آغاز بزرگترین رویداد ورزشی لرستان/ پهلوانان جهان وارد گود شدند

مسابقات جام جهانی کشتی پهلوانی به عنوان بزرگترین رویداد ورزشی لرستان دقایقی قبل با نواختن زنگ مرشد و ثنای علی گویان در سالن ورزشی جهان پهلوان تختی خرم آباد کار خود را آغاز کرد.   به گزارش خبرنگار مهر، مسابقات جام جهانی کشتی پهلوانی با حضور پهلوانانی از 31 کشور دنیا کار خود را امروز […]

مسابقات جام جهانی کشتی پهلوانی به عنوان بزرگترین رویداد ورزشی لرستان دقایقی قبل با نواختن زنگ مرشد و ثنای علی گویان در سالن ورزشی جهان پهلوان تختی خرم آباد کار خود را آغاز کرد.

 

به گزارش خبرنگار مهر، مسابقات جام جهانی کشتی پهلوانی با حضور پهلوانانی از 31 کشور دنیا کار خود را امروز در خرم آباد آغاز کرد تا طی روزهای نهم و دهم آبان ماه مرکز لرستان شاهد رقابت های نفس گیر کشتی گیران باشد.

استان لرستان که دیار بزرگان کشتی پهلوانی ایران است دارای یک پهلوان دائمی بوده که بازوبند پهلوانی دنیا را بر بازو دارد. آرش مردانی پهلوان لرستانی پیش از این نیز علاوه بر دریافت دو بازوبند پهلوانی از رئیس جمهوری، مفتخر به دریافت بازوبند پهلوانی دائمی ایران از سوی رهبر معظم انقلاب شده است.

علاوه بر وی دیگر برادران مردانی از جمله امین و اشکان نیز تاکنون در عرصه های مختلف کشتی پهلوانی برای لرستان افتخارآفرینی کرده اند و در این دوره از رقابتها نیز در قالب تیم ملی ایران به میدان می روند.

این ظرفیت لرستان در زمینه کشتی پهلوانی موجب شد تا این استان با پیگیریهای علی دولتشاهی عضو هیئت اقتصادی و توسعه منابع فدراسیون بین المللی ورزشهای زورخانه ای که از فعالان ورزشی و اقتصادی لرستان به عنوان میزبان این مسابقات انتخاب شود.

در این راستا طی یک ماه اخیر برنامه ریزی برای برگزاری این دوره از مسابقات در سطح ملی و استانی آغاز شد؛ مسابقاتی که نام لرستان را در سطح بین المللی طنین انداز خواهد کرد.

لرستان مهد کشتی پهلوانی

هوشنگ بازوند استاندار لرستان در این رابطه می گوید: استان لرستان از دیرباز مهد ورزش کشتی پهلوانی بوده و امیدواریم میزبان شایسته ای برای این مسابقات باشد.

وی با بیان اینکه ما تمام تلاش خود را می کنیم که میزبان خوبی برای این مسابقات باشیم، تصریح کرد: یکی از اولویت های لرستان نیز ورزش و کمک به توسعه و پیشرفت ورزش در استان است.

بازوند با بیان اینکه هزینه کردن در ورزش یک نوع سرمایه گذاری است، ادامه داد: احساس می کنم هزینه کردن در ورزش مثل یک پروژه زیربنایی برای استان لرستان نقش زیربنایی دارد.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری مسابقات جام جهانی کشتی پهلوانی در لرستان کمتر از یک سرمایه گذاری بزرگ نیست، گفت: برگزاری اینگونه مسابقات جهانی و مطرح کردن نام لرستان می تواند بسیاری از موانع سر راه ورود سرمایه گذار به استان را بردارد.

امکانات فنی برگزاری مسابقات جام جهانی کشتی پهلوانی فراهم شد

مدیر کل ورزش و جوانان استان لرستان نیز از فراهم آوردن امکانات فنی لازم برای برگزاری مسابقات جام جهانی کشتی پهلوانی در این استان خبر داد.

رضا محمدی اصل افزود: همه امکانات و تجهیزات فنی لازم اعم از اسکوربورد، تشک ها، سکوها و … برای برگزاری مسابقات آماده شده است.

وی از استقبال خوب لرستانیها از این مسابقات نیز تقدیر کرد و بیان داشت: امیدواریم همانطوری که لرستانیها همیشه در مهمان نوازی زبانزد بوده اند در جریان این مسابقات نیز بتوانیم این مهمان نوازی را نشان دهیم.

محمدی اصل ادامه داد: به این منظور یک ماه است که کارهای اجرایی مربوط به برگزاری مسابقات جام جهانی کشتی پهلوانی را آغاز و در این راستا کمیته های مختلفی را فعال کرده ایم.

وی با بیان اینکه همه دستگاههای اجرایی مختلف استان برای برگزاری مسابقات پای کار بوده اند، ابراز امیدواری کرد که مسابقات در بهترین سطح و شرایط برگزار شود.

30 کشور در جام جهانی کشتی پهلوانی حضور دارند

رئیس ستاد برگزاری مسابقات جام جهانی کشتی پهلوانی نیز از این مسابقات به عنوان بزرگترین رقابت ورزشی تاریخ لرستان یاد کرد و اظهار داشت: در این دوره از مسابقات جام جهانی کشتی پهلوانی ورزشکارانی از 30 کشور دنیا حضور دارند.

