گفتگوی کشکان با مدیر آموزش و پرورش کوهدشت

با سلام و عرض احترام خدمت جناب مومنی؛ ابتدا به سوابق مدیریتی و تحصیلی خودتان اشاره ای داشته باشید. بنده هم خدمت دوستان عرض سلام و خوش آمد دارم. بنده حجت اله مومنی هستم با ۲۲ سابقه کار در آموزش و پرورش. دیپلم ریاضی و فیزیک را در دبیرستان امیرکبیر شهرستان خرم آباد و کاردانی […]

۱

با سلام و عرض احترام خدمت جناب مومنی؛ ابتدا به سوابق مدیریتی و تحصیلی خودتان اشاره ای داشته باشید.
بنده هم خدمت دوستان عرض سلام و خوش آمد دارم. بنده حجت اله مومنی هستم با ۲۲ سابقه کار در آموزش و پرورش. دیپلم ریاضی و فیزیک را در دبیرستان امیرکبیر شهرستان خرم آباد و کاردانی حرفه و فن را از مرکز تربیت معلم دستغیب تهران و کارشناسی همین رشته را از دانشکده فنی مهندسی دانشگاه لرستان اخذ کرده ام. و هم اکنون هم دانشجوی کارشناسی ارشد رشته آموزش و بهسازی دانشگاه شیراز هستم.
در طول این ۲۲ سال هم در سمت های مختلفی در خدمت اهداف آموزش و پرورش بوده ام. از جمله در سمت دبیری، مدیر کانون های تربیتی و فرهنگی؛ مدیر آموزشگاه های منطقه ویسیان؛ مسئول حراست و بازرسی منطقه ویسیان؛ معاون پژوهشی اداره آموزش و پرورش ناحیه ۱ خرم آباد و هم اکنون هم که در خدمت فرهنگیان و دوستان اداره آموزش و پرورش کوهدشت هستیم.
نقش آموزش و پرورش را در پیشرفت جامعه چگونه ارزیابی می کنید؟
توسعه که معادل “development” است دارای فاکتورهای متعددی است که یکی از فاکتورهای مهم آن در هر جامعه ای “آموزش و پرورش” است. هیچ خانواده ای یافت نمی شود که ارتباطی با آموزش و پرورش نداشته باشد. لذا آموزش و پرورش یکی از ستون های مهم و تأثیرگذار در توسعه هر جامعه ای است. برای توسعه در آینده، باید آموزش و پرورش حال و آینده را تقویت کرد. بعضی از کشورها به این باور رسیده اند که باید بیشترین سرمایه گذاری را در آموزش و پرورش انجام بدهند. مانند کشور آلمان؛ که بررسی ها و پژوهش های زیادی در زمینه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی انجام دادند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که باید از آموزش و پرورش شروع کنند و اعتبار آموزش و پرورش را ۳۳ برابر افزایش دادند. (نه ۳۲ برابر یا ۳۱ برابر بلکه با اسرار ۳۳ برابر افزایش دادند). امیدوارم که در کشور ما هم، این اهمیت درک شود تا مسیر توسعه آینده کشور هموار شود.
چطور شد که شما به عنوان مدیر آموزش و پرورش کوهدشت انتخاب شدید؟
به هر حال مجموعه آموزش و پرورش هم یک سازمان است. وقتی رأس سازمان از فردی می خواهد که رفتار سازمانی خودش را نشان دهد، زیبنده است که آن فرد تمام تلاشش را برای پیشبرد اهداف سازمان نشان دهد. مدیریت سازمان آموزش و پرورش لرستان از بنده خواستند که در خدمت فرهنگیان اداره آموزش و پرورش کوهدشت باشم، بنده هم به همین دلیل خدمت دوستان کوهدشت رسیدم.
مختصری از عملکرد خود در طول مدت مدیریتتان در اداره کوهدشت بیان کنید.
همانطور که فرهیختگان می دانند یکی از لوازم مدیریتی اول جمع آوری اطلاعات و آسیب شناسی موضوع است تا هم موانع و مشکلات پیش رو مشخص شود و هم اگر احیاناً نقطه قوتی وجود دارد، تقویت شود. بنده بر این عقیده ام که باید ۲ معیار سنجش را به طور ویژه مورد بررسی و ارزیابی قرار بدهیم. یکی نمرات امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان و دیگری میزان قبولی در کنکور سراسری. با مدیران آموزشگاه ها جلساتی در زمینه ارتقاء و تحقق این اهداف برگزار شده است. با توجه به اینکه مقطع ابتدایی نیز مقطع حساسی است با متولیان این مقطع نیز برای بررسی و آسیب شناسی مشکلات جلساتی برگزار شده است. تأمین منابع مالی تجهیزات مورد نیاز آموزشگاه ها، هوشمند سازی مدارس، نو سازی مدارس، جایگزینی تجهیزات گرمایشی شوفاژ به جای تجهیزات گرمایشی سنتی، تقویت وسایل کارگاهی و آزمایشگاهی، نظارت و سرکشی به مدارس، شنیدن پیشنهادات و نظرات کلیه فرهنگیان، استفاده از ظرفیت های خارج سازمانی از جمله دغدغه های بنده است که تمام تلاش خود را در جهت تحقق آنها به کار می گیرم.

