کاربری کشاورزی خط قرمز «معشوره»/ سدی که به انبار غله رونق می دهد

  کشکان: سد پرماجرای معشوره که سالهاست چشم لرستانیها را براه نگه داشته در حالی با اماواگرهایی در زمینه بازنگری حجم سد مواجه شده که نماینده مردم کوهدشت تاکید می کند که کاربری کشاورزی خط قرمز این سداست. الهیار ملکشاهی در گفتگو با مهر با تاکید بر لزوم اجرای سد معشوره برای نجات شهرستان کوهدشت […]

۱۲

 

کشکان: سد پرماجرای معشوره که سالهاست چشم لرستانیها را براه نگه داشته در حالی با اماواگرهایی در زمینه بازنگری حجم سد مواجه شده که نماینده مردم کوهدشت تاکید می کند که کاربری کشاورزی خط قرمز این سداست.

الهیار ملکشاهی در گفتگو با مهر با تاکید بر لزوم اجرای سد معشوره برای نجات شهرستان کوهدشت به عنوان انبار غله لرستان اظهار داشت: بحث کاربری کشاورزی سد معشوره خط قرمز ماست.

وی ادامه داد: سد معشوره یک پروژه حیاتی برای لرستان به خصوص شهرستانهای کوهدشت و رومشکان محسوب می شود.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر اساس مصوبه این سد برای تخصیص ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب به بخش کشاورزی، ۱۷ میلیون مترمکعب به بخش آب شرب و شش میلیون مترمکعب آب صنعتی احداث خواهد شد.

ملکشاهی با بیان اینکه مطالعات این سد از سالهای دور شروع و تکمیل شده است یادآور شد: سد معشوره در سال ۹۱ با حضور رئیس جمهوری کلنگ زنی شد.

وی افزود: بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم وزارت نیرو نسبت به برخی پروژه های آبی تشکیک ایجاد کرد که این پروژه ها نیاز به مطالعات جدید دارد.

نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با پیگیری های جدی مسئولان اجرایی استان و نمایندگان دولت مجاب شد که سد معشوره با همان کیفیت ادامه پیدا کند تصریح کرد: دکتر روحانی در جریان سفر هیئت دولت به لرستان و در دیدار با مردم استان به طور رسمی اعلام کردند که این سد اجرایی می شود.

ملکشاهی یادآور شد: سد معشوره در قانون بودجه سه سال گذشته با همین کیفیت آورده شده و ردیف بودجه داشته است.

وی با بیان اینکه در بودجه سال ۹۴ نیز این سد با همین کیفیت در ردیف بودجه آمده است یادآور شد: سد معشوره در بودجه سال آینده دارای ردیف مستقل است.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاربری کشاورزی، صنعت و شرب سد معشوره یادآور شد: کاربری کشاورزی سد معشوره خط قرمز ماست ولی روی بحث برقابی آن حساسیت زیادی نداریم.

ملکشاهی با تاکید بر اینکه معشوره در سه بخش کشاورزی، شرب و صنعت باید ادامه پیدا کند تصریح کرد: احداث سد معشوره می تواند ضمن ایجاد اشتغال ظرفیتهای کشاورزی شهرستانهای کوهدشت و رومشکان به عنوان انبار غله لرستان را احیا کند.

وی با اشاره به نرخ بالای بیکاری در لرستان، این نرخ در شهرستان کوهدشت را بالای ۳۰ درصد دانست و بیان دات: اجرای سد معشوره می تواند در حوزه ایجاد اشتغال و فع بیکاری در این شهرستان موثر باشد.

این سخنان نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی در حالی مطرح می شود که حمیدرضا چیت چیان وزیر نیرو در جریان سفر به لرستان و افتتاح دو سد مروک و ایوشان در سخنانی در رابطه با سد معشوره گفت که سد تنگ معشوره در حال اجرا است که اجرای این سد به دستور رئیس جمهور بوده و ما به تبعیت از دستور ایشان این کار را انجام می دهیم.

چیت چیان با تاکید بر اینکه قرارداد این سد ابلاغ شده و کارهایش انجام می شود، افزود: در ارتباط با سد تنگ معشوره به دلیل نگرانی که در بخشهای پایین دست وجود داشت یک بازنگری انجام دادیم.

وی ادامه داد: هدف از بازنگری این بود که با بهره برداری خطه دیگری از آب این سد، بخش دیگری محروم نشوند و با عدالت و بر پایه مطالعات کارشناسی تمام مناطق بتوانند از منابع آب مورد نیاز بهره مند شده و مشکلی ایجاد نشود.

این سخنان چیت چیان موجب نگرانی هایی برای مردم لرستان در زمینه اجرای این سد با حفظ کاربری کشاورزی شده است، موضوعی که همچنان معطل تصمیم گیری مدیران مجموعه وزارت نیرو است تا مردم و مسئولان منتظر رونمایی از “بازنگری” مورد نظر وزیر باشند.

تا پیش از این قرار بود سد معشوره به صورت بتنی دو قوسی و باحجم ۱.۶ میلیارد مترمکعبی احداث شود سدی که بر روی رودخانه کشکان در ۴۰ کیلومتری جنوب شهر نورآباد و در ۴۵ کیلومتری شمال شهر کوهدشت احداث می شود تا آب مورد نیاز ۳۶ هزار هکتار از اراضی منطقه که هر ساله شاهد خسارات خشکسالی هستند را تامین کند.

حجم ذخیره آب این سد ۱.۶ میلیارد مترمکعب در نظر گرفته شده و در صورت بهره برداری خواهد توانست که در بیکارترین استان کشور ۱۲ هزار شغل ایجاد کند.

همچنین برای اجرای آن مجوز تخصیص میزان ۲۷۱ میلیون متر مکعب آب از رودخانه کشکان ابلاغ شده که از میزان آب علاوه بر بخش کشاورزی، ۱۷ میلیون مترمکعب برای مصارف شرب و ۶ میلیون متر مکعب برای مصارف صنعتی در نظر گرفته شده است.