مرمت ۴۰ بنای تاریخی در استان لرستان

کشکان: معاون میراث فرهنگی لرستان از مرمت بیش از ۴۰ بنای تاریخی لرستان در سال ۹۳ خبرداد و گفت: طرح مرمت بناهای تاریخی در سال ۹۴ نیز ادامه دارد. رامین ابراهیمی، معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان در گفت و گو با خبرگزاری شبستان در خرم آباد، اظهار داشت: در سال ۹۳ حدود […]

IMG00051333

کشکان: معاون میراث فرهنگی لرستان از مرمت بیش از ۴۰ بنای تاریخی لرستان در سال ۹۳ خبرداد و گفت: طرح مرمت بناهای تاریخی در سال ۹۴ نیز ادامه دارد.

رامین ابراهیمی، معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان در گفت و گو با خبرگزاری شبستان در خرم آباد، اظهار داشت: در سال ۹۳ حدود ۴۰ بنای تاریخی در استان لرستان مرمت شده است.

وی افزود: این بناها شامل مساجد تاریخی، غارهای دارای نقوش باستانی و بناهای تاریخی و باستانی است.

ابراهیمی، اظهار داشت: در این طرح دو غار میرملاس و هومیان که دارای نقوش تاریخی و باستانی هستند مرمت شده اند.

وی ابراز کرد: در سال جاری نیز طرح مرمت بناهای تاریخی جهت صیانت و حفاظت از آنها در دستور کار این نهاد قرار دارد.

ابراهیمی با اشاره به وجود آثار تاریخی و گردشگری مختلف در استان لرستان، افزود: این استان ظرفیت های گسترده ای در جذب گردشگر و توریست دارد.

وی بیان کرد: هم اکنون بالغ بر دو هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی استان لرستان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

معاون میراث فرهنگی استان لرستان، اظهار کرد: بیش از پنج هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی نیز شناسایی شده است.

گفتنی است، غارهای هومیان یک و هومیان دو – این دو غار (پناهگاه) مسکون و منقوش مجاور هم واقع شده و در محلی به نام ((چالگه شَلَهْ)) در یکی از دره های رشته کوه شمال کوهدشت بنام ((سَرسورن)) قرار گرفته اند.

پژوهشگران سابقه سکونت و ابزار غار همیان یک را به قدیمی ترین دوره موسترین (حدود ۱۰۰۰۰۰ تا چهل هزار سال ق) نسبت می دهند، بر اساس بررسیهای انجام شده غار همیان دو نیز ادامه فرهنگ همیان یک شناخته شده است.

در غار هومیان دو علاوه بر ابزار و شواهد سکونت، نقاشی هایی از ادوار بعد بر بدنه غار شناسایی و مطالعه شده است، این نقاشیها به گروههای انسانی ۱۷ تا ۱۵ هزار سال پیش نسبت داده شده اند.

غار میرملاس این غار مسکون و منقوش در تنگه ای به همین نام در شمال غرب کوهدشت قرار دارد. تعدادی از نقاشی های بدنه غار و برخی آثار به دست آمده از آن قدیمی تر از دوره نئولتیک (حدود ۱۶۰۰۰ سال تا ۱۱۰۰۰ سال ق) تشخیص داده شده و پاره ای دیگر از تصاویر و شواهد آنرا به دوره نئولتیک (حدود ۱۰۵۰۰ سال تا هزار ششم ق.م) مربوط می دانند.

علاوه بر نقاط باستانی فوق، شواهدی در غارهای پنجگانه دره خرم آباد از همین دوره کشف شده است.