استاندار لرستان: طراحی غلط پل و اشتباه در تخمین دوره بازگشت سیلاب علت حادثه سیلاب شوراب بوده است

استاندار لرستان گفت: وقوع سیلاب در مهرماه سال گذشته موجب کشته شدن پنج نفر (از جمله مرحوم کاظم صفرزاده و سه دانش آموزش) شد که علت این حادثه توسط کارشناسان طراحی غلط پل و اشتباه در مدت زمان  دوره بازگشت  سیلاب اعلام شده است. به گزارش کشکان به نقل از اداره کل روابط عمومی و […]

seil1

استاندار لرستان گفت: وقوع سیلاب در مهرماه سال گذشته موجب کشته شدن پنج نفر (از جمله مرحوم کاظم صفرزاده و سه دانش آموزش) شد که علت این حادثه توسط کارشناسان طراحی غلط پل و اشتباه در مدت زمان  دوره بازگشت  سیلاب اعلام شده است.

به گزارش کشکان به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استاندار لرستان،  هوشنگ بازوند در دیدار با امدادگران جمعیت هلال احمر لرستان افزود: کم توجهی در دوره بازگشت سیلاب رودخانه شوراب  در کنار طراحی نادرست پل منجر به این اتفاق ناگوار شده است.

وی اظهار داشت: باتوجه به اتفاق سال گذشته، باید نسبت به بهسازی پل با توجه به تعیین دوره بازگشت سیلاب تصمیم گیری و اقدام شود چراکه در غیر اینصورت تکرار این حادثه دور از انتظار نخواهد بود.

وی تصریح کرد: دوره بازگشت سیلاب و حداکثر دبی آب  پل شوراب ۲۵ سال در نظر گرفته شده  و این درحالی است که چنانچه دوره بازگشت سیلاب ۵۰ ساله طراحی می شد، حادثه مهرماه گذشته رخ نمی داد.

مدیریت ارشد اجرایی استان با اشاره به وقوع ۱۰ بلای طبیعی در استان گفت: بیش از ۹۵ درصد جغرافیای استان نیز درگیر مساله زلزله خیزی است که با توجه به این موقعیت باید مباحث پیشگیری در اولویت قرار داشته باشد.

مهندس بازوند همچنین سیل و خشکسالی را از مخرب ترین بلایای طبیعی در لرستان دانست و اضافه کرد: مقابله با بلایای طبیعی و پیشگیری از وقوع خسارات آن نیازمند شناخت دقیق این بلایا توسط عموم مردم است.

وی به شناخت دقیق مردم کشورهای توسعه یافته از بلایای طبیعی اشاره کرد و افزود: امدادگران جمعیت هلال احمر در صف مقدم آشتی بلایای طبیعی با مردم هستند و ازین رو باید راه مقابله با این بلایا و نوع برخورد در زمان وقوع حادثه را به مردم آموزش دهند.

وی گفت: برای عبور از چالش بلایای طبیعی بحث چرخه مدیریت بحران تعریف شده که  موضوعات پیشگیری،  بازسازی و بازتوانی مباحث مرتبط با  این چرخه هستند.

وی همچنین به وقوع زمین لرزه سال ۸۵ در لرستان اشاره کرد و ادامه داد: پس از وقوع این زمین لرزه  بیش از ۲۲ هزار واحد مسکونی  کمتر از ۱۱ ماه ساخته شد که تحقق این امر با مشارکت مردم امکانپذیر شد.

وی بر اجرای چرخه مدیریت بحران در استان حادثه خیز لرستان اشاره کرد و اظهار داشت: بیش از ۵۰ درصد پیشگیری در برابر بلایای طبیعی وظیفه امدادگران جمعیت هلال احمر بوده بنابراین  مدیریت بر بحران باید بیش از مدیریت در بحران مورد توجه باشد.

نماینده عالی دولت در لرستان با اشاره به این موضوع که هزینه مدیریت بر بحران  به مراتب کمتر از مدیریت در بحران است  گفت:  آمادگی و تجهیز موضوع مهمی در چرخه مدیریت بحران است  که امدادگران باید در این زمینه نیز سرآمد باشند.

بازوند اضافه کرد: بر اساس گزارش مدیرکل ستاد بحران استان امکانات و تجهیزات هلال احمر استان کم بوده که انتظار می رود جمعیت هلال احمر استان با مکاتبات  و پیگیری های لازم این معضل را برطرف کند.