مسئول برنامه کنترل ایدز استان لرستان: کسانی که رفتار پرخطر داشته اند به مراکز مشاوره مراجعه نمایند/ شناسایی 2232 نفر مبتلا به ایدز در لرستان

مهندس مهرداد بابایی مسئول برنامه کنترل ایدز استان لرستان در حاشیه کارگاه آموزشی برنامه پیوند HIV و سلامت باروری در شهرستان کوهدشت به خبرنگار لکنا گفت: وضعیت ابتلا به ویروس HIV یا ایدز در لرستان مطابق با الگوی کشوری است. در سال های اخیر با کاهش موارد شناسایی در معتادان تزریقی و افزایش آن در […]

مهندس مهرداد بابایی مسئول برنامه کنترل ایدز استان لرستان در حاشیه کارگاه آموزشی برنامه پیوند HIV و سلامت باروری در شهرستان کوهدشت به خبرنگار لکنا گفت: وضعیت ابتلا به ویروس HIV یا ایدز در لرستان مطابق با الگوی کشوری است. در سال های اخیر با کاهش موارد شناسایی در معتادان تزریقی و افزایش آن در افرادی مواجه بوده ایم که رابطه ی جنسی محافظت نشده داشته اند.

 

IMG_0030

 

وی ادامه داد: در حال حاضر رتبه بندی از نظر ابتلا به ایدز وجود نداشته و مبنای علمی ندارد. در کشور 90 تا 100 هزار مورد مثبت مبتلا به ایدز وجود دارد که تا کنون 27 هزار نفر از آن ها شناسایی شده اند. بیماریابی در HIV کاری جمعی است و عزم همگانی می خواهد. آموزش حرف اول را می زند چرا که نتیجه ی آن پیشگیری از ابتلا به ویروس است.

 

IMG_0027

 

بابایی ادامه داد: از زمان ورود ویروس به بدن تا پدیدار شدن علائم بالینی ممکن است 10 سال طول بکشد اما با گذشت 2 هفته تا 3 ماه از زمان ورود ویروس به بدن آزمایشات می توانند ابتلای شخص به ایدز را نشان دهند. وی توصیه کرد افرادی که رفتار پرخطر(اعتیاد تزریقی، رابطه ی جنسی حفاظت نشده، مصرف قرص های روان گردان و …) داشته اند ظرف دو هفته تا سه ماه بعد از آن حتماً برای دادن آزمایش به مراکز مشاوره بیماری های رفتاری در شهرستان های استان مراجعه نمایند.

مسئول برنامه کنترل ایدز استان لرستان در پایان به سابقه ی 13 ساله برنامه کنترل ایدز در لرستان اشاره کرد و گفت: مراکز مشاوره بیماری های رفتاری در سراسر استان توانسته اند در طول این مدت 2232 نفر مبتلا را در استان شناسایی کرده و خدمات لازم و رایگان را به آنان ارائه دهند.