بررسی ویژگی های مشترک و تمایزات فرماندار دلفان با رئیس جمهور پیشین ایران

    پر بحث ترین دولت جمهوری اسلامی ایران به ریاست محمود احمدی نژاد و شخصیت پیچیده و پر حاشیه اش به پایان رسید. گمانه زنی ها حاکی از آن است که یکی از آخرین فرمانداران احمدی نژاد در شهرستان دلفان نیز صندلی و ردای فرمانداری را علیرغم اختیار و خواست قلبی خود در آینده […]

DSC00006

 

 

پر بحث ترین دولت جمهوری اسلامی ایران به ریاست محمود احمدی نژاد و شخصیت پیچیده و پر حاشیه اش به پایان رسید.
گمانه زنی ها حاکی از آن است که یکی از آخرین فرمانداران احمدی نژاد در شهرستان دلفان نیز صندلی و ردای فرمانداری را علیرغم اختیار و خواست قلبی خود در آینده نه چندان دور به مردان تدبیر و امید خواهد داد…
کابینه دولت از وزرای وزارت خانه ها گرفته تا فرمانداران و بخشداران و حتی مدیران ادارت ، به طور معمول هماهنگی های رفتاری و مدیریتی خود را با کردار رییس دولت وفق می دهند و در صورتی که کسی این خصوصیت را نداشته باشد به تعبیر جناب آقای روحانی بی بلیط سوار شده و بایستی پیاده شود ، همچنانکه در دولت احمدی نژاد افراد زیادی به این بهانه از بدنه دولت جدا شدند.
خالی از فایده نخواهد بود اگر به کالبد شکافی ویژگیهای مشترک و تمایزات شخصیتی و فردی فرماندار دلفان “رضا دریکوند” با رییس دولت وقت محمود احمدی نژاد پرداخته شود و به این سوأل پاسخ داده شود که چه خصیصه ها و مولفه های مشترکی بین دو شخصیت ذکر شده وجود دارد؟
دفاع غیر منطقی و جانانه از حلقه دوستان
یکی از عمده ویژگیهای احمدی نژاد این بود که پای حلقه اصلی همکارانش می ایستاد و علیرغم مخالفت جامعه و مقامات طراز اول کشور از آنان جانانه حمایت می کرد. ماجرای ۱۱ روز خانه نشینی او بعد از اردیبهشت ۹۰ با وجود هشدارهای رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) و دفاع از مشایی در جریانات گوناگون از نمونه های بارز دفاع غیر منطقی احمدی نژاد از حلقه دوستانش است که همین ویژگی را به وضوح در آقای فرماندار و برخوردهایش بویژه در ایام انتخابات می توان مشاهده کرد. چرا که فرماندار جوان در طول انتخابات گذشته شورای اسلامی شهر نورآباد با وجود مخالفت های شدید مردمی و اعتراضات گوناگون و یکپارچه کاندیداهای شورای اسلامی و همچنین تذکرات پی در پی امام جمعه دلسوز شهرستان سایه حمایت و طرفداری قاطعانه و آشکار خود را از سر یک نامزد انتخاباتی خاص بر نگرفت و حتی بعد از دو مرحله بازشماری نیز حاضر به پذیرش اشتباه خود نشد تا جایی که با وجود فشار رسانه های شهرستان برای برگزاری یک نشست مطبوعاتی و رسانه ای از طرف وی برای پاسخ به برخی ابهامات و شبهات از جمله نکته ای که به آن اشاره شد ، اما فرماندار همچنان سکوت را بهترین راه حل برای فرار از واقعیت موجود دانست.
کم توجهی به خرد جمعی
تصمیم گیری و تصمیم سازی فردی، انجام رفتارهای حساسیت برانگیز و بازی کردن با احساسات مردم از ویژگیهای دیگریست که فرماندار دلفان را در نظرگاه مشترکی به نام کم توجهی به خرد جمعی با محمود احمدی نژاد پیوند داده است. حجم اندک جلسات اداری در شهرستان دلفان نسبت به دیگر شهرستان های استان علاوه بر اینکه نشان از بی تحرکی و کم کاری دریکوند دارد، گواهی آشکاری است بر اینکه فرماندار جوان خرد خود را نیازمند خرد جمعی مدیران منطقه نمی بیند و تصمیمات مختلف کاری را خارج از جلسات و بصورت فردی اتخاذ می نماید.
برخورد قهر آمیز با رسانه های مخالف
