به دلیل نداشتن برند، انار سیاو (سیاب) کوهدشت با نام دیگر شهرها در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می شود

به گزارش اختصاصي لكنا، شهرستان کوهدشت یکی از مناطق انارخیز کشور است که بدلیل شرایط مساعد آب و هوایی، پایین بودن اختلاف ارتفاع از سطح دریا 940 متر در تنگ سیاب و تابستانهای گرم مستعد کاشت و تولید انواع ارقام انار است.     بیشتر باغ های انار کوهدشت در بخش های طرهان، کوهنانی و […]

به گزارش اختصاصي لكنا، شهرستان کوهدشت یکی از مناطق انارخیز کشور است که بدلیل شرایط مساعد آب و هوایی، پایین بودن اختلاف ارتفاع از سطح دریا 940 متر در تنگ سیاب و تابستانهای گرم مستعد کاشت و تولید انواع ارقام انار است.

 

IMG_0096

 

بیشتر باغ های انار کوهدشت در بخش های طرهان، کوهنانی و منطقه ویژه تنگ سیاب قرار دارند.

انار تنگ سیاو (سیاب) کوهدشت چه از لحاظ کمی مانند عطر و طعم رنگ پوست قرمز، درشتی میوه، شکل مناسب و چه از لحاظ کیفی شامل ویتامین ث، قند میوه و … بر اساس تحقیقات به عمل آمده ارقام یاقوت سیاب، امید سیاب و دردانه سیاب را می توان به عنوان اراقام صادراتی در سطح کشور معرفی کرد.

رضا علیزاده کارشناس مسئول باغبانی کوهدشت به خبرنگار لكنا گفت: لرستان با برخورداری از نعمت آب و حاصلخیزی خاک ظرفیت های بسیاری برای توسعه بخش کشاورزی دارد و یکی از این ظرفیت های ممتاز و قابل توجه باغ های انار کوهدشت است با توجه بیشتر و ورود بخش خصوصی و سرمایه گذاری در این بخش می توان کمک قابل توجهی به توسعه شهرستان کوهدشت نمود.

کارشناسی مسئول باغبانی کوهدشت در ادامه گفت: امروزه تولید انار باکیفیت چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی در دستور کار باغبانی این شهرستان قرار دارد و اخیراً نیز مناطق درب گنبد امام زاده محمد و سد هاله به مناطق کاشت انار اضافه شده اند.

وی گفت: فاکتورهای مهم در کیفیت انار عبارتند از: وزن و اندازه میوه، ضخات پوست، شکل میوه، تاج میوه، رنگ پوست، رنگ دانه، طعم، اندازه دانه، نرم دانگی و خصوصیات کیفی شامل درصد مواد جامد قابل حل Ph. اسیدیته، قند میوه، ویتامین ث می باشد که می توان گفت انار سیاب این خصوصیات را داراست و کیفیت انار سیاب کوهدشت به حدی است که حتی افراد غیرکارشناس هم با دیدن ظاهر انار سیاب کوهدشت می توانند به کیفیت بالای آن پی ببرند و مرغوب بودن آن را تأیید کنند اما متأسفانه چون برای این محصول در استان برند تجاری در نظر گرفته نشده است باید شاهد صادرات آن به نام انار شهرهای دیگر ایران باشیم.

 

 

IMG_0051

 

علیزاده با بیان اینکه انار سیاو کوهدشت کیفیت و مرغوبیت خاصی دارد گفت: فارس، اصفهان، ساوه، قم، یزد و کوهدشت مناطق انارخیز کشور هستند که انار منطقه سیاب کوهدشت از لحاظ کیفیت و مرغوبیت رتبه نخست را داراست.

وی اضافه کرد در منطقه سیاب 1700 هکتار باغ مثمر وجود دارد که سالانه بیش از 26 هزار تن انار به عمل می آید که بخشی از آن به بازارهای مصرف داخلی و بخشی از آن صادر می شود.

علیزاده در ارتباط با ارگانیک بودن انار سیاب تصریح کرد، در عملیات تغذیه باغات انار، استفاده از کودهای شیمیایی و سم حداقل ممکن است و به جای استفاده از کودهای شیمیایی، از کودهای آلی و هوموسی غنی شده استفاده می شود. وی در پایان خواستار مشارکت مسئولان و اعطای تسهیلات بانکی به دانش آموختگان بخش کشاورزی برای تولید نهال انار مورد نیاز برای اجرای طرح توسعه باغ های انار منطقه تنگ سیاب و کوهدشت شد.

 

 

IMG_0110

 

ناصر سلیمانی فر، ساکن روستای نامکول زیرتنگ سیاب که با تولید 124 تن انار از هر هکتار به عنوان انارکار نمونه کشوری معرفی گردیده در گفتگو با خبرنگار ما که از عدم حمایت و رسیدگی مسئولان گله مند بود می گوید پس از آنکه به عنوان انارکار نمونه کشوری از دست رئیس جمهور لوح تقدیر دریافت کردم مبلغ پنجاه میلیون تومان وام جهت توسعه و گسترش باغات اختصاص یافت که جهت دریافت آن معرفی شدم و لیکن بدلیل کارشکنی بعضی از نهادها و مسئولان موفق به اخذ آن نشده ام لذا هممچنان به روش سنتی ادامه می دهم وی گفت: بدلیل گرد و خاک ناشی از ریزگردهای عربی و کم آبی پیش بینی می کنم امسال از هر هکتار 100 تن برداشت نمایم. ایشان همچنین عدم تحويل به موقع کود پتاس و نیترات از طرف جهاد کشاورزی، جاده دسترسی، عدم دیوارکشی و فنس کشی باغها به منظور جلوگیری از تخریب درختان انار توسط حیوانات وحشی از جمله گراز بدلیل کمبود اعتبار را مشكلات منطقه عنوان کرد و خواستار توجه جدی و حمایت مسئولان از انارکاران منطقه سیاب شد.

حجت ولی زاده انارکار سیاب نیز مهمترین مشکلات سیاب را نداشتن جاده دسترسی مناسب، کمبود آب بدلیل خشکسالی های اخیر، نبود صنایع تبدیلی فعال و خریدار انار ریز و وجود دلالان و واسطه ها عنوان کرد و گفت: بعد از گذشت سه سال که قرار بود انار سیاب با برند سیاب به بازارهای داخلی و خارجی عرضه گردد متأسفانه هنوز اقدامی در این خصوص انجام نگرفته است و انار این منطقه بدلیل کیفیت آن در بازارهای داخلی با نام ساوه و دیگر شهرها عرضه می گردد.

ولی زاده در پایان گفت: بعد از رفتن سیروس ابراهیمی از فرمانداری کوهدشت دیگر ما حامی و صدای رسایی نداریم و این منطقه کمتر مورد توجه مسئولان قرار می گیرد.

سیروس ابراهیمی فرماندار سابق کوهدشت با برگزاری جشن انار و معرفی انار سیاب سهم بسزایی در رونق و شناساندن سیاب داشتند و دارای طرح های توسعه ی انار در دیگر مناطق کوهدشت از جمله رودبار، وزکور، طرهان، درب گنبد و سد هاله بودند و گردشگری انار به منظور جلب سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال را در شهرستان کوهدشت مد نظر داشتند.

 

گزارش و عكس: محمد كريمي/ لكنا