نگاهی به مشکلات و کمبودهای دانشگاه آزاد اسلامی واحد کوهدشت

  ورودي نامناسب، جانمايي غير اصولي و غيركارشناسي، نداشتن رشته و هيات علمي به اندازه كافي و معارضين اراضي دانشگاه؛ مهم‌ترين مشكلات اولين واحد دانشگاهي شهرستان كوهدشت دانشگاه آزاد اسلامي مركز كوهدشت در دامنه روستاي تنگ قلعه با فاصله تقريباً هفت كيلومتري از شهرستان كوهدشت ساخته شده است. دانشجویان و كاركنان اين مركز با مشکلات […]

3

 

ورودي نامناسب، جانمايي غير اصولي و غيركارشناسي، نداشتن رشته و هيات علمي به اندازه كافي و معارضين اراضي دانشگاه؛ مهم‌ترين مشكلات اولين واحد دانشگاهي شهرستان كوهدشت

دانشگاه آزاد اسلامي مركز كوهدشت در دامنه روستاي تنگ قلعه با فاصله تقريباً هفت كيلومتري از شهرستان كوهدشت ساخته شده است. دانشجویان و كاركنان اين مركز با مشکلات بسیاری دست به گریبان هستند ولی تا کنون اقدامی چشمگير برای رفع این مشکلات صورت نگرفته است.

دانشگاه آزاد اسلامی مركز کوهدشت در سال ۱۳۸۲ و با پذیرش ۱۲۰ دانشجو در دو رشته شروع به فعالیت کرد. این مركز متأسفانه بعد از گذشت ده سال به دلايل مختلف  هنوز زير نظر واحد خرم‌آباد مشغول فعاليت است. اين در حالي است كه كوهدشت سومين شهر استان لرستان از لحاظ جمعيت و وسعت مي‌باشد.

اين‌بار به ميان دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي كوهدشت رفتيم و آن چه در ادامه مي‌خوانيد مختصري از مشكلات و درد دل‌هاي دانشجويان و كاركنان اين مركز است.

ورودي نامناسب و فاصله زياد با مركز شهرستان

بیشتر دانشجویان از ورودي نامناسب اعتراض داشتند و از جمع‌آوري زباله‌ها در مسير ورودي به جاده دسترسي دانشگاه اعتراض داشتند. دانشجويان نسبت به نبود تابلو دانشگاه در مسير دسترسي و فاصله بسیار زیاد دانشگاه از شهر، معترض بودند و از عدم وجود مكان مناسب برای استراحت بعد از اتمام کلاس‌های درسی، نيز گلايه داشتند.

جانمايي غير اصولي و غيركارشناسي شده

بعد از عبور از پيچ و خم‌هاي جاده دسترسي به دانشگاه آزاد اسلامي كوهدشت رسيديم. ديدن ساختمان 5 طبقه اين مركز در اين مكان غير اصولي و غير كارشناسي شده هر وجدان بيداري را آزار مي‌دهد. البته بانيان اين دانشگاه اين امر را بهانه نكنند كه در ساير شهرستان‌ها مراكز دانشگاهي از شهر فاصله دارند. بله! در شهرهاي ديگر همه دانشگاه‌ها در يك نقطه كنار هم ساخته شده‌اند و همه امكانات اوليه و رفاهي براي‌شان فراهم است. اين در حالي است كه هر كدام از مراكز دانشگاهي كوهدشت در نقاط مختلف و به‌دور از هم ساخته شده‌اند. در حال حاضر مركز كوهدشت با مشكلات اوليه هم‌چون تأمين آب، سوخت و اينترنت دست و پا مي‌زند.

در ضمن با توجه به وضعيت امنيتي شهرستان كوهدشت به صلاح نبوده و نيست كه مركز دانشگاهي اين‌قدر از شهر فاصله داشته باشد.

آيا بانيان اين جانمايي غير اصولي از ادارات و نهادهايي  هم‌چون اداره آب و فاضلاب، شركت گاز و شركت مخابرات براي شروع كار استعلام گرفته‌اند؟ اگر گرفته‌اند، چرا اين ادارات بعد از گذشت ده سال به تعهدات خود عمل نمي‌نمايند؟

معارضين اراضي دانشگاه

قسمت اعظمي از اراضي دانشگاه داراي معارض بوده و پرونده‌هاي شكايت آن در دادگستري شهرستان در دست اقدام است. به جرأت مي‌توان گفت هزينه تسطيح مابقي اراضي كمتر از هزينه خريد اراضي مجاور جاده كوهدشت-  خرم‌آباد و كوهدشت-كرمانشاه نيست.

مسئوليني كه اين مكان را براي سايت دانشگاه انتخاب كرده‌اند آيا شهامت دارند به مردم جواب بدهند كه با كدام منطق و دليل اين مكان را انتخاب كرده‌اند؟ آيا مي‌دانند در سال جاري بابت سرويس اياب و ذهاب دانشجويان تقريباً 50 ميليون تومان هزينه شده است؟ مكاني كه اكثر اراضي آن داراي معارض بوده و تأمين نيازهاي اوليه آن در مقايسه با ديگر مكان‌هاي شهرستان قابل مقايسه نيست؟

به جرأت مي‌توان گفت قرار گرفتن سايت دانشگاه در اين مكان، مهم‌ترين دليل عقب‌ماندگي و ريشه ساير مشكلات اين مركز دانشگاهي است.

