مسئولان میراث فرهنگی لرستان پس از ۹ سال از غار کلماکره دیدن کردند

هفته گذشته آقای مهاجری نژاد مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان به همراه آقای ترابی فرماندار پلدختر و در رأس هیأتی از غار کلماکره بازدید بعمل آوردند. به گزارش کشکان به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان، این بازدید […]

mira

هفته گذشته آقای مهاجری نژاد مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان به همراه آقای ترابی فرماندار پلدختر و در رأس هیأتی از غار کلماکره بازدید بعمل آوردند.

به گزارش کشکان به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان، این بازدید در حالی صورت گرفت که از آخرین بازدید مدیر کل میراث فرهنگی قریب ۹ سال می گذرد و پس از ۹ سال مدیر کل میراث فرهنگی با هیآتی متشکل از آقایان عطا حسن پور مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی، علی خسروی ذیحساب اداره کل و آرش قیاسی رئیس هیئت کوهنوردی استان عازم این غار شدند.

هدف از این بازدید بررسی وضع موجود غار و مسیر پیرامونی و امکان سنجی ایجاد زیرساختهای گردشگری در این غار باستانی بوده است.

عطا حسن پور مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی گفت: غار کلماکره در بخش مرکزی شهرستان پلدختر و در ارتفاعات کوه مله مشرف به روستاهای دره باغ و طاق ملک حسین قرار دارد.

وی افزود: این غار در سال ۱۳۶۸ توسط سودجویان اشیاء عتیقه مورد تعرض قرار گرفت و بخش اعظمی از این گنجینه تاریخی سر از موزه های کشورهای خارجی درآورد.

او گفت: این گنجینه متعلق به پادشاهان «سمتی» یا «ساماتی» می باشد که از دوران عیلام نو بجای مانده و قدمت این گنجینه به حدود ۲۷۰۰ سال می رسد.

حسن پور گفت: اهمیت غار کلماکره  در حال حاضر علاوه بر محل نگهداری خزائن سلطنتی دولت عیلام نو بیشتر به خاطر وجود عناصر طبیعی و زمین شناسی است که در غالب استالاگمیت، استالاگتیت و چالابهای درون غار است که از پدیده های ژئوتوریستی به حساب می آید.

mira2
DSC09165