در گفتگوی مهندس جافری با کشکان مطرح شد/ مهم ترین مشکلات شهرداری کوهدشت و راه های رسیدن به توسعه ی شهری پایدار

مهندس رحیم جافری شهردار کوهدشت در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار کشکان، در خصوص دلیل تعطیلی محل کسب تعدادی از کسبه و بازاریان شهرستان کوهدشت گفت: پس از چندین بار اخطار به این اشخاص در رابطه با عدم رعایت اصول شهرسازی از قبیل عدم رعایت کاربری ها، بر و کف، تراکم، اصول فنی و بهداشتی و […]

۰-۳۰۲

مهندس رحیم جافری شهردار کوهدشت در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار کشکان، در خصوص دلیل تعطیلی محل کسب تعدادی از کسبه و بازاریان شهرستان کوهدشت گفت: پس از چندین بار اخطار به این اشخاص در رابطه با عدم رعایت اصول شهرسازی از قبیل عدم رعایت کاربری ها، بر و کف، تراکم، اصول فنی و بهداشتی و استحکام بنا و نیز عدم پرداخت عوارض، با توجه به عدم توجه به این اخطارهای مکرر، بر اساس رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ تصمیم بر انسداد و تعطیلی محل کسب آن ها گرفته شد. شهرداری در واقع مجری آراء کمیسیون ماده ۱۰۰ است و بر اساس قانون با مأموران خود در این رابطه رأساً اقدام می نماید. مستند قانونی اقدامات شهرداری، تبصره ذیل بند ۲۴ ماده ۵۵ و تبصره های ۱۱ گانه ماده ۱۰۰ قانون شهرداری هاست.

مهندس جافری ادامه داد: متأسفانه در گذشته به صورت گزینشی و بر اساس نگاه تبعیض آمیز اقدام به وصول عوارض شده است. به همین دلیل شهرداری کوهدشت در راستای ایجاد رویه ی یکسان و جلب اعتماد مردم و ایجاد نگاه عادلانه و به دور از تبعیض به همه ی شهروندان و بر اساس میزان بهره برداری شهروندان و صاحبان اماکن تجاری از پتانسیل های شهر، از طریق راه کارهای قانونی عوارض خود را مطالبه می کند تا بتواند نسبت به ارائه خدمات به موقع شهری اقدام نماید. در بعضی موارد در سطح شهر افرادی با تمکن مالی بسیار بالا حداقل عوارض سالیانه خود را به شهرداری پرداخت ننموده اند ولی افراد ضعیف و ناتوانی به چشم می خورند که شهرداری با توسل به اهرم های قانونی عوارض خود را به صورت سالیانه از آن ها وصول نموده است. این موضوع موجب سلب اعتماد عمومی شهروندان که پشتوانه و حامی اصلی شهرداری هستند گردیده است. با این حال شهرداری کوهدشت با رویکرد جدید و بدون توجه به مؤلفه های حاشیه ای از قبیل قومی، گروهی، حزبی و فامیلی مطابق قوانین و مقررات نسبت به وصول کدهای درآمدی خود اقدام خواهد کرد تا بتواند با جلب نظر و حمایت آحاد شهروندان در راستای اجرای برنامه های عمرانی و خدماتی شهر، خدمات مطلوب و در شأن مردم را ارائه نماید.

وی همچنین اظهار داشت:‌شهرستان کوهدشت با جمعیت بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر سومین شهرستان استان لرستان از نظر وسعت و جمعیت می باشد اما در یک ارزیابی کارشناسی سطح خدمات شهری در آن شاید به رتبه های کمتر از ۵ برگردد. مهم ترین آیتم های تأثیرگذار در زیبایی سیما و منظر شهری و ارتقاء سطح رفاهی جامعه برمی گردد به قانونمندی، مدیریت و درایت مدیران شهری در هدایت و توسعه ی شهر، تأمین فضاهای عمومی و جلب و جذب حداکثری مشارکت سرمایه گذاران بومی و فرابومی و استفاده از نیروهای مجرب و مرتبط با مدیریت شهری که ضعف در آیتم های فوق باعث توسعه نیافتگی شهر، سلب اعتماد شهروندان و مخدوش شدن سیمای شهر گردیده است. به طوری که شهرداری باید با صرف انرژی، هزینه و وقت مضاعف و متراکم بتواند آثار مخرب ضعف در آیتم های مورد اشاره را بزداید تا یک زمینه سالم و مناسب جهت ادامه مسیر توسعه ی شهری ایجاد گردد.

شهردار کوهدشت در خصوص وضعیت نیروی انسانی شهرداری که مورد انتقاد شهروندان است گفت: وجود انبوه نیروهای مازاد در شهرداری که بدون ضابطه و بدون توجه به نیازهای واقعی در پست های سازمانی شهرداری گمارده شده و عموماً بر اساس رابطه به شهرداری راه یافته اند، به عنوان کلیدی ترین معضل شهرداری کوهدشت خودنمایی می کند. نیروی انسانی موجود شهرداری حدود سه برابر نیاز واقعی شهرداری می باشد. ایجاد عادات ناصحیح و بیکار بودن نیروهای به ظاهر تحصیل کرده و سطح توقع بسیار بالای آن ها در مطالبه مزایای جانبی مازاد بر حقوق باعث تحمیل هزینه های گزاف بر گرده شهروندان گردیده که با چابک سازی پیکره ی شهرداری در تناقض آشکار است. لذا در رویکرد جدید شهرداری نه تنها هیچ برنامه ای برای جذب نیروی انسانی ندارد، بلکه در جهت تعدیل نیروی انسانی آمادگی لازم را جهت هزینه های مضاعف دارد. زیرا قبل از منطقی شدن تعداد نیروی انسانی با نوع و میزان کار و حجم عملیات شهرداری تعادل و موازنه منطقی ایجاد نمی گردد و شهرداری نمی تواند خدمات مطلوب را به شهروندان ارائه نماید.

مهندس جافری در پایان خاطر نشان کرد: در گام های بعدی رعایت ضوابط شهرسازی بر مبنای طرح های جامع و تفصیلی و هدایت منطقی و اصولی شهر به سمت توسعه ی منطقی و پایدار از برنامه های در دست اقدام شهرداری کوهدشت می باشد.