گردهمایی اصلاح‌طلبان؛ آغازی دوباره!

نقل است که پاییز ۹۰ و در آستانه‌ی انتخابات مجلس نهم، درست زمانی که اصلاح‌طلبان کوهدشتی در نبود نامزدهای هم‌فکر آواره‌ی ستاد کاندیداهای اصول‌گرا شده بودند، یکی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و شاخص شهرستان خطاب به آنان که به دنبال نقش‌آفرینی سیاسی به هر قیمتی بودند جمله‌ای کوتاه اما تاریخی گفته بود: “بازی نخورید!“ اصلاح‌طلبان […]

نقل است که پاییز ۹۰ و در آستانه‌ی انتخابات مجلس نهم، درست زمانی که اصلاح‌طلبان کوهدشتی در نبود نامزدهای هم‌فکر آواره‌ی ستاد کاندیداهای اصول‌گرا شده بودند، یکی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و شاخص شهرستان خطاب به آنان که به دنبال نقش‌آفرینی سیاسی به هر قیمتی بودند جمله‌ای کوتاه اما تاریخی گفته بود: بازی نخورید! اصلاح‌طلبان شهرستان اما چنان فریب وعده‌های خوش‌رنگ و لعاب اصول‌گرایان را خوردند که تا مدت‌ها نتوانستند از زیر بار آن فضاحت سیاسی کمر راست کنند. آن‌ها کارت‌های خود را برای پیروزی کاندیدایی بازی کردند که پس از راه‌یابی به مجلس نه تنها آن‌ها را فراموش کرد بلکه خود بعدها مانعی شد بر سر راه حضور اصلاح‌طلبان پرنفوذ شهرستان در صحنه. در این میان فقط چهره‌های نه چندان مطرح جریان اصلاحات بودند که گاه در مناصبی کم‌ارزش و به شرط فرمان‌برداری محض و بی‌چون و چرا به کار گمارده می‌شدند. گویی باید اتفاقی بیرونی رخ می‌داد تا اصلاح‌طلبان کوهدشت بتوانند بار دیگر خود را پیدا کنند.

 با پیروزی گفتمان اعتدال در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم و راه‌یابی حسن روحانی به پاستور، فضای سیاسی کشور آرام‌آرام برای بازگشت نسبی اصلاح‌طلبان به حاکمیت مهیا شد. علاوه بر حضور ملموس در کابینه، آن‌ها توانستند بسیاری از پست‌های مدیریتی استان‌ها و شهرستان‌ها را نیز از آن خود کنند. در شهرستان کوهدشت نیز با تأخیری یک‌ساله و از اواسط امسال روند حضور پررنگ اصلاح‌طلبان در عرصه‌ی مدیریتی کلان این شهرستان آغاز شد و آن‌ها توانستند پس از در اختیارگرفتن مهم‌ترین پست اجرایی یعنی فرمانداری، اداره‌ی کلیدیِ آموزش و پرورش را نیز از آن خود کنند. با وجود این اما سؤال مهمی که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده این است که چرا اصلاح‌طلبان بومی شهرستان تاکنون نتوانسته‌اند آن‌طور که باید و شاید در صحنه حضور پیدا کنند. به‌رغم داشتن صلاحیت احراز پست‌های حساس و کلیدی، به نظر می‌رسد راه برای فعال‌شدن بسیاری از اصلاح‌طلبان مطرح کوهدشت عملاً بسته مانده است. آیا مخالفت اصول‌گرایان باعث شده آن‌ها نتوانند سهمی از قدرت را به خود اختصاص دهند یا چنددستگی در اردوگاه خودی سبب شده که دست آن‌ها از پست‌های مدیریتی شهرستان کوتاه بماند و گزینه‌های غیربومی در اولویت قرار گیرند؟ ناگفته پیداست که اصلاح‌طلبان بومی در صورت حضور در مسند قدرت، از توانایی بیش‌تری برای لابی‌گری و به اجماع‌رساندن حامیان تفکر اصلاح‌طلبی برخوردار خواهند بود.

در همین راستا شنیده می‌شود بزرگان اصلاح‌طلب این‌بار عزم خود را برای اتحاد و حضوری منسجم جزم کرده‌اند. در اولین گام و در بعدازظهر یکی از آخرین روزهای سرد پاییزی، همایش آنان در حالی با عنوان احیای دینی و اصلاح‌طلبی از دیدگاه امام‌خمینی برگزار شد که پس از مدت‌ها و برای اولین‌بار همایشی با اشاره‌ی مستقیم به اصلاح‌طلبی و تحت این عنوان منعقد می‌شد. شاید به خاطر احتراز از برانگیخته‌شدن حساسیت اصول‌گرایان و یا شاید برای نشان‌دادن حمایت همه‌جانبه از دولت رییس‌جمهور روحانی، جریان اصلاح‌طلب شهرستان از خردادماه ۹۲ به این سو همواره سعی می‌کرد در قالب شعارهای دولت تدبیر و امید حرکت کند و نامی از اصلاح‌طلبی به میان نیاورد. آن‌ها اما این‌بار به هر دلیلی صریح و بی‌پرده تحت عنوان اصلیِ خود یعنی اصلاح‌طلبان شهرستان کوهدشت گرد هم آمده بودند.

