فرایند تدریس معلم باید بر مبنای روش حل مسأله، پروژه محوری وپرورش تفکر خلاق در دانش آموزان باشد

مدیر کل آموزش و پرورش لرستان با اشاره به توزیع ۲۵ هزارو ۸۵۲ بسته آموزشی بین مدارس گفت : ۲ هزار و ۸۵ کلاس در دو سال اخیربر اساس مدل مفهومی هوشمندسازی شده است تا دانش آموزان بتوانند در فرایند تدریس از نوین ترین شیوه های تدریس بهره مند شوند . دکتر گودرز کریمی فر […]

DSC02564مدیر کل آموزش و پرورش لرستان با اشاره به توزیع ۲۵ هزارو ۸۵۲ بسته آموزشی بین مدارس گفت : ۲ هزار و ۸۵ کلاس در دو سال اخیربر اساس مدل مفهومی هوشمندسازی شده است تا دانش آموزان بتوانند در فرایند تدریس از نوین ترین شیوه های تدریس بهره مند شوند .
دکتر گودرز کریمی فر افزود : به منظور ارتقاء دانش تخصصی معلمان و آشنایی آنان با شیوه های نوین تدریس ۸۵۰ کارگاه آموزشی برای فرهنگیان برگزار شده است .
وی در ادامه از تاکید زیاد بر نمره دانش آموزان ، روش های تدریس سنتی مبتنی بر معلم محوری، عدم شناخت درست معلم نسبت به خلاقیت ، نبود امکانات لازم برای انجام فعالیتهای خلاق دانش آموزان ، برنامه ها و محتوای کتاب های درسی ،ارائه تکالیف سنگین و زیاد به دانش آموزان ، استهزاء و تمسخر به خاطر ایده یا نظر دانش آموزان و توجه نکردن به تفاوتهای فردی دانش آموزان به عنوان موانع رشد خلاقیت در دانش آموزان نام برد و اقزود : خلاقیت به معنای خلق و آفرینش اندیشه ها، ایده ها، افکار نو و بدیع، متفاوت نگریستن ، کشف و ابداع راه حل های جدید برای حل یک مسأله است و نوآوری فرایند کسب اندیشه های خلاق و تبدیل آن به محصول و خدمت و یا یک روش عملیاتی مفید است. کریمی فر تاکید کرد : نقش معلمان و مربیان آموزشی در شناسایی علایق و زمینه های رشد خلاقیت و نوآوری دانش آموزان بسیار مهم و تاثیر گذاراست و باید به آن توجه ویژه و خاصی مبذول شود .
وی اضافه کرد : باید دانش آموزان را به داشتن ایده های بکر و نو تشویق نمود و ابزار و وسایل آنرا فراهم کرد.
مدیر کل آموزش و پرورش لرستان تاکید کرد : باید مطالب درسی را به صورت مسأله و معما برای شاگردان مطرح کرد ومعلم باید به جای بیان مطالب درس یا ذکر حقایق، دانش آموزان را به طرح مسائل ترغیب کند.
وی تصریح کرد : معلم باید به دانش آموزان اجازه دهد تا مسائل، نظرات و ایده های خود را اعلام نمایند و پس از طرح مسائل و ایده های خود به آنان اجازه دهد که این مسائل را نقد و بررسی و مورد آزمایش قرار دهند.
کریمی فر ادامه داد : معلم باید از دانش آموزان بخواهد تا تعدادی راه حل را در مورد یک مسأله یا موضوع بیان نمایند و معلم قبل از ارائه راهکار و راه حل نباید هیچگونه اظهار نظری در مورد مسأله داشته باشد.
وی در پایان سخنان خود تصریح کرد : یکی از روش های مهم برای تبلور خلاقیت و نوآوری ، ایجاد فضای متحرک، مستعد و به طور کلی خلاق است.