خشکسالی بی سابقه و خسارت سنگین به کشاورزان کوهدشت، رومشکان و بخش‌های تابعه/ ضرورت پیگیری جبران خسارات توسط دولت

مهدی دوست‌محمدی/ مدیرمسئول: بخش اعظم اقتصاد بیمار #کوهدشت و #رومشکان در نبود صنایع، کارخانجات، #توریسم و… (که چرایی و بررسی آن در این مقال نمی‌گنجد) وابسته به کشاورزی است و کشاورزان این دو شهرستان، این روزها به تبع وضعیت بحرانی مزارع تشنه خود، حال و روز خوشی ندارند. علی‌رغم هزینه‌های سنگین زراعت از خرید بذر […]

مهدی دوست‌محمدی/ مدیرمسئول:

بخش اعظم اقتصاد بیمار #کوهدشت و #رومشکان در نبود صنایع، کارخانجات، #توریسم و… (که چرایی و بررسی آن در این مقال نمی‌گنجد) وابسته به کشاورزی است و کشاورزان این دو شهرستان، این روزها به تبع وضعیت بحرانی مزارع تشنه خود، حال و روز خوشی ندارند.

علی‌رغم هزینه‌های سنگین زراعت از خرید بذر و کود گرفته تا سم‌پاشی و دستمزد تراکتور و کمباین آن‌هم در شرایط سخت اقتصادی، تورم، فقر و فلاکت، حتی کشاورزانی که مزارع خود را #بیمه #حوادث و #خشکسالی کرده‌اند، چندان امیدی به #جبران_خسارت‌ حداقلی خود از سوی دولت، یعنی پرداخت #هزینه‌کرد خود را ندارند. آن‌ها که توان بیمه نمودن مزارع خود را نداشته اند که وضعیتشان به مراتب بدتر است.

مردمانی خسته و رنجور که دهه‌هاست علی‌رغم قرار گرفتن در بین دو رود پرآب #کشکان و #سیمره، هر ساله بدون تغییر محسوسی در وضعیت اقتصادی خود، از مزارع دیم و تشنه‌شان وعده درو می‌کنند و همچنان تاوان سنگین بازی‌های سیاسی و بی‌کفایتی مسئولین و مدیران منطقه را می‌دهند.

در این شرایط سخت و ‌بحرانی که به اذعان کارشناسان، با کاهش شدید سطح #آب‌های_زیرزمینی نیز مواجهیم و سال‌هاست کوهدشت و رومشکان را #دشت_ممنوعه اعلام کرده‌اند، #سدسازی، احداث #سد_معشوره و سدهای کوچکتر مثل #خسروآباد و #مادیان‌رود به آرزو و آمال دیرینه و دست‌نیافتنی‌ ما بدل شده اند و حتی اجازه برداشت اندکی از آب #دریاچه_سد_سیمره را هم به ما نمی دهند!

سدی که قطعا باید در حوزه #لرستان ساخته می‌شد، نه اینکه #ایلام هم در این مهم گوی سبقت را از لرستان به ویژه کوهدشت و رومشکان فلاکت‌زده و بی‌کس برباید و حال، کاسه گدایی در دست، حق خود را از مسئولین از خدا بی خبر وزارت نیرو مطالبه کنیم.

در سفری که چند‌ وقت پیش به ایلام و شهرستان‌های آن داشتم و پیشرفت‌های سریع این استان طی تنها چندسال اخیر را دیدم، همچنین با دیدن وضعیت کشاورزی، پرآبی و منابع طبیعی آن، حراست از جنگل‌های بلوط و… به حال و روز بد خودمان و دیار بی‌کس و رها شده‌مان گریستم. وضعیت #خوزستان هم که مشخص است. بخش اعظم آب‌ لرستان به سمت سدهای آن استان سرازیر می شود و قطعا اگر کشاورزانشان با #خشکسالی از این دست مواجه می‌شدند، نمایندگان و مسئولینشان، پرداخت کامل خسارات وارده به کشاورزان را تا ریال آخر و حصول نتیجه کامل پیگیری می‌کردند.

برای#استاندار لرستان، مجمع #نمایندگان استان، #نماینده کوهدشت و رومشکان، #ائمه_جمعه استان، مدیران #جهاد_کشاورزی استان و شهرستان‌های کوهدشت و رومشکان و مدیران #بانک_کشاورزی استان، پیگیری جبران کامل خسارات سنگین وارده به کشاورزان(از پرداخت #تسهیلات_بلاعوض یا ارزان قیمت گرفته تا لحاظ کردن حداکثر میزان خسارت توسط شرکت‌‌های بیمه‌گر)، محکی آشکار است برای سنجش مسئولیت‌پذیری، تعهد کاری، اخلاقی و وجدانی و در یک کلام شرافتشان…والسلام