لبهای “بین النهرین” لرستان از تشنگی ترک خورد/ آب طلبیده هم اینجا مراد می دهد

شهرستان کوهدشت در میان دو رودخانه کشکان و سیمره قرار گرفته در حالیکه نزدیک به 90 درصد اراضی این منطقه همچنان دیم است تا چشم این اراضی به آب دو سد معشوره و سیمره دوخته شود. به گزارش خبرنگار مهر، زمانیکه سد سیمره در مرز دو استان لرستان و ایلام آغاز شد امیدها برای زنده […]

شهرستان کوهدشت در میان دو رودخانه کشکان و سیمره قرار گرفته در حالیکه نزدیک به 90 درصد اراضی این منطقه همچنان دیم است تا چشم این اراضی به آب دو سد معشوره و سیمره دوخته شود.

به گزارش خبرنگار مهر، زمانیکه سد سیمره در مرز دو استان لرستان و ایلام آغاز شد امیدها برای زنده شده بخش کشاورزی این دو استان شکل تازه ای به خود گرفت، هر چند این سد خساراتی نیز برای منطقه به همراه داشت ولی با بهره برداری از آن امید می رفت که بخشی از آب این سد راهی اراضی تشنه لرستان شود.

این در حالیست که چشم اراضی تشنه “بین النهرین لرستان” سالهاست به راه مهار آبهای این منطقه مانده است ولی همچنان چیزی از این رهگذر نصیب لرستان نشده است تا سد “معشوره” که سالها آرزوی دیرینه لرستان بود همچنان در مراحل ابتدایی باقی بماند و تاکنون تنها چندین بار مراسم کلنگ زنی به خود ببیند.

سد معشوره که قرار است بر روی کشکان پا بگیرد، با ظرفیت یک میلیارد و 600 میلیون مترمکعبی قرار است حدود 36 هزار هکتار از اراضی دیم منطقه را به آبی تبدیل کند، رویایی که همچنان اندر خم مشکلات مختلف تبدیل به کابوسی برای منطقه شده است.

مطابق آخرین اظهارات علی رغم ورود خوب و قابل تقدیر قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای احداث این پروژه بزرگ با وجود گذشت دو سال از آغاز آن تاكنون قراردادي از طرف دولت نهم، دهم و دولت يازدهم به اين قرارگاه برای احداث سد معشوره ابلاغ نشده است.

همین موضوع کافیست تا همه خوش بینی ها به احداث این پروژه بزرگ در هاله ای از ابهام قرار بگیرد، پروژه ای که به گفته برخی مسئولان اگر روند تخصیص اعتبارات آن به همین منوال پیش برود سه دهه مردم لرستان را منتظر خواهد گذاشت.

با این تفاسیر تکلیف اراضی تشنه بین النهرین لرستان چه می شود؛ تا زمانیکه این پروژه به بهره برداری برسد باید هر ساله شاهد خسارات کمرشکن خشکسالی به انبار غله لرستان باشیم؟

در این راستا راه حلی کوتاه مدت در دستور کار مسئولان قرار گرفته و آن هم انتقال آب از محل سد سیمره به اراضی تشنه لرستان است، موضوعی که تلاش برای تحقق آن ادامه دارد.

نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: در این راستا صحبت هایی با مسئولان انجام داده ایم و امیدواریم به زودی بتوانیم آب بخشی از اراضی کشاورزی منطقه را تامین کنیم.

الهیار ملکشاهی با بیان اینکه موضوع برداشت آب از سد سیمره را به طور جدی تاکنون پیگیری کرده ایم، بیان داشت: امیدواریم با تعامل با کابینه جدید بتوانیم این موضوع را به نتیجه برسانیم.

وی عنوان کرد: پیش از این نیز برای آبی کردن اراضی کشاورزی شهرستان کوهدشت از محل سد سیمره یک مصوبه از دولت گرفته بودیم که تلاش خواهیم کرد این مصوبه در دولت یازدهم به نتیجه مطلوب برسد.

نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در زمینه تامین آب کشاورزی و رفع مشکلات آب روستاهای کوهدشت به طور جدی مشکل داریم، بیان داشت: یکی از کارهای ما پیگیری این موضوع در وزارتخانه های مختلف است.

ملکشاهی به روند احداث سد معشوره نیز اشاره کرد و بیان داشت: این پروژه نیز دارای ردیف ملی شده و اعتبار مورد نیاز از این محل قرار است تامین شود.

وی عنوان کرد: با این حال ما پیگیری کردیم که از محل فروش اوراق مشارکت دولت بتواند به تسریع در اجرای پروژه کمک کند.

نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی از فعالیت قرارگاه خاتم الانبیا در این پروژه تقدیر کرد و بیان داشت: با این حال با توجه به هزینه بر بودن احداث سد معشوره امیدواریم بتوانیم غیر از ردیف های اصلی پروژه، از محل فروش اوراق مشارکت برای این پروژه اعتباری را اخذ کنیم.

ملکشاهی با اشاره به درخواست 200 میلیارد تومانی برای احداث سد معشوره، ابراز امیدواری کرد که بخشی از این اعتبار طی سالجاری تامین شود.

به هر روی به نظر می رسد تا زمانیکه مشکلات پیش روی احداث شد معشوره رفع می شود باید به دنبال راه حلی برای تامین آب اراضی تشنه کوهدشت بود و در این میان انتقال آب از سد سیمره باید از سوی مسئولان به طور جدی پیگیری شود.