سد معشوره در آستانه ی تعطیلی است/ مردم کوهدشت بی تفاوت نباشند

  به گزارش خبرنگار لکنا، مدتی بود که بحث تعطیلی سد معشوره ی شهرستان کوهدشت با پیگیری نمایندگان خوزستان در مجلس در محافل رسانه ای و سیاسی منطقه مطرح بود. پروژه ای که تنها امید مردم شهرستان کوهدشت برای نجات از فقر و بیکاری به حساب می آید و سالیان سال است چشم انتظار اجرایی […]

12 copy

 

به گزارش خبرنگار لکنا، مدتی بود که بحث تعطیلی سد معشوره ی شهرستان کوهدشت با پیگیری نمایندگان خوزستان در مجلس در محافل رسانه ای و سیاسی منطقه مطرح بود. پروژه ای که تنها امید مردم شهرستان کوهدشت برای نجات از فقر و بیکاری به حساب می آید و سالیان سال است چشم انتظار اجرایی شدن آن هستند. متأسفانه چند روزی است که قضیه ی تعطیلی این سد جدی شده و مسئولین نیز به مشکلات پیش آمده در راه اجرای آن اعتراف می کنند.

فارس گزارش داد که با وجود اینکه این پروژه با حضور و مشارکت قوی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) آغاز شد و علی‌رغم اینکه تاکنون اعتباری برای این طرح تخصیص نیافته است، عملیات اجرایی این سد با جدیت از سوی قرارگاه انجام گرفته است.

دستور توقف این طرح عظیم از سوی وزارت نیرو به علت عدم صرفه اقتصادی صادر شد، چرا که به گفته مسئولان هنوز ابلاغی از سوی وزارتخانه یا هر مقام و مرجعی برای تامین اعتبار عملیات اجرایی این طرح به لرستان صورت نگرفته است.

پس از آغاز عملیات اجرایی این سد در دولت دهم احمدی‌نژاد و در زمان دهمرده استاندار سابق با بوق وکرنای زیادی همراه شد، حبیب‌الله دهمره استاندار سابق و الهیار ملکشاهی نماینده کوهدشت این نکته مهم را ابراز کردند که عمل قانونی و البته اخذ مجوزهای لازم از جمله ماده 16 (ماده 215) این طرح انجام گرفته است!

علی‌رغم پیگیری‌های نماینده شهرستان کوهدشت در مجلس شورای اسلامی، هوشنگ بازوند استاندار لرستان و مسئولان مرتبط این سد مهم و حیاتی با گذشت دو سال و علی‌رغم اینکه کار اجرایی و قابل قبولی در این پروژه عظیم صورت گرفته در پروژه این سد توقف ایجاد شده است.

علاوه بر اظهارات سردار علی عبدالهی فرمانده قرارگاه خاتم، استاندار لرستان نیز از ابلاغ نشدن قرارداد اجرای پروژه ملی و مهم عمرانی سد معشوره برغم داشتن مصوبه سفرهای استانی و کلنگ‌زنی آغاز عملیات اجرایی توسط رئیس جمهوری سابق خبرداده است.

هوشنگ بازوند در این رابطه گفت: متاسفانه به دلیل فرصت‌سوزی که در گذشته انجام شده و برغم کلنگ‌زنی طرح از سوی رئیس جمهوری وقت و بازدید چندین باره مقامات ارشد دولت گذشته از این پروژه مجوز ماده 215 پروژه و قرارداد اجرای آن صادر و ابلاغ نشده است.

استاندار لرستان با اشاره به پیگیری‌های انجام شده، برای ابلاغ قرارداد اجرای این طرح، اضافه کرد: مقامات وزارت نیرو علت عدم ابلاغ قرارداد اجرای طرح را نداشتن توجیه اقتصادی پروژه عنوان می‌کنند.

این ادعا را مسئول کارگاه پروژه تکمیل می‌کند و در این باره گفت: هنوز قراردادی با ما بسته نشده و بودجه کافی در اختیارمان قرار نگرفته تا کار را ادامه دهیم.

حسن میرزایی افزود: با روندی که در پیش است، بدون بودجه هیچ‌گاه این سد ساخته نمی‌شود، چراکه این سد بودجه هنگفتی می‌خواهد و ادامه کار آن به تصویب بودجه آن بستگی دارد.

نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به ابلاغ دستورالعمل وزارت نیرو در راستای توقف پروژه‌های در دست اجرای مربوط به استان‌های کرمانشاه، همدان، لرستان و کردستان که به حوزه‌های آبریز کرخه معروف هستند، گفت: در همین راستا با تشکیل جلسه با وزیر نیرو از این عمل جلوگیری شد، اما همان طور که در سفر رئیس جمهور به خوزستان مطرح شده است، همچنان به دنبال اجرایی کردن دستورالعمل ذکر شده، هستند.

