابت ضعیف بودن زیرساخت ها و خدمات شهری از مردم پوزش می طلبیم و به آن ها اطمینان می دهیم طی ماه های آینده رضایت نسبی آن ها را جلب می نمائیم.

IMG_2440

پس از گزارش مفصل فوق توسط شهردار کوهدشت نکات زیر توسط ایشان در پاسخ به پرسش های مختلف خبرنگاران بیان شد:

۱ – ما باید عنصر شورای شهر را بپذیریم. چون نهادی مردمی است و اعضای شورا بر اساس رأی مردم روی کار آمده اند.

۲ – به عنوان شهردار کوهدشت ظرف ۱۱۴ روز به دنبال تجهیز کارگاه و اقدامات زیربنایی در شهرداری بوده ام. شورای شهر نباید انتظار داشته باشد از همان روز اول اقدامات سخت افزاری را شروع می کردیم. نمی توان عجولانه چند جدول گذاشت و رنگ آمیزی کرد و اسمش را کار عمرانی گذاشت. ما باید اول مشکلات درونی خود شهرداری را حل می کردیم. از این پس هم مردم و هم اعضای شورای شهر نمود کارهای ما را خواهند دید.

۳ – اختلاف سلیقه با برخی اعضای شورا وجود دارد و باید باشد. این اختلاف سلیقه ها باید به مرور زمان کمتر شده و رفتارها پخته تر شود چرا که ۱۵ سال از عمر نهاد شورا می گذرد. امیدوارم این اختلاف سلیقه ها در راستای خدمت به مردم کمتر شده و تبدیل به فرصتی برای خدمت به شهروندان شوند.

۴ – علی رغم تحصن ها و تحریک های زیاد از ناحیه افرادی که منافعشان به خطر افتاده بود با خصوصی سازی از چند روز پیش خدمات شهری را در اختیار بخش خصوصی قرار دادیم و از این پس هیچ نیرویی به صورت غیرقانونی به آن ها اضافه نمی شود. ان شاء اله رضایت مندی ایجاد شده و ظرف مدت کوتاهی تمام شهر نظافت می شود.

۵ – نیروهای از کارافتاده و ناتوان خدمات شهری قبلا وارد شهرداری شده اند.

۶ – تا منابع آب پایدار پیدا نکنیم نمی توانیم فضای سبز را توسعه دهیم.

۷ – در خصوص ایجاد مانع توسط شورا در کار شهرداری، ما آمده ایم تا در این شهر کار کنیم و علی رغم افتخار به خدمت به مردم هم زبانم در کوهدشت هیچ تلاشی نکرده ام تا شهردار این شهر شوم. فعلا مشکل حادی با شورا نداریم. اگر اتفاقی بیفتد شهروندان ضرر می کنند. متأسفانه برخی موانع در راستای ارائه ی خدمات و اجرای برنامه ها ایجاد شد که فرصت سوزی هایی را در پی داشت. البته از طریق دستگاه های ذی ربط و فرماندار محترم مسائل را پیگیری کردیم. فرماندار شهر در این زمینه فصل الخطاب است. اگر این موانع برطرف نشوند هم مردم ضرر می کنند هم شورای شهر زمان دیگری برای از دست دادن ندارد.

IMG_2452

۸ – مؤثر بودن را بر ماندگاری ترجیح می دهم. استیضاح حق شوراست ولی بایستی این مسأله ابتدا برای استیضاح کنندگان قابلیت پذیرش داشته باشد. ارگانی که ۷ ماه سرپرست داشته شهردارش نباید حداقل یک سال فرصت و مهلت داشته باشد تا کارش نمود پیدا کند؟!

۹ – حمل و نقل، عبور و مرور و معابر مشکل جدی دارند. تا قبل از انتخابات باید معابر شهر را آسفالت کنیم. رضایت مندی مردم بسیار مهم است.

۱۰ – زمین جلوی بهزیستی فضای سبز و متعلق به بخش خصوصی است و به دنبال توافق با مالکین هستیم. این که شورای شهر دنبال تبدیل آن به مسکونی است کذب است.

۱۱ – ماشین آلات شهرداری را انتقال دادیم و صنوف آلاینده را نیز به طور کامل منتقل خواهیم کرد.

۱۲ – در خصوص این که هر عضو شورای شهر ۸ نفر را در فضای سبز به کار گیری کرده و تعدادی از این افراد استخدام شده اند، همه اخراج شده اند. در سال جدید و از این پس نیز با واگذاری تمام امورات به بخش خصوصی ورود نیرو به شهرداری ممنوع است.

۱۳ – در خصوص ساخت پارکینگ عمومی در شهر، به دنبال مشارکت با بخش خصوصی هستیم و آگهی آن را منتشر نموده ایم.

۱۴ – با توجه به کمبود فضای سبز فضای موسوم به باغ پرندگان به پارکینگ تبدیل نخواهد شد.