گل مالی مخلصانه ترین عزاداری لرستانی ها در مصیبت امام حسین(ع)

سنت “گِل مالی” یکی از مهمترین میراث های معنوی لرستان و بیانگر عمق غم و اندوه مردم این دیار در سوگ امام حسین(ع) و یاران باوفایش در عاشورای حسینی است که هرساله با شکوه و عظمت خاصی برگزار می شود. همزمان با دهمین روز محرم و فرارسیدن عاشورای حسینی، مردم لرستان با برگزاری سنت “گِل […]

سنت “گِل مالی” یکی از مهمترین میراث های معنوی لرستان و بیانگر عمق غم و اندوه مردم این دیار در سوگ امام حسین(ع) و یاران باوفایش در عاشورای حسینی است که هرساله با شکوه و عظمت خاصی برگزار می شود.
همزمان با دهمین روز محرم و فرارسیدن عاشورای حسینی، مردم لرستان با برگزاری سنت “گِل مالی” و نواختن ساز “چَمَرونه”، اوج غم و اندوه خود را در عزای از دست دادن امام حسین(ع) به نمایش می گذارند تا نشان دهند ۱۴۰۰ سال گذر زمان هم نتوانسته است اندکی از رنج و اندوه مسلمانان را در مصیبت امام حسین(ع) بکاهد.
“چَمَر” در زبان لری به معنای عزا و غم اندوه بزرگ از دست دادن عزیزان است و آهنگی که توسط طبل ها و سرناها نواخته می شود نیز به “چمرونه” معروف است که از دیرباز در اغلب شهرهای لرستان رسم بر این بوده که هنگام از دست دادن عزیزان هم زمان با نواختن آن، گِل ماتم به سر و سینه می زده و با همین گِل در مراسم عزاداری حضور می یافته اند.