الهیار ملکشاهی با اشاره به اینکه سد معشوره از مهم‌ترین پروژه‌های منطقه است، عنوان کرد: متاسفانه علی‌رغم جلوگیری از احداث سد در مسیر آبریز کرخه، عدم بازده و توجیه اقتصادی پروژه سد معشوره را مطرح می‌کنند.

وی افزود: طرح این موضوعات از سوی متولیان وزارت نیرو مغرضانه است و به همین خاطر قرارداد خاتم الانبیاء و دولت را ابلاغ نکرده‌اند.

رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پروژه سد معشوره دارای ردیف اعتبار بودجه است، به طوری که حدود سه سال در این پروژه کار اجرایی شده و تصمیم وزیر نیرو بچگانه است و از یک وزیری با این سطح تحصیلات بعید به نظر می‌رسد.

نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در دنیا مرسوم است، پروژه‌های عظیم در گام اول مطالعه می‌شوند و سپس به مرحله اجرایی می‌رسند، چگونه می‌شود، کار عملیاتی این طرح عظیم زیر سئوال می‌رود و عدم انجام مطالعه را مطرح می‌کنند.

ملکشاهی بیان داشت: اگر این پروژه با مقوله توقف روبه‌رو شود، هزینه 50 میلیارد تومانی دراین پروژه که از بیت‌المال هزینه شده است، هدر می‌رود.

وی با بیان اینکه خسارت به بیت‌المال دارای تعقیب کیفری است، یادآور شد: دولت قبلی راه  صحیح را رفته است، توقف به دست تیم حاکم صورت می‌گیرد و باید جوابگو باشند.

این مسئول ایجاد ناامنی در منطقه را یکی دیگر از تبعات متوقف سد معشوره نام برد و خاطرنشان کرد: آب شرب، آب کشاورزی هستند و حیاتی محسوب می‌شود واین مهم نیاز اساسی مردم استان است.

رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اقدام وزارت نیرو مردم را تحریک می‌کند، کما اینکه اقدام آنها و احتمال همین ناامنی‌ها در شورای تامین استانداری برای این موضوع تشکیل جلسه داده و مصوباتی نیز در نظر گذشته است.

همچنین ایرج عبدی نماینده ی مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفت: احداث سد معشوره از آرزوهای مردم لرستان است.

وی در ادامه با  اشاره به پروژه‌های سد‌سازی در لرستان گفت: احداث سد معشوره آرزوی همیشگی مردم لرستان است و وزارت نیرو نباید به این پروژه‌ها بی‌توجهی کند.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی گفت: این سد که ظرفیت ذخیره یک میلیون و 200 هزار مترمکعب آب را دارد، باعث رونق کشاورزی و اشتغالزایی در لرستان می‌شود.

عبدی اظهار داشت: اجرای این سدها به خصوص سد معشوره و زیبا محمد یکی از نیازهای جدی استان لرستان در زمینه مهار روان‌ آب‌ها و تامین آب مورد نیاز اراضی کشاورزی برای توسعه صنعت کشاورزی از طریق تبدیل اراضی دیم به آبی است.

وی در ادامه افزود: دلیلی که برای توقف سدسازی در این استان‌ها ذکر شده این است که این سدها در بالادست کرخه هستند و این یک نظر غیرکارشناسی است.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال رایزنی و مذاکره با وزارت نیرو در خصوص پروژه‌های سدسازی در استان هستیم، اظهار کرد: اگر این مذاکرات به

دیروز در خطبه های نمازجمعه ی شهرستان حجت الاسلام طهماسبی  بیان کرد: ساخت سد معشوره که این روزها شایعت زیادی درباره آن مطرح می شود امری ضروری است برای منطقه تا قسمتی از مشکلات بیکاری جوانان را حل کند.

وی افزود: با معاون وزیر نیرو درباره ضرورت ساخت این سد صحبت هایی کردیم و امیدوارم که ساخت این سد انجام شود.

از طرفی برخی رسانه های محلی گزارش داده اند که گروهی از کارشناسان وزارت نیرو برای پیدا کردن طرحی جایگزین سد معشوره به منطقه اعزام شده اند.

با توجه به اهمیت بالای پروژه ی عظیم و ملی سد معشوره و نقش حیاتی و اساسی آن در سرنوشت و آینده ی مردم کوهدشت و لرستان انتظار می رود که هم زمان با پیگیری مسئولین و مجمع نمایندگان استان مردم شهرستان نیز در این خصوص سکوت نکرده و مطالبات خود را به هر طریق به گوش مسئولین کشوری برسانند.