 

۲

نقش نظارت و ارزیابی در آموزش و پرورش را در پیشبرد برنامه ها چگونه می بینید؟
بنده پیگیری و نظارت مستمر را در جهت پیشبرد اهداف آموزش و پرورش لازم می دانم. البته نظارتی که به اصلاح کمک کند، نه نظارتی که از آن تعبیر به ” مچ گیری” شود یا صرفاً نمایشی باشد.
چه طرح و برنامه ای برای رسیدن آموزش و پرورش کوهدشت به جایگاه واقعی خود دارید؟
این سوال خیلی کلی است. مگر جایگاه آموزش و پرورش کوهدشت کجاست که باید به آن برسیم؟ طبیعتاً آموزش به معنای یاد دادن دانش؛ فن و مهارت است و پرورش به معنای به فعلیت رساندن آنچه فرد را به کمال می رساند. در این دو زمینه هیچگاه نباید به سطح مشخصی اکتفا کرد، بلکه باید همواره در جهت توسعه و پیشبرد همه جانبه آنها کوشید.
وضعیت گرمایشی برخی از مدارس نامناسب است، برای مثال مدرسه ی راهنمایی آزداگان که تا بحال از هیچ وسیله گرمایشی استفاده نشده است. این مشکل می تواند سلامت دانش آوزان را به خطر بیندازد، برنامه ی آموزش و پرورش برای این گونه موارد چیست؟ مشکل بودجه دارید یا مشکل اجرایی ؟
موضوع گرمایشی ساختاری بوده و می بایست در زمان خودش صورت می گرفت. متأسفانه قبلاً تأمین اعتبار نشده و به همین دلیل کار انجام نشده است. بنده هم که از اواسط پاییز خدمت دوستان اداره کوهدشت رسیده ام یکی از دغدغه هایم تجهیز مدارس برای فصل سرما بوده است. مدرسه ی “آزادگان” هم که نام برده شد در مورخ ۹۳/۱۰/۸ بازدیدی از این مدرسه انجام دادم. این مدسه تجهیزات شوفاژ دارد ولی نیاز به تعمیر داشت که تصمیم بر آن شد که به طور کلی نسبت به نوسازی آن اقدام گردد. اینجا جا دارد که از پیمانکار محترم جناب مهندس قنبری که با وجود اینکه تأمین اعتبار نشده است در حال فعالیت هستند؛ تشکر و قدر دانی کنم. بحمدالله حدود ۸۰ درصد از مدارس، از تجهیزات شوفاژ استفاده می کنند. در حال تلاش هستیم تا به امید خدا تجهیزات گرمایشی روز را به جای تجهیزات سنتی جایگزین کنیم.

