«زانوگه»مقابل نفتکشها زانو زد/ مرگ روی پل سیمره قدم می زند

حکایت جاده های جنوب لرستان از پلدختر گرفته تا کوهدشت روایت جاده های دو بانده ای است که با ترافیک سنگین تریلرهای نفتکش عراقی و ایرانی هر روز ناامن تر می شوند. به گزارش کشکان به نقل از مهر، از جاده قدیم خرم آباد – پلدختر – اندیمشک گرفته تا جاده پلدختر – اسلام آباد و […]

۷۵۶۵۰۰

حکایت جاده های جنوب لرستان از پلدختر گرفته تا کوهدشت روایت جاده های دو بانده ای است که با ترافیک سنگین تریلرهای نفتکش عراقی و ایرانی هر روز ناامن تر می شوند.

به گزارش کشکان به نقل از مهر، از جاده قدیم خرم آباد – پلدختر – اندیمشک گرفته تا جاده پلدختر – اسلام آباد و سه راهی زانوگه – پل سیمره – رومشکان هر کدام با توجه به قرارگیری در مسیر ترانزیک نفت به محل تردد تریلرهای نفتکش عراقی و ایرانی تبدیل شده است.

این در حالیست که روند کند تعریض این محورها و تبدیل آنها به چهارخطه زمینه وقوع حوادث جاده ای را دوچندان کرده است، موضوعی که با افزایش تردد خودروهای سبک و سنگین در شاهراه تزانزیت غرب و جنوب کشور به معضلی حل نشدنی در کوهدشت و پلدختر تبدیل شده است.

تصادف تانکر نفتکش عراقی حامل سوخت

به رغم آغاز شدن عملیات اجرایی پروژه های چهارخطه در این محورها به دلیل کمبود اعتبارات روند تعریض این جاده ها به کندی پیش می رود.

در این میان به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان در حال حاضر به‌صورت مستمر روزانه دو هزار و ۳۰۰ تریلر نفتکش عراقی در محور بابازید به سیمره در تردد می کنند، ترددی که جز زیان و  خسارت برای جاده های لرستان رهاورد دیگری نداشته استت.

از دیگر پروژه های راهسازی جنوب لرستان به چهارخطه کوهدشت – زانوگه برمی گردد که تعریض این محور نیز همچنان اندر خم یک کوچه است.

پروژه چهار خطه کوهدشت به زانوگه یکی از  پر حادثه ترین و همچنین پر ترددترین محورهای شهرستان کوهدشت بوده به طوریکه روزانه بیش از سه هزار وسلیه نقلیه از این محور تردد می کنتد و به دلیل مشکلات فنی و همچنین کم عرض بودن آن همواره شاهد تصادفات ناگواری در این محور هستیم.

تصادف دانش آموزان در محور کوهدشت – زانوگه

یکی از اهالی روستای محور مواصلاتی کوهدشت به زانوگه به خبرنگار مهر می گوید: به دلیل حادثه خیز بودن این محور چند روز پیش تعدادی از دانش آموزان یکی از روستاهای این مسیر که قصد مراجعه به مدرسه را داشتند در این محور تصادف کردند.

وی ادامه می دهد: در این تصادف دانش آموزان به دلیل شدت تصادف مجروح شده و هم اکنون در بیمارستان امام خمینی(ره) شهرستان کوهدشت بستری هستند.

تصادف تانکر نفتکش عراقی حامل سوخت

یکی دیگر اهالی روستایی که در مسیر این محور زندگی می کند نیز با استمداد از مسئولان برای اجرای این پروژه راهسازی خطاب به آنها می گوید: به خاطر خدا جاده کوهدشت را چهار خطه کنید چرا که روزانه تصادفات فراوانی را در این محور شاهد هستیم.

 یک راننده وسیله نقلیه که روزانه در این مسیر تردد دارد و اقدام به مسافر کشی می کند نیز به خبرنگار مهر می گوید: چند سال است که عملیات چهار خطه محور کوهدشت – زانوگه طول کشیده ولی هنوز به بهره برداری نرسیده است.

