چراییِ استقبال گسترده از یک سخنرانی!/ کشکولی چه گفت؟

دکتر رضا بهرامی/کشکان: “هفته اول سیل که به پلدختر رفتم، به استاندار گفتم این فرماندار اشکالات زیادی در مدیریت شهر دارد. به وزیر کشور هم گفتم این فرماندار را بردارید و هر دو قول دادند که فرماندار را عزل کنند اما نماینده نگذاشت. من از نماینده گلایه دارم. باید فرمانداری را بگذارد که کارآمد باشد […]

دکتر رضا بهرامی/کشکان:

“هفته اول سیل که به پلدختر رفتم، به استاندار گفتم این فرماندار اشکالات زیادی در مدیریت شهر دارد. به وزیر کشور هم گفتم این فرماندار را بردارید و هر دو قول دادند که فرماندار را عزل کنند اما نماینده نگذاشت. من از نماینده گلایه دارم. باید فرمانداری را بگذارد که کارآمد باشد نه این‌که ما به هر قیمتی کسی را بگذاریم که بعد مرا از توی صندوق رای در بیاورد.”

این جملات، بخشی از سخن‌رانی سرتیپ مرتضی کشکولی، فرمانده سپاه استان در همایش “سیل لرستان؛ چالش‌ها و فرصت‌ها” است که هفته گذشته در دانشگاه آزاد خرم‌آباد برگزار شد. وی ادامه داد: “نمایندگان، چه اصول‌گرا چه اصلاح طلب الا قلیل، ترفندی را به کار می‌گیرند که نه در شان ملت ماست و نه در شان اصول‌گرا و اصلاح‌طلب‌! آن ترفند این است که من باید مدیری را بگذارم که مرا از صندوق انتخابات در بیاورد.”

با نگاهی اجمالی به پرونده‌ سیل بی‌سابقه‌ اخیر لرستان، ضعف مطلق مدیریت بحران در پلدختر از موارد مهمی است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت. ناگفته پیداست که در صورت اتخاذ اقدامات ضروری پیشابحران و حین بحران توسط فرماندار پلدختر، بخش عمده‌ای از خسارات هنگفت ناشی از سیلاب قابل پیش‌گیری و بعدتر با سهولت بیش‌تری قابل جبران بود. تصاویر خودروهای به گِل نشسته‌ی دولتی در پارکینگ فرمانداری که جهانی شد، شاهد این مدعاست که دستیاری حتی نتوانسته بود ساختمان فرمانداری را در بحران سیل مدیریت کند چه رسد به مدیریت بحران یک شهرستان در ابعاد پلدختر!

با این وجود و در اوج بحرانی که در تاریخ پلدختر بی‌سابقه بوده است، نماینده‌ شهرستان ‌‌ وقت خود را نه صرف تقویت مدیریت بحران که در جهت ابقای فرمانداری به کار گرفته که کارنامه‌ا‌ی پر حرف و حدیث، جایی برای دفاع از او باقی نمی‌گذارد. البته همان‌طور که کشکولی تصریح کرده، به آب و آتش زدنِ کاظمی برای جلوگیری از تغییر در راس هرم مدیریتی عمارت دولت محلی در خیابان هفت تیر تنها و تنها یک دلیل دارد و آن هم چیزی نیست جز نزدیک بودن انتخابات و ضرورت حضور فرمانداری که نام نماینده‌ را از صندوق رای بیرون بکشد!

نکته‌ مهم‌تری که از اظهارات کشکولی استنباط می‌شود، منحصر نبودنِ دخالت‌های فراقانونی نمایندگان در چینش عوامل برگزاری انتخابات به پلدختر است که بخاطر سیل به شکل ویژه مورد بررسی قرار گرفت. واقعیت این است که روند برگزاری انتخابات در سراسر استان شباهت تام و تمامی به پلدختر دارد که به عنوان نمونه می‌توان از انتخابات مجلس دهم در غرب استان نام برد که در آن با اختصاص اکثریت هیئات اجرایی و نظارت به نماینده‌ کوهدشت، انتخاباتی سراسر اشکال در این حوزه انتخابیه رقم خورد. در این رابطه، خوب است نماینده پلدختر پاسخ دهد که چرا به هر قیمتی خواستار ابقای فرمانداری ضعیف است؟

هرچند سخنان صریح فرمانده سپاه استان مبنی بر تحت‌الشعاع قرار گرفتن سلامت انتخابات در اثر دخالت‌های غیرقانونی نمایندگان در چینش عوامل برگزاری انتخابات، امر بدیعی نبوده و افکار عمومی با آن آشنا هستند اما از این منظر قابل تامل است که توسط ‌عالی‌ترین مقام سپاه استان بیان می‌شود که مورد وثوق نهادهای حاکمیتی و دستگاه‌های اطلاعاتی- امنیتی چه در استان و چه در پای‌تخت است.

کشکولی نه اصلاح‌طلب است که غیرخودی خوانده شده و به چوب فتنه رانده شود و نه سودایِ بر تن کردن ردای نمایندگی در سر دارد تا او را متهم به پیگیری مصالح شخصی کنند. دلیل نگرانی این فرمانده عالی‌رتبه سپاه که جان و جهان بر سرِ استقرار و تثبیت نظام جمهوری اسلامی نهاده و صداقت، شجاعت و بی‌اعتنایی به میز ریاست از ویژگی‌های بارز اوست، چیزی نیست جز فعل و انفعالاتی که در نهایت کیان نظام را با مخاطرات جدی مواجه سازد.

این نگرانی البته مختص کشکولی و لرستان نیست. این روزها بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب و اصول‌گرا در سراسر کشور که دل‌نگران آینده‌ ایران هستند، با برشمردن ایرادات عدیده‌ و تعیین‌کننده‌ی شیوه کنونی نظارت و اجرای انتخابات، از ضرورت اصلاحات جدی در رابطه با این امر مهم سخن می‌گویند. مسئله‌ای که پشتیبانی افکار عمومی را با خود به همراه دارد.

اتفاقاً سخنان کشکولی نیز به همین دلیل که حرف دل قاطبه مردم بود، مورد استقبال گسترده قرار گرفت و ای کاش این سخنان تلنگری به استاندار لرستان باشد که در این مدت کوتاهِ مانده به انتخابات مستقل عمل کند و فرماندارانی را انتخاب کند که فرمان‌دارِ (راننده) نماینده‌ نباشند.

بر همین اساس، بایسته است که طرحی نو درانداخته شود. پیش از آن‌که اعتماد افکار عمومی به صندوق‌های رای سلب شود. پیش از آن‌که به جمهوریت نظام صدمات جبران‌ناپذیری وارد آید!