به اذعان سایت بازتاب که خود یکی از قربانیان و زخم دیدگان برخوردهای قهر آمیز و نقدستیزانه است همانگونه که صداهای منتقد بسیاری در قالب و تحت نام هایی مانند روزنامه شرق، روزنامه هم میهن، هفته نامه شهروند امروز، روزنامه تهران امروز، روزنامه کارگزاران ، روزنامه یاس نو و ده ها هفته نامه و ماهنامه های قومی و محلی به همراه صدها پایگاه اینترنتی به مدد ذائقه منتقد ستیز و روح و احساس زود رنج محمود احمدی نژاد در دولت های نهم و دهم به لیست توقیفی ها پیوست در زمان فرمانداری رضا دریکوند نیز صداها و رسانه های منتقد شهرستان دلفان علیرغم اندک بودن رسانه ها اذن ورود به جلسات فرمانداری و ادارات را نمی یابند و اخیراً نیز سیل هجمه ها و شکایات ریز و درشت فرمانداری و ادارات گوش به فرمان نیز به سوی آنها سرازیر شده است.
فعالیت همزمان در دولت و دانشگاه
فارغ از تفاوت فاحش معدل درصدی بیش از ۱۲ فرماندار دلفان در مقطع کارشناسی با معدل الف ریاست جمهوری پیشین در دوران دانشجویی، همانگونه که احمدی نژاد در دوران ریاست خود بر دولت ارتباطی تنگاتنگ با دانشگاه داشت ، فرماندار دلفان نیز ارتباطی را که قبل از رسیدن به صندلی فرمانداری با دانشگاه آزاد خرم اباد برقرار کرده بود حفظ کرد. با این تفاوت که احمدی نژاد در کسوت استاد ایفای نقش می نمود و دریکوند در کسوت دانشجو. اضافه بر آن، رئیس جمهور پیشین تدریس در دانشگاه را ارجح از پست ریاست جمهوری ندانسته و پرداختن به وظایف و فعالیت هایش در دولت را اولویت اول خود میدانست. حال انکه دریکوند دانشجویی و پرداختن به درس و دانشگاه با هدف ارتقای مدرک را برتر از رسیدگی به امور مردم منطقه تحت مدیریتش میداند و افزون بر آنکه در روزهای برگزاری کلاسهایش به نورآباد نمی آید و حتی در گرماگرم دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی به عنوان مهمترین وظیفه و رسالتش در جایگاه نماینده وزارت کشور ، اندکی از شرکت در کلاس درس و دانشگاه کوتاه نیامد تا نکند تأخیرهایش در کلاس دانشگاه باعث شود در یکی از واحدهای انتخابی خللی ایجاد شده و سبب شود مدرک مبارک دیرتر از موعد مقرر به دستش برسد.
تغییرات سریع و عزل و نصب های جنجالی و فراوان
همانگونه که احمدی‌نژاد در دو دولت نهم و دهم تغییرات بسیاری در کابینه داشت و با وجود سرسختی مجلس هفتم در رای‌ دادن به وزرای پیشنهادی قریب به ۱۱ وزیر خود را تغییر داد و از سوی دیگر فهرست عزل‌های جنجالی بلند بالایی با برکناری افرادی از قبیل متکی ، مصلحی، مدیرعامل بانک پارسیان و هیات‌ مدیره بیمه ایران و … را برای خود به ثبت رساند ، رضا دریکوند نیز به محض تکیه دادن بر اریکه فرمانداری شهرستان دلفان با وجود مخالفت های شدید مردمی ، رسانه های جمعی محلی و اعتراضات ائمه جمعه وقت از تریبون نماز عبادی سیاسی جمعه ، برکناری زنجیر ه ای و مسلسل وار مدیران را از سر گرفت و هر بار با تحمیل کردن یک فرد غیر بومی به بدنه مدیریت دلفان ، عرصه را برای مدیران بومی تنگ تر از پیش ساخت به طور نمونه یکی از پر بحث ترین عزل و نصب ها مربوط به تغییر برخی از اعضاء هیئت اجرایی انتخابات شورای شهر ۴۸ ساعت قبل از برگزاری انتخابات بود.
تفاوت های احمدی نژاد و فرماندار دلفان
شگفتا که فرماندار جوان دلفان با وجود دارا بودن ویژگیهای نامطلوب سلف خود یعنی احمدی نژاد، فاقد مولفه های مثبت اوهمچون پرکاری، ساده زیستی، عدالت گرایی و مردمی بودن است. به عبارت دیگر گویی فرماندار جوان اعمال مولفه های مثبتی همچون پرکاری را در دلفان ضروری نمیداند. به هر حال همچون مشابهت های قابل توجه، تفاوتهای چشمگیر و جالب توجهی در بین محمود احمدی نژاد و رضا دریکوند وجود دارد که در اینجا تنها به چند مورد اشاره می شود.