وقوع تصادفات ناگوار در محور کوهدشت – زانوگه

رئیس پلیس راه شهرستان زانوگه نیز در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه طول محور کوهدشت – زانوگه ۱۸ کیلومتر است عنوان کرد: روزانه بیش از سه هزار وسلیه نقلیه در این محور تردد می کنند.

سروان ابراهیم ارزانی با اشاره به مشکلات محور مواصلاتی کوهدشت – زانوگه بیان داشت: مهم ترین مشکل این محور کم عرض بودن آن است.

وی ادامه داد: عرض محور کوهدشت -زانوگه جوابگوی حجم تردد وسایل نقلیه نیست و این امر موجب وقوع تصادفات ناگوار در این محور می شود.

نیاز ۲۵ میلیارد تومانی برای تکمیل پروژه

مدیر کل راه و شهرسازی لرستان نیز در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سال گذشته به دستور مدیریت ارشد استان روند تکمیل پروژه چهار خطه کوهدشت – زانوگه در دستور کار قرار گرفت عنوان کرد: اعتبارات این پروژه نیز در مدت زمان یاد شده از محل اعتبارات ماده ۱۸۰ و اعتبارات استانی تامین شد.

تصادف تانکر نفتکش عراقی حامل سوخت

شهرام ملکی با بیان اینکه قسمتی از کار تحت عنوان قطعه اول در این پروژه تا گردنه نال اشکنه در دستور کار قرار گرفته است بیان داشت: میزان قرارداد منعقد شده با پیمانکار برای اجرای این قطعه شش میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه کل برآود اعتباری این پروژه ۲۵ میلیارد تومان است افزود: اگر این میزان اعتبار ظرف یک سال تامین شود توان پیمانکاری وجود دارد که در مدت زمان یاد شده اجرایی شود.

پیگیری برای جذب اعتبار از محل رفع نقاط حادثه خیز

نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی نیز در رابطه با وضعیت پروژه راهسازی کوهدشت بیان داشت: با توجه به اینکه در محور کوهدشت – زانوگه همواره تصادفات فراوانی رخ می دهد ضرورت دارد که هر چه زودتر زمینه تکمیل آن از سوی اداره کل راه و شهرسازی فراهم شود.

الهیار ملکشاهی از پیگیری ها برای تامین اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل چهار خطه کوهدشت – زانوگه گفت: تلاش می کنیم که از محل اعتبارات رفع نقاط حادثه خیز بودجه ویژه ای را برای اجرای این پروژه راهسازی اخذ کنیم.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: با توجه به این که جاده ۲۰ کیلومتری کوهدشت به زانوگه از حجم ترددی بالایی برخوردار است لازم است هرچه سریع تر قسمتی از پروژه چهاربانده شدن این مسیر انجام شود.

تصادف تانکر نفتکش عراقی حامل سوخت

وی به دیگر مطالبات مردم شهرستان کوهدشت در حوزه راهسازی اشاره کرد و ادامه داد: جاده پل سیمره به زانوگه به یک قتلگاه تبدیل شده است به طوری که روزانه هزاران دستگاه تریلر نفتکش عراقی از آن عبور می کند و این محور درحال حاضر یکی از ناامن ترین راه های ارتباطی کشور است.

نماینده مردم کوهدشت در مجلس از استاندار لرستان خواست چهارخطه شدن این جاده نیز در ردیف کارهای سال ۹۴ قرار گیرد.

ملکشاهی با اشاره به جاده کوهدشت به درب گنبد از طریق منطقه کشماهور، بیان داشت: این جاده از طرح های بسیار خوب جاده ای است که حدود ۲۰ کیلومتر فاصله کوهدشت به درب گنبد را کوتاه تر می کند و لازم است هرچه زودتر به مرحله آسفالت برسد.