نداشتن رشته و هيأت علمي به اندازه كافي

 در این دانشگاه هم‌چنین مناسب نبودن کارگاه‌های دروس عملی، آزمايشگاه و سایت کامپیوتر را مي‌توان از جمله مشکلات این دانشگاه عنوان کردند.

همان طور كه مي‌دانيد داشتن رشته‌هاي مختلف، مهم‌ترين عامل جذب دانشجو و به تبع آن كسب درآمد براي دانشگاه آزاد اسلامي مي‌باشد. البته گرفتن مجوز رشته منوط به داشتن هيأت علمي، فضا، امكانات و تجهيزات آموزشي مي‌باشد. اين در حالي است كه مركز كوهدشت در حال حاضر در رده بندي استاني بعد از شهرستان‌هاي خرم‌آباد، بروجرد، اليگودرز، درود و ازنا قرار دارد!!!

شهرستان بروجرد علاوه بر رشته‌هاي مختلف در مقاطع كارداني و كارشناسي در مقطع كارشناسي ارشد34 رشته دارد. آيا مسئولين ما مي‌دانند كه مي‌بايست بعد از بروجرد ما داراي بيشترين تعداد رشته و دانشجو باشيم؟ به نظر مي‌رسد كه دخالت سياست در مراكز آموزشي يكي ديگر از دلايل عقب ماندگي اين مركز دانشگاهي است.

در حال حاضر مركز كوهدشت داراي چهار نفر هيأت علمي مي‌باشد. با وجود تعداد زياد افراد تحصيل‌كرده در مقاطع تحصيلي كارشناسي ارشد و دكترا در شهرمان شنيدن اين آمار تكان‌دهنده و زجر آور است.

البته ما منكر خدمات و تلاش‌هاي صورت گرفته نيستيم اما واقعيت آن است كه وضعيت موجود به هيچ وجه رضايت‌بخش نيست.

نداشتن فضاي سبز

عدم رسیدگی مناسب به محوطه دانشگاه از جمله موارد دیگری بود که جدای از نبود امكانات ديگر دانشجویان را آزار می‌دهد. البته با توجه به بارش باران در سال جاري دانشجويان از فضاي سبز خدادادي فعلاً بهره‌مند هستند. اما اين فضاي سبز فقط مختص فصل بهار است و با فرا رسيدن تابستان از بين مي‌رود.

نبود نيروي انساني به اندازه كافي

مركز كوهدشت در حال حاضر با 8 نفر نيرو اداره مي‌شود. ضمناً روال استخدامي چند نفر از اين تعداد نيز به طور كامل طي نشده است. هر كدام از كاركنان به دليل نبود نيروي انساني كافي كار چند نفر را در ساعات اداري انجام مي‌دهد.

خالي از لطف نيست بدانيد به علت كمبود نيرو پخت و پز غذاي كاركنان و دانشجويان توسط يكي از رستوران‌هاي داخل شهر صورت مي‌پذيرد كه در اين راستا كلي هزينه اضافي براي دانشگاه در بر دارد.

البته سازمان مركزي دانشگاه آزاد اسلامي نيز با توجه به تعداد دانشجو مجوز استخدام نيروي انساني را صادر مي‌كند. اين در حالي است كه اكثر دانشجويان واحد خرم‌آباد و بروجرد و ساير واحدهاي استاني و خارج استان دانشجويان كوهدشتي هستند. 

راهكارها و پيشنهادات

ما اين مشكلات و نقايص را از روي غرض بيان نكرديم، چرا كه خود را مديون همشهريان مظلوم‌مان مي‌دانيم. در پايان چند پيشنهاد داريم و اميدواريم كه گوش شنوايي وجود داشته باشد.

نباید فراموش کرد اصلاح دانشگاه‌‌ها چه در بعد علمی و چه در بعد تربیتی یکی از عوامل پیشرفت و آبادانی هر شهري است. اكثر مشكلات اولين مركز دانشگاهي، درون شهرستاني هستند. يعني با همدلي و همت مسئولين مربوطه خيلي از موانع پيشرفت از سر راه اين مركز دانشگاهي برداشته مي‌شود.

حال با وضعيت موجود، پيشنهاد مي‌شود نماينده محترم مردم در مجلس شوراي اسلامي و مسئولين ادارات مربوطه امكانات اوليه را براي اين مركز فراهم كنند و در اولين و كوتاه‌ترين زمان آن را به فضايي براي ساير ادارات يا بخش خصوصي اختصاص دهند و در اولين فرصت نسبت به انتقال دانشگاه به ورودي‌هاي شهر اقدام نمايند.

در ادامه پيشنهاد مي‌گردد مسئول دانشگاه مي‌بايست با استفاده از نفوذ نماينده مردم تمام همت خود را صرف جذب هيأت علمي و اخذ مجوز استخدامي نيروي انساني و اخذ مجوز رشته‌هاي جديد در مقاطع كارداني، كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكترا نمايند.

از معارضين اراضي انتظار مي‌رود با ديد كمك به آينده فرزندان‌شان به قضيه نگاه كنند و بستری را فراهم کرده تا مشتاقان علم و دانش بتوانند در زادگاه خود و در کانون گرم خانواده‌های‌شان به تحصیل بپردازند.

اميد آن‌كه در آينده نزديك شاهد تحقق خواسته‌‌هاي كاركنان، اساتيد و دانشجويان اين مركز دانشگاهي باشيم.

 

گزارش: حسین ناصری/ لکنا