ابتکار استان های کویری، رودخانه های لرستان را خشک کرد!/ مدیران آب منطقه ای لرستان پاسخگو باشند

روزنامه نگاری تحقیقی مهدی میرزاوند با سپرده شدن سکان محیط زیست کشور به دست خانم ابتکار، ساخت ۱۵ سد از جمله سد بختیاری (و سدهای دیگری مثل معشوره، خرسان، تنگه سرخ شیراز و…) در استان‌های بالادست خوزستان و نیز فارس و… متوقف گردید. قطعا امروز خانم ابتکار باید سری به رودخانه کشکان در استان لرستان […]

روزنامه نگاری تحقیقی
مهدی میرزاوند

با سپرده شدن سکان محیط زیست کشور به دست خانم ابتکار، ساخت ۱۵ سد از جمله سد بختیاری (و سدهای دیگری مثل معشوره، خرسان، تنگه سرخ شیراز و…) در استان‌های بالادست خوزستان و نیز فارس و… متوقف گردید. قطعا امروز خانم ابتکار باید سری به رودخانه کشکان در استان لرستان بزند تا متوجه ی سیاست های زیست محیطی دوران مدیریت اش شود، اگر پیش تر سدهایی همچون بختیاری و معشوره در استان لرستان راه اندازی می‌شد امروز با قطعی برق و کمبود آب در استان لرستان و یورش همه جانبه به آب های زیر زمینی مواجه نمی شدیم.

سد بختیاری

ساخت سد بختیاری بدستور شخص خانم ابتکار متوقف شد، نیروگاه این سد با توجه به ارتفاع ۳۲۵ متری و مخزنی با گنجایش ۵ میلیارد و ۱۵۹ میلیون متر مکعب می‌تواند سالیانه ۳ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کند. ظرفیت نیروگاه این طرح عظیم ملی ۱۵۰۰ مگاوات طراحی شده‌ است.

سد گاشمار( معشوره)

سد معشوره یا سد گاشمار یک سد بتونی دوقوسی در دست احداث است که در استان لرستان، شهرستان چگنی قرار دارد. ساخت این سد مناقشه‌های زیادی را بین استان خوزستان و استان لرستان به وجود آورد.
هدف از احداث این سد، کنترل سیل، سیلاب‌ها و مدیریت سیلاب‌های رودخانه کشکان، اشتغال زایی، توسعه گردشگری و تأمین آب مورد نیاز ۳۶ هزار هکتار از اراضی پایین دست است.

متاسفانه استان لرستان علی‌رغم اینکه از استان های پر آب کشور است اما متاسفانه به دلیل چهار دهه نادیده انگاری رجال استان های کویری و شیطنت های استان خوزستان، در زمستان سیل بر است و در تابستان تشنه، سیاستگذاری های نماینده مبتکر (ابتکار) استان های کویری دلیل اصلی خشک شدن رودخانه های استان لرستان است. حق آبه ی استان لرستان یک میلیارد و دویست و پنجاه میلیون متر مکعب است که بیش از پنجاه درصد آن متصل به آب های زیر زمینی استان است این در حالی ست که با احداث سدهای گاشمار(معشوره) و بختیاری اولا جلوی استفاده بی رویه منابع زیر زمینی گرفته می‌شد و امروز با دو مشکل بزرگ خشکیدن رودخانه ها و قطعی برق مواجه نمی‌شدیم.

این روزها نفس رودخانه های بزرگی همچون کشکان به دلیل سوء مدیریت دست به دامان سرچشمه ها شده اند، متاسفانه منابع آبی استان لرستان به دلیل سوءمدیریت در بالادست و پایین دست در مسیر فاجعه ی زیست محیطی قرار گرفته اند، نکته ی قابل تامل آنجاست که مدیران آبی و زیست محیطی کشور پیش تر با توجیهات زیست محیطی، ساخت سدهای لرستان را متوقف کردند، امروز باید پاسخگوی ابتکار عمل شان باشند تا جاییکه بدلیل عدم مدیریت، کشکان خروشان‌ترین، بزرگترین رودخانه و شاهرگ حیاتی استان لرستان خشک شد تا فاجعه‌ای زیست محیطی رخ دهد.

#کشکان_رسانه_اول_غرب_و_جنوب‌غرب_لرستان