“میرملاس” سومین غار رنگین‎نگاره‎ها در جهان

  اين غار پس از غارهاي ”لاسکو” و ”کرکس” در فرانسه سومين غاري است که نگاره‎هايي رنگين بر روي ديواره‎هاي خود دارد.   غار میرملاس  در کوه سَرسُرخین و در تنگه‎ای به همين نام قرار دارد. به گزارش لکنا به نقل از ایسنا، غار میرملاس در دره «ميرملاس» کوه «سَرسُرخین» و در فاصلة حدود 30 […]

kohdasht_mirmalas1

 

اين غار پس از غارهاي ”لاسکو” و ”کرکس” در فرانسه سومين غاري است که نگاره‎هايي رنگين بر روي ديواره‎هاي خود دارد.

 

غار میرملاس  در کوه سَرسُرخین و در تنگه‎ای به همين نام قرار دارد.

به گزارش لکنا به نقل از ایسنا، غار میرملاس در دره «ميرملاس» کوه «سَرسُرخین» و در فاصلة حدود 30 کيلومتري شهر کوهدشت واقع شده است.

این غار به مرور زمان در هم ريخته و در حال حاضر سايباني بيش، از آن باقي نمانده است؛ برخی از نقاشی‎های درون اين غار بيانگر دوره نئولينك و برخی از تصاوير و شواهد مكشوفه در آن به دره نئولينك منسوب است.

نقاشي‌هايي در دو طرف جنوب و شمال غار روي ديوار سايبان نقش بسته که در معرض عوامل طبيعي و انساني قرار دارند؛ بيش‌تر نقاشي‌ها، صحنه‌هايي از شکارگاه يا رزمگاه را مجسم مي‌سازند. برخي نيز، نقش حيواناتي هستند که نمي‌توان نوع آن‌ها را تشخيص داد.

ميرملاس در کوه سرسرخين شهرستان کوهدشت لرستان نخستين غاري است که بر روي ديوار آن رنگين نگاره‎هايي به جا مانده از 12 هزار سال پيش يافت شده، با اين حال به‎دليل عدم محافظت از اين غار چندي پيش بخشي از سنگ‎نگاره‎هاي آن توسط فرد يا افرادي بريده شد و به سرقت رفت.

 سنگ‎نگاره‎هاي اين غار پس از غارهاي ”لاسکو” و ”کرکس” در فرانسه سومين غاري است که نگاره‎هايي رنگين بر روي ديواره‎هاي خود دارد.

نقوش حيواناتي چون گوزن، گاو، سگ، روباه و خصوصاً اسب و سوار در حال تيراندازي و شکار و موضوعات رزمي با رنگ‎هاي قرمز و سياه بر ديواره اين غار ديده می‎شود که در ميان سنگ‎‏نگاره‎هاي باستاني کشور ايران بي‎مانند است.