کدام آموزش؟ کدام پرورش؟
اولین و اساسی ترین راه حل این مسئله این است که آموزش و پرورش فقط و فقط به رسالت خود بپردازد. همین!!!
در محیط آموزش و پرورش باید کاری بشود که حتی یک استعداد، از میان این میلیون ها نوجوان و جوان ایرانی هدر نرود. (مقام معظم رهبری)
باغبان برای بدست آوردن محصولی خوب مزرعه اش را به موقع شخم می زند، به موقع کاشت می کند، به موقع سم پاشی می کند و همیشه مراقب است تا علف های هرز جان و توان محصول را نگیرند و در آخر سر محصول خوب و مرغوبی را برداشت می کند، نمی شود که یک روزه همه این کارها را کرد و یک سال بیخیال بود و انتظار محصول خوب را هم داشت. این مثال به زبان ساده اهمیت آموزش و پرورش به صورت مداوم و پیوسته را نشان می دهد که وظیفه ای است سنگین برای آموزش و پرورش که وظیفه تربیت صحیح آینده سازان مملکت و هدایت آنها را در مسیر صحیح به عهده دارد، سوال اینجاست که آیا در سال های گذشته آموزش و پرورش به رسالت خود عمل کرده یا اینکه در خواب ناز رفته است.
آموزش و پرورش با کدام پروتکل استاندارد پیش رفته است که امروزه شاهد معضلات مختلفی هستیم از جمله خود زنی، دوستی های بی قید و بند و… در بین دانش آموزان دبیرستانی و راهنمایی پدیده ایی که در بین دختران در حال افزایش است و پسران هم در این قافله پیشتازند. حال روحی و روانی دخترانی که قرار است مادران آینده و دامن پرورش دهنده نسل بعدی آینده سازان این مملکت باشند خوب نیست و پسرانی که قرار است ستون های این مملکت باشند عاشق لات بازی و در کافه ها به سر می برند برای فهمیدنش نیاز به فشار بیش از حد به فکرتان نیست نیاز به جلسات و همایش هم نیست کافی است به مدارس و فضای مجازی سری بزنید،با چشم باز نگاه کنید نه چشم بسته!!! حال در این میان استعدادهایی هم شکوفا می شوند که اگر آموزش و پرورش بخواهد بر آنها تکیه کند جای تعجب دارد.
نبود گوشی شنوا برای شنیدن احساسات، درد دلها، علایق و مشکلات، عدم توجه از طرف خانواده و عدم رسیدگی مسوولین مدارس، جای خالی آموزش های مناسب، حیاتی و به موقع مدارس و… عواملی هستند که دست به دست هم می دهند و نوجوان را که در دوره سرنوشت ساز بلوغ است تحت فشار قرار می دهند و باعث می شود که جوان در شبکه های اجتماعی آنچه را که باید به خانواده، مشاوره و پرورشی مدرسه یا دبیرستان بگوید با یک آدم مجازی یا سوء استفاده کننده در میان بگذارد و دختری که مادر نسل آینده است برای جلب توجه، خودش را به نمایش بگذارد و بشود آنچه که نباید بشود.
یکی از معضلات که آموزش و پرورش گرفتارش شده گیر کردن در پروتکل های مختلف و سرسام آور آموزشی و پرورشی است. هر کدام از این پروتکل های آموزشی و پرورشی خوبند اما برای مردم کشور مبدأ. اینجا ایران است و آموزش مختص به خود را می خواهد. اگر مسوولین آموزش و پرورش به اجرای طرح های مورد تایید نظام مثل طرح تحول آموزش و پرورش می پرداختند شاید وضعمان این نبود.
معضل بعدی این است که آموزش و پرورش درگیر سیاسی بازی شده و مسوولین منطقه ای به جای بررسی مشکلات و گزارش آنها و تلاش برای رفع این مشکلات به دنبال حفظ جای خود و انتصاب مدیران هم عقیده از نظر سیاسی شده اند. نمی گویند که فلان کس از لحاظ علم و مدیریت قوی و به روز است و باید مدیر شود بلکه متاسفانه می گویند فلان کس هم رای است و باید مدیر شود!
برای جبران دیر نیست، سخت شده است ولی غیر ممکن نیست!!!
همتی می خواهد از جنس خدمت نه بهانه جویی!!!
باید به جای همایش و جلسات پی در پی به بطن ماجرا پرداخت و قبل از اینکه تبدیل به بحران شود آن را رفع کرد نه سرکوب!!!
راه حل چیست؟ فیلتر کردن یا در دسترس قرار ندادن گوشی، سخت گیری های تحریک کننده، بستن کافه هایی که مثل قارچ هر روز بیشتر می شوند و… این ها همه راه حل های موقتی هستند آب از سرچشمه گل آلود است، باید یک فکر اساسی کرد.