علی دولتشاهی با اشاره به حضور کشتی گیرانی از پنج قاره در این رقابتها، بیان داشت: در میان کشتی گیرانی که در این دوره از مسابقات جام جهانی حضور دارند هفت نفر از آنها دارای عنوان المپیکی و جهانی هستند.

رئیس ستاد برگزاری مسابقات جام جهانی کشتی پهلوانی عنوان کرد: تیم ملی ایران نیز برای حضور در این مسابقات آمادگی خوبی دارد و نمایندگان مختلفی هم از لرستان و هم دیگر استانها برای ایران به میدان خواهند رفت.

دولتشاهی ابراز امیدواری کرد که تیم ایران با درخشش ورزشکاران بنام خود جایگاه خوبی در این رقابتها کسب کند.

وی همچنین به مهمانان و سخنرانان این مسابقات اشاره کرد و بیان داشت: برنامه ریزی شده است که در این دوره از مسابقات جام جهانی کشتی پهلوانی میزبان معاون اول و همچنین مشاور عالی رئیس جمهوری باشیم.

تقدیر از چهره های شاخص در مسابقات جهانی کشتی پهلوانی

سرپرست فدراسیون ورزشهای پهلوانی و زورخانه‌ای ایران نیز تقدیر از چهره های شاخص ورزشی و هنری در مسابقات جام جهانی کشتی پهلوانی را از برنامه های جنبی این مسابقات دانست.

محمدرضا طالقانی بیان داشت: منصور برزگر، علی دایی، بهداد سلیمی، محمد بنا، محمد نصیری،علیرضا حیدری، طالب نعمت پور، داریوش ارجمند، عبداله عزیزی، علی دولتشاهی و حسین هدایتی از جمله این افراد هستند.

وی به جزئیات رقابت ها نیز اشاره کرد و بیان داشت: در این مسابقات 44 کشتی گیر روی تشک می روند که در مجموع با توجه به زمان 10 دقیقه ای در نظر گرفته شده برای هر کشتی و احتساب مسابقات مختلف کشتی گیران نزدیک به 22 ساعت کشتی می گیرند.

وی سطح این دوره از مسابقات را مطلوب ارزیابی کرد و بیان داشت: با توجه به اسامی ورزشکارانی که برای این دوره از مسابقات شرکت کرده اند پیش بینی می شود رقابتها در سطح بسیار بالایی برگزار شود.

برنامه جنبی مسابقات/ برگزاری آئین سنتی چاوشی خوانی لری

مسئول روابط عمومی و رسانه مسابقات کشتی پهلوانی جهان با اشاره به برنامه های جنبی این دوره از مسابقات از برگزاری آئین چاوشی خوانی لری در مراسم افتتاحیه مسابقات کشتی پهلوانی جهان خبر داد.

حمید نوروزی یکی از برنامه های پیش بینی شده در مراسم افتتاحیه مسابقات کشتی پهلوانی جهان برگزاری آئین چاوشی خوانی لری است، گفت: همچنین برگزاری نمایش آئینی سنتی با حضور 40 بازیگر که معرفی کننده آداب و رسوم مردم استان لرستان است از دیگر برنامه های پیش بینی شده در افتتاحیه این مسابقات محسوب می شود.

مسئول روابط عمومی و رسانه مسابقات کشتی پهلوانی جهان اجرای رقص باستانی با عنوان خورشید را یکی دیگر از این برنامه ها برشمرد و افزود: در مجموع استارت کار اجرایی این مسابقات از 40 روز پیش زده شده است.

نوروزی تعداد ورزشکاران، مهمانان خارجی، داخلی و مسئولان شرکت کننده در این مسابقات را بین 300 تا 350 نفر عنوان کرد.

پخش زنده مسابقات از شبکه های سراسری

مدیر کل صدا و سیمای مرکز لرستان نیز از پخش مسابقات از برخی شبکه های سراسری سیمای جمهوری اسلامی ایران و شبکه های خارجی خبر داد.

فتاح کمری یادآور شد: همچنین برنامه های رادیویی "ورزش، نشاط، زندگی"،"مردم و مسئولان"، "سلام لرسو" و "پیام زاگرس" و برنامه های تلویزیونی "سلام صبح به خیر"،"نگاهی به ورزش لرستان"،"گفتگوی خبری" برنامه هایی هستند که به پوشش مسابقات جهانی کشتی پهلوانی به میزبانی لرستان می پردازند.

جوایز نفرات اول تا سوم مسابقات جام جهانی کشتی پهلوانی

محمدرضا طالقانی سرپرست فدراسیون ورزشهای پهلوانی و زورخانه‌ای ایران نیز در مورد جوایز نفرات اول تا سوم این دوره از مسابقات اظهار داشت: مطابق برنامه ریزی صورت گرفته در این دوره از مسابقات جام جهانی کشتی پهلوانی چهار نفر تجلیل خواهند شد.

وی عنوان کرد: در این راستا نفر نخست این مسابقات 15 هزار دلار، نفر دوم 10 هزار دلار و دو نفری که به طور مشترک سوم می شوند هر کدام هفت هزار و 500 دلار جایز دریافت خواهند کرد.

طالقانی عنوان کرد: همچنین مطابق تدابیر اندیشیده شده کمربند پهلوانی به قهرمان هر وزن اعطا خواهد شد و همچنین کاپ قهرمانی برای نفرات اول تا سوم این مسابقات در نظر گرفته شده است.

بنابر این گزارش در نخستین روز رقابت های جام جهانی کشتی پهلوانی 18 دیدار برگزار خواهد شد.