کدام سد و با کدامین مختصات؟!

دکتر بنیاد شهمرادی: در خبرها آمده است که بانک پاسارگاد مسئولیت ساخت کامل سد معشوره را بر عهده گرفته است و این مطلب با واکنش مثبت و گاه سکوت جریانات سیاسی _ اجتماعی در شهرستانهای ترهان تاریخی روبرو شده است. بی شک بنده نیز از خوشحال شوندگان پس از این خبر خواهم بود. اما نکاتی […]

دکتر بنیاد شهمرادی:

در خبرها آمده است که بانک پاسارگاد مسئولیت ساخت کامل سد معشوره را بر عهده گرفته است و این مطلب با واکنش مثبت و گاه سکوت جریانات سیاسی _ اجتماعی در شهرستانهای ترهان تاریخی روبرو شده است.

بی شک بنده نیز از خوشحال شوندگان پس از این خبر خواهم بود. اما نکاتی را قبل از هر چیز بایستی بدانیم و مدنظرمان باشد تا شاید در کندوکاو رسانه ها و افکار عمومی جامعه به پاسخ های روشنتری از سوی منابع کارشناسی اجتماع، کارشناسان وزارت نیرو و مسئولان بانک پاسارگاد منتج شود.

الف ) منظور از ساخت سد معشوره که در خبر هم احتمال تغییر نام آن وجود دارد کدام مختصات مورد نظر قبلی ست؟
مساحت سد مورد نظر در این خبر چقدر ست و ارتفاع تاج و فونداسیون آن چگونه خواهد بود؟

ب) حجم تجمیعی آب پشت سد به چه میزان ست و مصوبه حق احتباس آب پشت سد از سوی شورای عالی آب و وزارت نیرو به چه میزانی می باشد؟.
چون در سالهای گذشته این مختصات دچار کش و قوس و قبض و بسط بوده است!

ج) حق برداشت آب پشت سد برای آبیاری کشت های دیم شهرستانهای ترهان چقدر خواهد بود؟. تا معلوم شود مردم مظلوم این مناطق چقدر میتوانند به نتایج این سد برای خود امیدوار باشند؟!

د) لازم ست که رسانه های ترهان در جهت پیگیری و شفاف نمودن مختصات احتمالی سد معشوره در روند کاری جدید کوشیده و روشنگری منطقی و بدون هیجانات کاذب مرسوم را در دستور کار قرار دهند.

در پایان لازم است توجه شود که هر نوع مختصاتی در این سد میتواند نتایج متفاوتی را در پی داشته باشد.
مثلا یک نوع آن نوسان شکن موسمی کشکان خواهد بود، یک احتمال متعادل ساز دبی آب کشکان جهت پایین دست در طول فصول مختلف می شود، احتمال دیگر نتایج آبادانی محدود در مکان سد و ایجاد قطب توریستی آن خواهد بود.
فقط یک احتمال در جامعیت همه موارد فوق و سرسبزی کشت زاران شهرستانهای ترهان و … نیز وجود دارد و آن اینکه مجوز حداقل یک میلیارد متر مکعب آب در پشت سد وجود داشته باشد.
چنین باد