بشر ۱۴۸ هزار سال پیش در غار هومیان می‎زیسته است

کشکان: یک کارشناس میراث‌فرهنگی گفت: غارهای منقوش و نقوش صخره‎ای لرستان در دنیا بی‎نظیر است. «عطا حسن‎پور» اظهار کرد: در لرستان غارهای منقوش و نقوش صخره‎ای فراوانی وجود دارد و در این رابطه استان حرف زیادی برای گفتن دارد. وی تصریح کرد: در دنیا به جز لرستان تنها دو غار وجود دارد که در آنها […]

Hoomiyan

کشکان: یک کارشناس میراث‌فرهنگی گفت: غارهای منقوش و نقوش صخره‎ای لرستان در دنیا بی‎نظیر است.

«عطا حسن‎پور» اظهار کرد: در لرستان غارهای منقوش و نقوش صخره‎ای فراوانی وجود دارد و در این رابطه استان حرف زیادی برای گفتن دارد.

وی تصریح کرد: در دنیا به جز لرستان تنها دو غار وجود دارد که در آنها نقاشی صخره‎ای ترسیم شده است و آنها در فرانسه و اسپانیا قرار دارند.

حسن‎پور ادامه داد: اما در لرستان تنها در شهرستان کوهدشت ۶ پناهگاه صخره‎ای و غار گوشه در معمولان پلدختر را داریم. سایر پناهگاه‎های صخره‎ای شامل هومیان، میرملاس، سنگ مهرداد، برد اسبی و… است.

این کارشناس میراث‌فرهنگی اظهار کرد: هم‌چنین نقوش صخره‎ای در رأس کوه سر سورن کوهدشت وجود دارد که مربوط به پیش از تاریخ هستند. طی کاوشی که پیش از انقلاب در پناهگاه هومیان ۲ صورت گرفت در لایه‎های باستانی آن یک استخوان انسان به‌دست آمد که مورد آزمایش کربن ۱۴ قرار گرفت و روی آن تاریخ‎گذاری مطلق انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: این کشف عظیم‎ترین تاریخ‎گذاری در غارهای جهان بوده و تاریخی برابر ۱۴۸ هزار سال سکونت بشر در غار یا پناهگاه هومیان را بیان می‎کند.