راه حل:
اولین و اساسی ترین راه حل این مسئله این است که آموزش و پرورش فقط و فقط به رسالت خود بپردازد. همین!!!
در وهله دوم باید آموزش زندگی سالم و اجتماعی را از همان دوران ابتدایی به بچه ها آموخت نه اینکه بگذاریم کار از کار بگذرد، باید از همان اول قدم به قدم با دانش آموزان پیش رفت نه اینکه آنها را به حال خود رها کرد و سالی یک بار آماری داده شود و مثلا وظیفه خود را انجام داده ایم. دوستان عزیزی که هر کدام در زمینه آموزش و پرورش مسوولیتی دارید بدانید در پیشگاه الهی مسئولید و باید جوابگو باشید هر کدام به اندازه خود. در کدام یک از مدارس ما به بچه ها آموزش وحدت، همدلی، زندگی اجتماعی، نوع دوستی و انسانیت داده می شود و نهایتا مسئولین منطقه ای و بالا دست همتی کنند سالی یکبار همایشی می گذارند و شعاری داده می شود و نتیجه اش می شود همین سلفی بگیرهایی که وقتی که اتفاقی می افتد بجای کمک و همدلی فقط می ایستند و جلوی کمک را می گیرند، بدور از انسانیت و نوع دوستی و در عوض در شبکه های اجتماعی شان شعار تمدن و نوع دوستی و انسانیت سر می دهند، چون یاد نگرفته اند که این اعمال عمل کردنی اند نه شعار دادنی!!!
باید جایگاه معلمین و معاونین پرورشی پر رنگ شود، آنها رابط و برقرار کننده رابطه سالم و موثر بین مسئولین مدرسه و بچه ها هستند و غالبا آنها در گوشه قرار می گیرند و وظیفه اصلی خود را به نحو احسن انجام نمی دهند.
باید مشاوران و روانشناسان مجرب در مدارس مستقر شوند که زبان دانش آموزان را بفهمند و همزبان دانش آموزان باشند تا آنها درد دلشان و مشکلاتشان را با آنها در میان بگذارند تا با هم در یک فضای دوستانه به راه حل برسند و کارها را به صورت منطقی پیش ببرند بدور از احساسات منفی نه اینکه مانند یک نصیحت کننده آنها را مواخذه کنند و سعی در تلقین عقاید و افکار خود به او کنند و حس اعتماد آنها را از مشاوره از بین ببرند و آنها را از مشاوره دور کنند تا آنها دل به دوستان مجازی و سوء استفاده کننده ببندند.
باید برای هر دوره و مقطع آموزش های جامع و مختص به همان سن به صورت پیوسته و منظم اجرا شود.
(مثلا مقطع ابتدایی آموش های همکاری، نوع دوستی، همدلی، وحدت، انسانیت و…
مقطع راهنمایی آموزش های روابط و دوستی های سالم، آموزش استفاده صحیح از فضای مجازی، آموزش مهارت های زندگی مختص این سن.
مقطع دبیرستان آموزش های مهارت های پیش از ازدواج و رفتن به سمت ازدواج سالم و پایدار و آموزش روابط صحیح و سایر مهارت های زندگی)
این مشکلات جای انکار ندارد همه ما پشت این میزها بوده ایم و با مشکلات برخورد کرده ایم، از تمام عزیران دست اندرکار آموزش و پرورش تقاضا می شود به جای هر گونه کار انحرافی و سمبلیک هر کدام به سهم خود وظیفه خود را انجام دهیم تا کم کم این مشکلات حل شود نه اینکه به بهانه جویی و مقابله جویی برخیزیم.
محمد قبادی- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
دبیر سرویس سلامت پایگاه خبری کشکان
درود
مثل همشه مطلبتون بسیار آموزنده و نکته بین
ممنون
[پاسخ]
با سلام خدمت استاد عزیز
تشکر برای راهنمایی ها د دلسوزی های شما
[پاسخ]
سلام
واقع گرایایی شما و دادن راهکار های علمی نشان دهنده جایگاه شماست
موفق و یروز باشید
[پاسخ]
سلام به نظرم من اول باید روی فرهنگ سیاست کار کرد باید به دنبال قل وقم کردن جناح بازنده نکرد چون باعث صدمه زدن به بدنه سیاست آموزشی می شود یعنی مدیران کار درست و کارآمد نیز در دست های خود باتوجه به تجربه که دارند استفاده شود نه اینکه منزوی شوند امیدواریم مسولین از انتقادات و پیشنهادات عموم استفادکنند
[پاسخ]
چه عجب یک نفر از درد نوشت
کاش گوشی باشد برای شنیدن
لطفا ادامه بدید و قلم را زمین نگذارید
[پاسخ]
خیلی خوب هست
[پاسخ]
واقعا همینه که فرمودید جناب قبادی .