 لبّ کلام سخن‌رانان این مراسم تأکید بر اصالت و پویایی جریان اصلاح‌طلبی، دعوت به اجماع در انتخابات آینده و کمک به دولت تدبیر و امید بود. اما بی‌تردید سخنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان را باید صریح‌ترین و در عین حال جنجالی‌ترین بخش گردهمایی اصلاح‌طلبان شهرستان نامید. حجت‌الاسلام حمیدرضا حنان با نام‌بردن از افراد پرنفوذی که به زعم او منفعت‌طلبی را محور قانون‌گذاری قرار می‌دهند، حامیان تفکر جبهه‌ی پایداری را مسئول خسارت‌های واردآمده به کشور در هشت‌سال ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد دانست. حنان اصول‌گرایان تندرو را طیفی امتحان‌پس‌داده نامید که نتیجه‌ی عملکرد آن‌ها به زعم او چیزی نبود جز ترویج تفکرات لیبرالی، تزریق بدترین روحیات اخلاقی از جمله دروغ و افترا به جامعه و تلاش برای جدایی دین از سیاست. سخنان این مهمان اجلاس البته بی‌پاسخ نماند و ساعاتی بعد امام‌جمعه‌ی کوهدشت همگان را به انتقاد به‌جا و پرهیز از تندروی دعوت کرد. حجت‌الاسلام طهماسبی هم‌چنین با دفاع صریح از گفتمان اصول‌گرایی و تأکید بر وحدت اصول‌گرایان، خبر از برگزاری همایش بزرگ اصول‌گرایان در آینده‌ای نزدیک داد. همایشی که در صورت برگزاری تنور انتخابات در کوهدشت را بیش از پیش داغ خواهد کرد.

متأثر از پیروزی تحول‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲، اینک هم اصلاح‌طلبان و هم اصول‌گرایان کوهدشت نیک می‌دانند که شرایط سیاسی کشور و بالتبع شهرستان نسبت به انتخابات پیشین مجلس تغییراتی بنیادین را از سر گذرانده است. دولتی منتسب به اصلاح‌طلبان بر سر کار آمده و روند سپردن مسئولیت‌های کلیدی به اصلاح‌طلبان در کوهدشت سیری شتابان به خود گرفته است. با این اوصاف بسیار بعید به نظر می‌رسد که این‌بار و به‌سان انتخابات مجلس هشتم، نامزدهای اصول‌گرا بتوانند در غیاب رقبای اصلاح‌طلب خود انتخاباتی درون جناحی را تجربه کنند. بر همین اساس از شواهد و قراین به‌خوبی پیداست که آن‌ها نیز زمینه‌ی ذهنی حضور کاندیداهای اصلاح‌طلب در انتخابات پیش رو را در خود ایجاد کرده‌اند و برای مواجهه با اصلاح‌طلبان از هم‌اکنون آماده شده‌اند. در این میان اما آن‌که بیش‌ترین زیان را از حضور مستقل اصلاح‌طلبان در صحنه خواهد دید بدون شک کسی نیست جز نماینده‌ی فعلی شهرستان. اینک و با حضور کاندیدای اصلاح‌طلبان، اللهیار ملکشاهی که در اتفاقی عجیب و نادر با حمایت اکثریت اصلاح‌طلبان انتخابات اسفندماه ۹۰ را پیروزمندانه پشت سرگذاشت، بیشینه آرای خود را در خوش‌بینانه‌ترین حالت در شهرستان رومشکان خواهد داشت.

شاید به همین خاطر است که او این روزها سخن از استانی‌شدن انتخابات مجلس و یا انتزاع حوزه‌ی انتخابیه‌ی رومشکان از کوهدشت و پیوستن آن به پل‌دختر بر زبان می‌راند. با فعال‌شدن اصلاح‌طلبان، او یا باید تمام تلاشش را در جهت برآورده‌شدن این خواسته‌ها به کار گیرد و یا باید دیگر کاندیداهای بالقوه‌ی اصول‌گرا را راضی به ائتلاف نماید. امری که تحقق آن حداقل در این روزها بسیار بعید به نظر می‌رسد. علی شاهرخی و علی امامی‌‌راد که در انتخابات پیشین صحنه را به نفع دیگری ترک نکردند از جمله کاندیداهای بالقوه و مطرح اصول‌گرایان هستند که خود را برای راه‌یابی به بهارستان از هر جهت سزاوارتر از ملکشاهی می‌دانند. در این میان اما تنها عاملی که شاید بتواند اصول‌گرایان را مجبور به ائتلاف و گردآمدن زیر یک چتر نماید، حضور قویِ اصلاح‌طلبان در انتخابات و در نتیجه تهدید این کرسی باارزشِ راست‌ها در مجلس باشد. آن‌ها به این نکته به‌خوبی آگاه‌اند که از یک طرف در صورت پافشاری بر حضور در انتخابات با بیش از یک کاندیدا و از طرف دیگر با اجماع اصلاح‌طلبان، صندلی سبز کوهدشت در بهارستان به نام نامزد جریان اصلاحات سند خواهد خورد.

هرچند قضاوت در مورد انتخابات مجلس آینده و نتایج آن از حالا امری غیرممکن است اما به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان کوهدشت نسبت به اصول‌گرایان این شهرستان راه آسان‌تری برای وحدت در پیش خواهند داشت. جریان اصلاحات در این شهر مدت‌هاست که از دایره‌ی قدرت بیرون رانده شده و تلاش‌های گاه و بیگاه آنان برای بازگشت در زمان دولت پیشین با ناکامی روبه‌رو بوده است. در این سال های خانه‌نشینی و دوری از حاکمیت اما آنان توانسته‌اند با مرور اشتباهات گذشته و بازتعریف اهداف آینده، چشم‌اندازی جامع برای حضوری هرچه پررنگ‌تر در سپهر سیاسی شهرستان ترسیم نمایند. موقعیت طلایی به‌وجود‌آمده در نتیجه‌ی تعویض دولت هدیه‌ای است که اصلاح‌طلبان باید نهایت استفاده را از آن ببرند. هر گزینه‌ای جز اجماع آنان را با سرنوشتی نامعلوم روبه‌رو خواهد ساخت!

 منبع: سیمره