 با توجه به اینکه شما منصوب دولت “تدبیر و امید” هستید و بدنه اجتماعی دولت تدبیر و امید خواهان تغییرات در این راستا هستند. آیا تغییراتی در این زمینه ایجاد خواهد شد یا نه؟

طبیعتاً آنچه امروز هست؛ مانند دیروز نیست و آنچه فردا هست، مانند امروز نیست. انسان اساساً تحول پذیر است و دائماً در حال تغییر. ولی تغییری مطلوب است که نتایج مثبتی را برای توسعه در پی داشته باشد. همه فرهنگیان و فرهیختگان عزیز توجه داشته باشند که در آموزش و پرورش رکن رکین فعالیت ها معلمین عزیز هستند که در حال آموزش دادن در کلاس های درس می باشند و همکاران اجرایی دوستانی هستند که در واقع راه را برای رسیدن به اهداف تعلیم و تربیت تسهیل می کنند. از طرفی قطعاً فرهنگیان عزیز توجه دارند که ارزش انسان به داشتن مسئولیت نیست. مسئولیت ها بین افراد متفاوت دست به دست می شود تا هر کسی به اندازه توانش در پیشبرد اهداف سهیم باشد. بنده در زمینه تغییرات، تابع قانون و دستور العمل ها هستم و إن شاء الله در فضایی کاملاً دوستانه و آرام و با همفکری همه ی فرهنگیان به سمت بهبود و بهسازی منابع انسانی گام برخواهیم داشت.
تأثیر روابط غیر رسمی را در مدیریت اداره کوهدشت به چه میزانی می دانید؟
طبیعتاً در همه سازمانها و نهادها موضوعات برون سازمانی هم داریم. قطعاً تأثیر روابط برون سازمانی هم در نتیجه کار سازمان آموزش و پرورش مؤثر است. برای مثال مردم در روند آموزش و پرورش تأثیرگذار هستند. بنده معتقد به خرد جمعی و استفاده از فکر همه فرهیختگان هستم، ولی در نهایت بنده تصمیم می گیرم؛ زیرا که از نظر حقوقی باید پاسخگو باشم. انشاءالله در آینده نزدیک از جمعی که متشکل از اساتید دانشگاه، پزشکان، مدیران سابق آموزش وپرورش و… هستند دعوت به عمل می آوریم تا از نظر این عزیزان و فرهیختگان در راستای پیشبرد اهداف آموزش و پرورش استفاده کنیم.
 در پایان چه سخنی با مخاطبین “کشکان” دارید؟
بنده ابتدا از دوستان سایت کشکان تشکر می کنم که این وقت را دراختیار بنده قرار دادند. به همه مخاطبین عزیز هم که این مصاحبه را می خوانند عرض می کنم که باید به این باور برسیم که نقش آموزش و پرورش در توسعه همه جانبه جامعه بسیار زیاد است و این مهم زمانی تحقق می یابد که همه اقشار جامعه احساس وظیفه کنند؛ همه باید در فضایی صمیمی به دنبال رسیدن به اهداف باشیم.
بنده گوش شنوایی برای شنیدن همه انتقادات و پیشنهادات دارم و درب اتاق بنده به روی همه فرهیختگان و فرهنگیان عزیز باز است. منتظر ارائه انتقادات و پیشنهادات این عزیزان هستم.

به منظور تسهیل در ارتباط با فرهنگیان و فرهیختگان عزیز هم تا چند روز آینده یک سامانه پیام گیر در سایت آموزش و پرورش کوهدشت راه اندازی می شود. عزیزان می توانند انتقادات و پیشنهادات خود را به این سامانه ارسال کنند.
 از اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید؛ سپاسگزاریم.
بنده هم از شما سپاسگزارم و برای شما آرزوی توفیق دارم.

گفتگو: مصطفی شکری

عکس: شمس قلندری