دانلود آهنگ لکی ” گلارا” بردیا مهرآرا

بردیا مهرآرا متولّد اولین روز از مهر ماه سال ۱۳۵۷ است. از خانواده ای متوسط و پای بند به آداب وسنن. از کودکی آوای خوش مادر و «هوره» های حزن انگیز پدر در گوش اش طنین انداز بوده است. و از همان روزها بود که استعداد خواندن در وجودش شکل گرفت و آرام آرام تا […]

بردیا مهرآرا متولّد اولین روز از مهر ماه سال ۱۳۵۷ است.

از خانواده ای متوسط و پای بند به آداب وسنن. از کودکی آوای خوش مادر و «هوره» های حزن انگیز پدر در گوش اش طنین انداز بوده است. و از همان روزها بود که استعداد خواندن در وجودش شکل گرفت و آرام آرام تا مرز اجراهای حرفه ای رهنمونش ساخت.

    به یاد ندارد اولین خوانندگی را کِی و کجا انجام داده است! در آغوش مادر، در جمع اقوام یا در خلوت کودکی هایش.

    پایش که به دبستان باز شد از همان روزهای اوّل مسئول اجرای مراسم صبحگاه شد. قدرت حافظه ی خوب اش در یادگرفتن و به خاطر سپردن اشعار و نغمه ها – که تا کنون همراهی اش نموده – به او کمک می کرد تا زود فرا بگیرد و به زبان آورد. اگر نبود مخالفت های مادر که بیشتر از هر چیز نگران درس و آینده اش بود – و رسیدن به این ها را در گام نهادن فرزندش به وادی هنر نمی دید-  شاید الآن در موقعیّتی دیگر و چه بسا بهتر از اکنون قرار داشت.به هر روی او نیز همچون دیگر خوانندگان این مرز و بوم باید زمان زیادی را منتظر می ماند تا بتواند قدرت خوانندگی اش را در قالب موسیقی حرفه ای به منصّه ی ظهور برساند. اگر چه در همان دوران به دور از چشم والدین به کانون تربیتی شهر خرم آباد رفت و آمد می نمود و با عشق و علاقه ی فراوان از سر چشمه ی گُهر بار موسیقی کودکان و نوجوانان آن زمان ؛ مرحوم استاد عیسی سپه ونی حظ وافر می برد.

     در دوران دبیرستان و در پی دوستی اش با علی آذرسینا ؛ از هنرمندان جوان و باذوق این دیار-  که همواره خود را مدیونش می داند- پا به عرصه ی موسیقی سنتی نهاد و از همان موقع شروع به تقلید تصانیف و آوازهای استاد محمد رضا شجریان نمود. پس از پایان تحصیلات متوسطه و مشغول به کار شدن در نوشت افزار یکی از اقوام ، از طریق علی آذر سینا با آقای ذبیح اله کردعلیوند ؛ مربی آواز آشنا شد و شروع به فراگیری گوشه هایی از به اصطلاح ردیف موسیقی ایرانی نزد ایشان نمود. حضور در کلاس آواز و به سبب آن، آشنایی با جوانان موسیقی شهر خرم آباد پایش را آرام آرام به وادی خوانندگی حرفه ای باز نمود. اولین کارش را در سال ۷۹ با همکاری ساسان بازگیر (آهنگساز و نوازنده ی تار) در رادیو لرستان ضبط نمود. آشنایی اش با حامد فیضیان در یکی از شب هایی که برای ضبط کاری از جعفر نظری  (آهنگساز و نوازنده ی سنتور) به استودیو ی رادیو لرستان رفته بود ، نقطه ی عطفی در مسیر خوانندگی اش به شمار می رود. حامد که خود سرشار از احساس و ذوق بود و این خصایص را در کنار قدرت بالای نوازندگی به نحو بسیار زیبایی به کار می برد هم باعث آشتی بردیا با موسیقی محلی گردید و هم موجب معرفی خواننده ای جوان ، با صدایی متنفاوت از دیگر خوانندگان محلی به موسیقی لرستان.

     از آن زمان تا کنون کارهای زیادی از بردیا به آهنگسازی حامد در رادیو لرستان ضبط شده است. و به تبع آن کارهایی با آهنگسازی دیگر هنرمندان خرم آباد. کسانی همچون : رضا پرویز زاده، فرشاد سیفی ، احمد مراحمی ، محسن زهتاب و …

     در سال ۸۴ بردیا اولین کاست خود را با نام « فصل شکوفه » به آهنگسازی فرشاد سیفی و تنظیم رضا پرویز زاده روانه ی بازار موسیقی نمود. اگر چه این کار می توانست خیلی بهتر از آن چه هست جلوه نماید – به خصوص به سبب اشعار زیبا و تنظیم فنیِ آن-  امّا گرفتار شدن تهیه کنندگانش در تنگنای کمبود زمان و از طرفی عدم آمادگی کامل بردیا برای چنین کارهای سنگینی  باعث گردید تا این آلبوم توجه چندانی را به خود معطوف ننماید. ولی تجربه ای که از این کار برای بردیا حاصل شد بسیار بیش از  موفقیّتِ خودِ کار بود. شاید به همین دلیل است که تا کنون بردیا دست به کار دیگری در این زمینه نزده است و معتقد است قبل از تکرارِ دوباره یِ چنین کارهایی می بایست خود را چه از نظر معلومات و چه از لحاظ صدایی به مرز آمادگی کامل برساند.

     بردیا خواننده ای کم کار است. هم صدایش و هم فضای روحی اش کارهای خاصی را می طلبد. به انتخاب شعر کارهایش بسیار حساس است و هر شعری او را مجذوب خود نمی کند. خود را خواننده ای سنتی می داند و نه محلی. اما اکثراً او را به عنوان خواننده ای محلی با صدایی  متفاوت می دانند. در کنار توجه وافرش به شعرای قدیمی همچون حافظ و سعدی و مولانا ، به شعر نو علاقه ی فراوان دارد . فضای اشعار شاملوی بزرگ همیشه او را مسحور و مفتون خویش می سازد. به شعرها و آهنگ های با مضمون اجتماعی و حماسی علاقه ی بسیار دارد. و همواره امیدوار است به فردایی بهتر. هم برای خود و هم برای مردم سرزمین اش که صمیمانه دوست شان می دارد.

     او هم اکنون در شهرداری مشغول به کار است و دانشجویی مهندسی عمران. به تازگی متأهل شده و ساکن خرم آباد است.

برای دانلود آهنگ لکی بسیار زیبای “گلارا” بر روی عکس زیر کلیک نمائید.

Bardya-1