بی سرپناهی هنرمندان دلفانی 10 ساله می شود/ پروژه ای که تمام نشد ولی افتتاح شد!

شهرستان دلفان از جوان ترين شهرستانهاي استان لرستان به شمار مي رود كه با وجود ظرفيتها و پتانسيل هاي خود در عرصه فرهنگ و هنر، از ناكافي بودن مراكز فرهنگي رنج مي برد. به گزارش  مهر، شهرستان دلفان، با دو شهر، دو بخش و  440 روستا هنوز سالن آمفي تئاتر و اجتماعات، نگارخانه و فرهنگسرا […]

شهرستان دلفان از جوان ترين شهرستانهاي استان لرستان به شمار مي رود كه با وجود ظرفيتها و پتانسيل هاي خود در عرصه فرهنگ و هنر، از ناكافي بودن مراكز فرهنگي رنج مي برد.

به گزارش  مهر، شهرستان دلفان، با دو شهر، دو بخش و  440 روستا هنوز سالن آمفي تئاتر و اجتماعات، نگارخانه و فرهنگسرا ندارد و اين شهرستان با كمبود مراكز فرهنگي و هنري مواجه است و هنرمندان آن با كمترين امكانات سخت افزاري و نرم افزاري به انجام فعاليت هاي فرهنگي و هنري مي پردازند.

يكي از پروژه هایی كه جوانان هنرمند دلفان به آن اميد داشتند و با آغاز عمليات اجرايي آن، نور اميد در دل آنان زنده شد مجتمع فرهنگي و هنري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نورآباد بود.

انتظار هنرمندان دلفانی 10 ساله می شود

اين پروژه در زميني به مساحت هشت هزار متر مربع و زير بنای سه هزار و 200 مترمربع در سال 1372 كار ساخت آن آغاز شد و در بهمن ماه 1388 در حاليكه هنوز تكميل نشده بود با اصرار فرماندار وقت در آیینی افتتاح شد.

اين افتتاح در حالي انجام شد كه بخش هاي نگارخانه، سالن آمفی تئاتر، سالن اجتماعات و کلاس های هنری هنوز تجهيز نشده و به لحاظ  فيزيكي نيز ساختمان این مجتمع نیز تكميل نشده بود و محوطه و حصاركشي آن به پايان نرسيده بود.

البته مسئولان وقت بهره برداري ساختماني را جدا از طرح تجهيز آن عنوان مي كردند در حاليكه طرح ساختمان آن نيز داراي ايرادهاي بود. به هرحال مجتمع افتتاح و هم اكنون اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي و برخي كلاس هاي آموزشي در اين ساختمان واقع شده اند.

برنامه هایی که معطل فضای فرهنگی هنری مانده است

این در حالیست که هنرمندان دلفانی مي گويند که با گذشت سه سال از افتتاح رسمي مجتمع فرهنگي و هنري نورآباد، اين مجتمع هنوز تكميل و تجهيز نشده است.

آنان تكميل و تجهيز اين طرح را يكي از مهمترين نيازهاي فرهنگي و هنري اين شهرستان مي دانند و خواستار تسريع در تكميل و تجهيز آن هستند.

یکي از شاعران دلفان از فرهنگ، به عنوان زیربنای پیشرفت و توسعه در هر جامعه ياد مي كند و مي گويد: اين شهرستان داراي استعدادهاي درخشاني در رشته هاي مختلف فرهنگي و هنري است  اما بسياري از اين استعدادها به دليل نبود زيرساخت هاي لازم، همچنان شكوفا نشده اند.

بهادر غلامی از فرهنگسراها و مجتمعهاي فرهنگي و هنري به عنوان مكان تجمع هنرمندان، آموزش، شناسايي و شکوفایي هنرمندان ياد مي كند و يادآورمي شود که براي برگزاري آئين هاي خود به ويژه  برنامه های شب شعر مکان مشخص و معینی نداریم.

اهالی تئاتر: در یک اتاق کوچک تمرین می کنیم!

مسئول انجمن نمایش دلفان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر مي گويد: هنرمندان تئاتر شهرستان مكان مناسبي برای تمرين و يا اجراي نمايش خود ندارند، زمانی که سالن و اتاق پلاتو نداريم چگونه می توان تمرين و یا مردم را به تماشای حاصل کار مجموعه دعوت کرد.

علی نجفی ادامه می دهد: با وجود اینکه ما در اتاق هاي كوچک تمرين مي كنيم اما چندين موفقيت بزرگ نصيب تئاتر شهرستان شده كه نشان از توانمندي تئاتر دلفان در منطقه است، در صورت راه اندازي اتاق گريم و سالن آمفي تئاتر مي توان شاهد رشد كمي و كيفي تئاتر در دلفان باشيم.

اين هنرمند می گوید: شايسته نيست طرحي را كه هنوز كار ساخت آن به پايان نرسيده و تجهيز و تكميل نشده افتتاح كنند و با  گذشت سه سال از افتتاح هنوز چشم براه  تكميل آن باشيم.

هنرمندان تجسمی: نگارخانه نداریم!

مسئول انجمن هنرهاي تجسمي دلفان نيز به خبرنگار مهر می گوید: در اين شهرستان نگارخانه اي براي براي برپايي نمايشگاه اثار هنرمندان تجسمي وجود ندارد و هنرمندان ناچارند در مكان هايی كه استاندارد لازم نمايشگاه را ندارند آثار خود را ارائه كنند كه اين امر شايسته هنرمندان و دوستداران هنر نيست.

مراد اميدي ادامه می دهد: به دليل نبود سالن آمفي تئاتر و نگارخانه اين شهرستان از ميزباني بسياري از جشنواره هاي  بزرگ منطقه اي و كشوري محروم مانده و اين در حاليست كه دلفان تجربه موفق برگزاري جشنواره هاي مور و مويه، موسيقي سنتي غرب كشور، جشنواره آئين ها و متل ها و خوشنويسي را دارد كه با استقبال مردم همراه بوده اما دغدغه مكان مناسب، همواره از مشكلاتي است كه دست اندركاران را نگران مي كند.

وعده مسئولان

رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دلفان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر تجهيز و تكميل مجتمع فرهنگي و هنري اين شهرستان را از اولويت هاي مهم فرهنگي منطقه مي داند و مي گويد: اين  مجتمع را مسكن و شهرسازي احداث كرده و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي مجري تجهيز آن است.

يوسف نوري زاده بيان داشت: 420 ميليون تومان برای تجهيز سالن آمفي تئاتر، نگارخانه و سالن اجتماعات پيش بيني شده است كه تاكنون 200 ميليون تومان آن جذب و هزينه شده است.

وی ميزان پيشرفت كاري طرح را 70 درصد عنوان مي كند  و اميدوار است با تخصيص 300 ميليون تومان ديگر تا پايان امسال به بهره برداري برسد.

اين مسئول معتقد است با بهره برداري از طرح تجهيز مجمتع فرهنگی هنری دلفان مشكل نبود سالن آمفي تئاتر برای برگزاري همايش ها، جشنواره ها و فعاليت هاي فرهنگي و نگارخانه براي برپايي نمايشگاههاي مختلف حل خواهد شد.

به هر حال با توجه به ناكافي بودن مراكز فرهنگي و هنري در شهرستان دلفان و نقش مهم اين مراكز در توسعه فرهنگي، جذب جوانان علاقمند به فرهنگ و هنر و شكوفايي استعداهاي هنرمندان  تسريع در تكميل و تجهيز مجتمع فرهنگي و هنري نورآباد ضروري است.