در حالی که احمدی‌نژاد به سفر به مناطق مختلف کشور در قالب سفرهای استانی ‌با هدف آشنایی با مشکلات مردم از نزدیک و تلاش برای رفع آنها علاقه وافری داشت و سفر را یکی از محوری‌ترین کارکردهای دولت خود میدانست و آمار سفرهایش در اکثر استانها تا پایان دولتش به چهار بار هم رسید ، فرماندار دلفان علاقه چندانی به سفر و سرکشی از اماکن جمعیتی تحت مدیریتش ندارد ، بطوریکه اگر از ساکنان ۴۰۰ روستای دلفان نام فرماندار جوان پرسیده شود اکثریت قریب به اتفاق آنها اظهار بی اطلاعی خواهند کرد. از سوی دیگر اگر از جناب فرماندار هم از نام و مسیر دسترسی روستاها سوأل شود او نیز پاسخی جز سکوت نخواهد داشت.
در حالیکه احمدی نژاد بر عدم وابستگی حزبی به عنوان ویژگی قابل ستایش خود در انتخابات ریاست جمهوری نهم و دهم بارها تاکید می نمود و بنابر ادعای دوستانش او کسی است که مستقل از طبقه ی قدرت به قدرت رسید رضا دریکوند (که از اعضای اصلی ستاد تبلیغات احمدی نژاد در انتخابات نهم و دهم در خرم آباد بوده است) نه تنها در زمان موسوم شدن جریان حامی احمدی نژاد به جریان انحرافی اعلام برائت از جریان یاد شده را ضروری نداست بلکه با کنار رفتن دولت دهم و روی کار آمدن کابینه تدبیر و امید هم تاکنون هیچگاه خود را خارج دایره گروه و حزب منتسب به رئیس دولت دهم ندانسته است و اتفاقأ فرارهای وی از مصاحبه و نشست رسانه ای خبرنگاران هم تا حدودی به همین ربط پیدا می کند.
در حالیکه بذله گویی ها و حاضرجوابی های احمدی نژاد در برخورد با خبرنگاران را میتوان به عنوان یکی از مشخصه های اعتماد به نفس بالای او عنوان کرد فرار از رسانه و عدم پاسخگویی فرماندار را می توان با اندکی تساهل ناشی از ضعف اعتماد به نفس او دانست.حاضر نشدن در برنامه بی تعارف شبکه افلاک و پاسخ ندادن به پرسش های مهمان روی خط سلام دلفان و اکنون نیز بی توجهی به در خواست نسیم دلفان مبنی بر پاسخ به رسانه ها از نمونه های رسانه گریزی فرماندار دلفان است.
در حالی که شنیدن نظرات، اعتراضات و نیازهای مردم و حضور در بین مردم “فارغ از نتیجه آن” از خصوصیات بارز احمدی نژاد بود، فرماندار جوان تاکنون کمترین حضور را در مراسمات و اجتماعات مردمی داشته است و روزهای ملاقات مردمی را در فرمانداری از یک روز مشخص و منظم در هفته در زمان فرمانداران گذشته به یکبار در چند هفته آنهم بطور نامنظم رسانده است.
در حالیکه به تعبیر مقام معظم رهبری در آخرین دیدار با دولت دهم «حجم کار بالا و تلاش خستگى‌ناپذیر و اعراض از آسایشها و آسودگى‌ها و امتیازاتى که معمولاً مسئولان کشورها در دنیا دارند؛ استراحت میکنند، تفریح میروند، امتیاز میگیرند؛ اینها را نخواستن، ندیدن، طلب نکردن، امتیاز بزرگى است» که رئیس دولت دهم از آن برخوردار بوده است، فرماندار جوان دلفان به گواهی مردم شهرستان کمترین میزان حضور در فرمانداری و تلاش را نسبت به فرمانداران پیش از خود از جمله نصیری ، ولی پور و پیشینیان خود داراست.
حرف آخر
به هر حال فارغ از مشابهت ها و تمایزات محمود احمدی نژاد و رضا دریکوند با استعانت از فراز آخر بیانات پر اهمیت مقام معظم رهبری در حرم مطهر رضوی در سال جاری که فرمودند: «آنچه ما برای رئیس‌جمهور آینده نیاز داریم، عبارت است از امتیازاتی که امروز وجود دارد، منهای ضعفهائی که وجود دارد.» آنچه مردم شهرستان دلفان از دولت تدبیر و امید ،مسئولان استانی و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی انتظار دارند این است که فرماندار آینده شهرستان دلفان کسی باشد که علاوه بر اینکه داری امتیازاتی فراتر از امتیازات فراماندار کنونی باشد، ضعفهای او را نداشته باشد.
فرماندار محترم و دوستان مشاور وی ، این رسانه آمادگی دارد برابر ماده ۲۳ قانون مطبوعات مصوب مجلس شورای اسلامی ، جوابیه شما را در رابطه با موارد مطرح شده در گزارش و احیانأ تکذیب آنها به اطلاع عموم مردم برساند.

 

 اين مطلب را يكي از مخاطبان از دلفان براي لكنا ارسال نموده است. با تشكر از ايشان