معاون سازمان میراث فرهنگی: ۴۰ میلیارد ریال برای آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک هزینه شده است

  معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: دستور آزادسازی قلعه فلک الافلاک در سطح ملی صادر شده و تاکنون برای آزاد سازی حریم قلعه فلک الافلاک ۴۰ میلیارد ریال هزینه شده است ولی در اجرا باید همه همدلی کنند. به گزارش لکنا به نقل از تسنیم، محمدحسین طالبیان عصر امروز در […]

falakolaflak-1030-mm3

 

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: دستور آزادسازی قلعه فلک الافلاک در سطح ملی صادر شده و تاکنون برای آزاد سازی حریم قلعه فلک الافلاک ۴۰ میلیارد ریال هزینه شده است ولی در اجرا باید همه همدلی کنند.

به گزارش لکنا به نقل از تسنیم، محمدحسین طالبیان عصر امروز در بازدید از قلعه فلک افلاک خرم آباد در جمع خبرنگارن اظهار کرد: به مناسبت هفته دولت و به نمایندگی از سازمان میراث فرهنگی برای مشورت پروژه های نیمه تمام و امور مربوط به میراث فرهنگی به ویژه موضوعات مهمی که در فهرست موقت جهانی آثار وجود دارد و همچنین تپه هایی که سند تمدن لرستان است به این استان سفر کرده ایم.

وی افزود: خوشبختانه دستور آزادسازی قلعه فلک الافلاک در سطح ملی صادر شده و تاکنون برای آزاد سازی حریم قلعه فلک الافلاک 40 میلیارد ریال هزینه شده است ولی در اجرا باید همه همدلی کنند و امیدواریم که دست اندرکاران مدیریت شهری و مقامات استان این کار را براحتی حل کنند چرا که این اثر می تواند نخستین ثبت جهانی در استان لرستان شود.

 معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به اینکه لرستان از دید توریسم موقعیت استراتژیک دارد بیان کرد:  خوشبختانه در سایه دولت تدبیر و امید ، مردم و مجموعه مسئولان باید دست به دست هم دهند و برای ثبت مجموعه هایی که از شهرت جهانی برخوردارند زمینه سازی کنند چراکه اگر این آثار در فهرست جهانی ثبت شوند از کمکهای جهانی و اعتبارات ویژه برخوردار می‌شوند.

وی با اشاره به میزان اعتباری که به پروژه های لرستان اختصاص می یابد تصریح کرد: بحث اعتبار یکی از فاکتورها است اما موضوع اصلی همدلی دستگاهها است به ویژه موسساتی که فضا در اختیار دارند و همچنین عزم راسخ مسئولان و اینکه اعتقاد داشته باشند که این ثروت حق مردم است چراکه با همفکری دستگاهها و جایگزینی دستگاهایی که می توانند زمین در اختیار بگذارند میتوان حرائم را آزاد کرد و به ثبت جهانی نزدیک شد.

طالبیان با اشاره به اینکه اگر مجموعه فرهنگی و  موزه‌ای در اینجا دایر شود یک نفع عام برای کشور و در سطح ملی به ویژه برای مردم بومی است افزود: شهرداری و همچنین راه و شهرسازی  و منابع طبیعی با واگذاری زمینهایی که در اختیار دارند می توانند به تسریع ثبت جهانی کمک کنند و بداند که اگر اینها مجموعه پلها و مجموعه آثار فرهنگی احیا, ساماندهی و مرمت شوند منبع اقتصادی شهر از اینجا سرشار می‌شود.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: ما آماده هستیم که مدیرت شهری پا جلو بگذارد و با همفکری این راه را پیش ببریم, مهم نیست چه دستگاهی سود می برد بلکه مهم این است که مردم شهر مرتفع می شوند اشتغال بوجود می آید و تمام فضاها ساماندهی می شود و این کار در دراز مدت سودش به نفع مردم منطقه جامعه محلی است.

وی عنوان کرد: ایران باید 41 اثر تاریخی و فرهنگی در سازمان یونسکو به ثبت می رساند در حالی که 17 اثر بیشتر به ثبت نرسیده است و جنگ تحمیلی و ظالمانه رژیم بعثی، یکی از دلایل به تعویق افتادن روند ثبت آثار ایران در سازمان یونسکو است.