بازار نقل و انتقالات فوتبال یا مزایده انسان

رخی باشگاه ها که وضع مالی خوبی داشته و به صنایع نفت و دیگر صنایع وابستگی دارند، پیشنهادهای عجیب و غریبی به بازیکنان می دهند که این موضوع باعث شده، شاهد آشفته بازار و روند نامشخص جذب بازیکن باشیم.


به گزارش روز دوشنبه سرویس اقتصادی جام نیوز، از آنجا که بازار نقل او انتقالات فوتبال در لیگ برتر ایران داغ می باشد فرصت را غنیمت شمردیم تا به ابعاد اقتصادی این موضوع بپردازیم.
در همین راستا، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس که با سایت رسمی باشگاه خود مصاحبه ای را ترتیب داده است نشان داد که از شرایط حاکم بر بازار نقل و انتقالات فوتبال ایران ناراضی است.
محمد رویانیان با بیان اینکه متاسفانه هیچ گونه نظارتی بر روند جذب بازیکنان صورت نمی گیرد افزود: «باشگاه پرسپولیس به دلیل دولتی بودن باید بیشترین پاسخگویی را داشته باشد ولی باشگاه های دیگر با خیالی آسوده، بدون هیچ گونه نظارتی، نسبت به جذب بازیکن با قراردادهای هنگفت اقدام می کنند. برخی باشگاه ها که وضع مالی خوبی داشته و به صنایع نفت و دیگر صنایع وابستگی دارند، پیشنهادهای عجیب و غریبی به بازیکنان می دهند که این موضوع باعث شده، شاهد آشفته بازار و روند نامشخص جذب بازیکن باشیم.»
از سویی دیگر، باشگاههای فوتبال با حربه قرارداد داخلی، قانون سقف قرارداد را دور می زنند.
رسانه‌ها از قرارداد داخلی فوتبالیست ملی‌پوش با باشگاه پرطرفدار پایتخت خبر می‌دهند؛ خبر به قدری جالب است که خیلی زود نقل محافل فوتبالی می‌شود، اما چند روز بعد، فوتبالیست‌ نام‌آشنا پیراهن تیم رقیب را می‌پوشد و ماجرا تمام می‌شود!
این قصه هر سال در فصل نقل و انتقالات لیگ برتر فوتبال تکرار می‌شود و گویی هیچ کس نگران اثرات منفی این رفتار غیر حرفه‌ای در فضای ملتهب فوتبال ایران نیست.
با شروع فصل نقل و انتقالات، بار دیگر بحث جابجایی بازیکنان در باشگاه‌های مختلف داغ شده است و آنچه بیش از هر زمانی به چشم می‌آید نه اخبار رسمی که شایعات و اخبار غیر رسمی است که از گوشه و کنار باشگاه‌ها و از سوی منابع به اصطلاح “مطلع” درز می‌کند؛ افراد مطلعی که هیچ‌گاه دوست ندارند نامشان فاش شود و در بسیاری از موارد هیچ گاه مشخص نمی‌شود که اصرارشان بر انتشار آن همه دروغ و شایعه تایید نشدنی برای چیست؟ برخی بازیکنان اما در این میان با فرصت طلبی شگرف خود از آب گل آلود ماهی می‌گیرند و با هدایت مدیر‌ برنامه‌ها و گاهی هم دلال‌ها بساط بازارگرمی را پهن و با دور زدن یک یا چند باشگاه تنور خود را گرم می‌کنند و در نهایت رسانه‌ها را به “دروغگویی” متهم می‌کنند!
در این فضا و در حالی که آیین‌نامه سازمان لیگ فوتبال صراحتا اعلام کرده است که در صورت زیر پا گذاشته شدن قرارداد داخلی از سوی هر کدام از دو طرف قرارداد، طرف خاطی ملزم به پرداخت جریمه سنگین است، باز هم متاسفانه شاهد بروز چنین مواردی در فوتبال هستیم. در ابتدای فصل نقل و انتقالات امسال، رسانه‌ها از قرارداد داخلی یک بازیکن با تجربه با یک تیم شهرستانی خبر دادند، اما چند روز بعد همان رسانه‌ها از پیوستن این بازیکن به یکی از تیم‌های مطرح خبر دادند؛ خبری که واکنش مسئولان تیم شهرستانی را بر انگیخت و باعث شد که از این بازیکن شکایت و ۵۰ درصد قرارداد فصل آینده او را به عنوان جریمه یا غرامت، طلب کنند و سر جمع این بازیکن دوباره و با وجود توافق با باشگاه تهرانی به شهرستان سفر کرد و قراردادش را بست.
در مجموع آن چه از این گزارش به دست می‌آید این است بهتر است فوتبال ایران، هرچه بیشتر به سمتی برود که قراردادهای داخلی، جای خود را به قراردادهای رسمی ثبت شده در سازمان لیگ یا هیات‌های استانی بدهند. در این صورت با اطمینان می‌شود گفت که بسیاری از تنش‌های موجود در بازار نقل و انتقالات برطرف می‌شود و برخی بازیکنان و دلالان سودجو هم دیگر نمی‌توانند از نمد فضای پر هرج و مرج این بازار برای خود کلاه تولید کنند.110