[پاسخ]
محمدخاوری چگنی:واقعا این متن حرف دل خیلی از مردم امروز جامعه ماست.چرا تو کشوری که تکنولوژی روز به روز پیشرفته تر و دردسترس تر میشود پایاپای آن قوانین و راهکارهایی مناسب اتخاذ نمیگردد?امیدواریم که این متن به گوش مسئولین برسد و چاره ای بیندیشند.باتشکر از جناب آقای قبادی,
[پاسخ]
بسیار عالی بود جناب قبادی .دقیقا سیاست زده ترین اداره کوهدشت اداره اموزش و پرورش است که حدود ۹۹درصد در انحصار حضراته، و آثار این سیاست بازی ها گریبان گیر نسل جوان و دانش آموز … شده و خواهد شد .
[پاسخ]
ساناز کوشکی:پیشرفت هرکشوری وابسته به کارآمد بودن و پویا بودن آموزش و پرورش آن است متاسفانه آموزش پرورش ما مناسب نیاز نسل امروز ما نیست انشالله مسئولیت چه در سطح استان و چه کشوری به این مسئله رسیدگی کنند.با تشکر فراوان از جناب آقای قبادی
[پاسخ]
با عرض ادب ،درود خدا برشما برادر عزیزم بعد از مدتها شاهد نگارش متنی بودیم ،که اجرای دقیق ان باعث رشد ونمو وپیشرفت تحصیلی عزیزمان خواهدشد بنده هم بعنوان یک مربی پرورشی و با سابقه طولانی در این زمینه ،هم نظر با شما در اینکه این گونه مشکلات جای هیچ گونه انکاری ندارد،هستم ،انشاا…..شاهد نگارش متنهای دیگر درخصوص تربیت وجایگاه ان در معاونت پرورشی باشیم
[پاسخ]
بانهایت تشکر ،ازخواندن متن بالا لذت بردم ،از اقای کوشکی معاونت محترم پرورشی می خواهیم از معاونت های پرورشی لغو ابلاغ شده که بسیاری از انان افرادی بدون مدعا ،با تجربه ،کار کشته ،مسوولیت پذیر ،وبا مدرک مرتبط هستند با کندو کاو وپرسش از اولیا وهمکاران در اموزشگاها دعوت به کار نمایند،
[پاسخ]
باتشکرازآقای قبادی.بسیارجالبآموزنده بود.زمانی که آموزش وپرورش نیروهای خدماتی که درسن ۴۵سالگی یک مدرک بدون علم وغیرمرتبت گرفته رارا بعنوان معلم ابتدایی تبدیل وضعیت می کند.تعلیم وتربیت ما ازبنیاد که همان مقطع ابتدایی است سست می شود.
[پاسخ]
باتشکر از آقای قبادی بسیارجالب وآموزنده بود.
[پاسخ]
باتشکرازآقای قبادی.بسیارجالب وآموزنده بود.زمانی که آموزش وپرورش نیروهای خدماتی که درسن ۴۵سالگی یک مدرک بدون علم وغیرمرتبط گرفته را بعنوان معلم ابتدایی تبدیل وضعیت می کند.تعلیم وتربیت ما ازبنیاد که همان مقطع ابتدایی است سست می شود.
[پاسخ]
باسلام و تشکر از آقای قبادی
مرسی از نکته نظراتتون.دقیقا به مساله مهمی اشاره کردید اینکه برای تغییرات اساسی باید از پایه شروع به فرهنگ سازی کرد.فرهن سازی هم نیاز به آگاهی دارد که باید از اموزش و پرورش شروع کنیم.
[پاسخ]
بچه همیشه اماده پیشرفته پس درست اموختن باید مدرس دانش اموز همیشه اول به رفتار مدرس نگاه میکند بعد به درس
[پاسخ]
بسیار عالی بود. واقعا جای هیچ گونه صحبتی رو نذاشتین .
مهم ترین مشکل اموزش و پرورش ما و بهترین راه حل رو ارائه دادین حداقل به نظرم من که اینطور بودوامیدوارم که حتما رسیدگی بشه.
[پاسخ]
باسلام خدمت اقای قبادی
مطالب بالا واقعا یک نقدکاملادرست ازاموزش وپرورش بودومن بااون قسمت که گفته شده وجودمشاوران درمدارس کاملا موافقم وامیدوارم که مسولین هم رسیدگی کنن ومتوجه این معضلات باشن
[پاسخ]
تشکر میکنم از آقای قبادی
مطلبتون مثل همیشه
بسیار آموزنده بود.
[پاسخ]
باسلام و عرض ادب خدمت کارشناس محترم آقای قبادی، واقعا اگه بخوایم از مشکلات سیستم آموزشی حرف بزنیم میشه چندین جلد کتاب نوشت.ولی خوشبختانه شما به نکات بسیار مهمی اشاره کردین از جمله قصور و کوتاهی مربیان آموزشی و همچنین سیستم غلط آموزش و پروش که این روزها بیشتر درگیر مسائل سیاسی و جناح بازیا هستن. امیدوارم صحبت های شما به گوش مسئولین آموزش وپرورش برسه. و به دنبال راه حل های مناسب برای رسیدگی به این مشکلات باشن.ضمن اینکه دانش آموزان عزیز رو در مسیر درست تحصیلی هدایت کنند.
[پاسخ]
با سلام.بازهم بیانات شیوا و آموزنده جنابعالی عالی بود تشکر میکنم
[پاسخ]
باسلام بیانات شیوا و آموزنده حضرت عالی بازهم عالی بود سپاسگزارم
[پاسخ]
باسلام خدمت شما خدمتگزار دلسوز و طرح مشکلات
جناب آقای قبادی همانطور که فرمودید متاسفانه هم اکنون آموزش و پرورش بیشتر تبدیل شده به ابزار دست سیاستمداران برای
تحقق اهدافشان و کمتر به هدف اصلی که برای این نهاد مقدس تعریف شده میپردازد تمام انتصابات رنگ سیاسی به خود
و باعث شده مهره های اداره سر جای واقعیشان نباشن و اکثرا در جایی به خدمت گمارده شدن که تخصصی در آن ندارند
و از طرفی دیگر ابزارهای لازم آموزشی را نیز دارا نمیباشد و روشهای آموزشی نیز نسبت به شهرهایی مانند تهران در سطحی
پایین و بازدهی پایین میباشد با تشکر از شما و همکاران گرامیتون امیدوارم در زمانی دیگر این مبحث رو که خیلی مهم میباشد رو
کاملتر و جامع تر و در صورت امکان در حضور یک یا چند مسئول جهت پاسخگویی و راه حل ادامه دهید .درود بر شما حق نگهدارتان.
[پاسخ]
ممنون مطلب پر محتوایی بود با ارزوی به وقوع پیوستن این ایده
[پاسخ]
باسلام خدمت برادربزرگوارجناب آقای قبادی: تلنگروتذکرخوب وبجایی است گرچه دیرهنگام، البته برخی ازمتولیان امربه خوبی واقیات راتاحدودی میداننداماتعلقات وتعصبات جناحی مانع انجام وظیفه اصلی وصادقانه وانتخاب مدیران ومربیان ،کاردان ومتعهدمیشود* بی تردید اگرگامهااساسی برداشته شودشاهدجبران برخی کوتاهی هاخواهیم بودازجمله: ۱: آسیب شناسی۲: نیازسنجی۳: اولویت بندی۴: استفاده ازنیروهای توانمندوسالم۵:ازهمه مهمترتشکیل شورایی اندیشورزصادق،کاردان،متعهدوفراجناحی*** نیک بایدبدانیم که فردای قیامت بی تردیدمتولیان امرمقدس آموزش وپرورش بایدپاسخگوی کوتاهی هایشان باشند* به امیدپیشرفت وتحول اساسی وخداپسندانه*
[پاسخ]
سلام
به عرض میرسانم ما هم این مشکلات را خیلی وقت است که می بینیم ، اما کو گوش شنوا
انشاالله که مسئولین توجه کنند و با اینده دانش آموزان برای منافع خود بازی نکنند
[پاسخ]
سلام.آموزش و پرورش مفهوم بسیار گسترده ای دارد که متاسفانه اگر کوچکترین توجهی هم می شود به نحوه تدریس است نه به پرورش…امیدواریم روزی سوگیری,ها و جهت گیری های سیاسی و جناحی و رابطه بازی ها برای تصاحب صندلی های مدیریتی و معاونتی جای خود را به تخصصی شدن امر پرورش اذهان محصلین بدهد…
[پاسخ]
لطفا مسوولین پاسخگو باشند
تا کی باید قربانی سیاست شویم و در این وضعیت سیاست زده زندگی کنیم
فرزندان ما چه گناهی کرده اند که باید قربانی بی کفایتی شوند
[پاسخ]
استاد دست مریزا عالی بود
[پاسخ]
با عرض سلام خدمت دوست خوبم آقای قبادی خیلی مطالب خوبی بود استفاده بردیم. ممنون
[پاسخ]
دست مریزاد استاد عزیز.،بسیار جالب و آموزنده
[پاسخ]
با سلام خدمت جناب آقای قبادی موضوع بسیار زیبا وپر معنی بود امیدوارم همواره در این راه موفق باشید با تشکر
[پاسخ]