اولین همایش سراسری بررسی فرهنگ و زبان قوم کهن لک در دلفان برگزار شد+ تصاویر

اولین همایش سراسری بررسی فرهنگ و زبان قوم کهن لک با حضور اساتید و جامعه شناسان و صدها نفر از مردمان لک زبان سراسر کشور با محوریت همزیستی مسالمت آمیز اقوام، در اداره ی ارشاد دلفان برگزار گردید. به گزارش کشکان به نقل از نسیم دلفان، شهرستان دلفان، جمعه ۱۷ دی ماه ۹۵ میزبان اندیشمندان، […]

اولین همایش سراسری بررسی فرهنگ و زبان قوم کهن لک با حضور اساتید و جامعه شناسان و صدها نفر از مردمان لک زبان سراسر کشور با محوریت همزیستی مسالمت آمیز اقوام، در اداره ی ارشاد دلفان برگزار گردید.

به گزارش کشکان به نقل از نسیم دلفان، شهرستان دلفان، جمعه ۱۷ دی ماه ۹۵ میزبان اندیشمندان، پژوهشگران و لک پژوهان کشور بود.
همایش بزرگ “فرهنگ و هنر قوم لک ” با حضور اندیشمندان و اساتید برجسته دانشگاه، هنرمندان و شاعران استان های لرستان، ایلام و کرمانشاه و تعداد زیادی از اصحاب فرهنگ و هنر لک زبان از سراسر کشور ، عصر جمعه ۱۷ دی ماه ۹۵ در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دلفان، برگزار شد.
این همایش با سخنان خدارحم بابایی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دلفان و با توضیح کوتاهی در خصوص چگونگی و روند برگزاری همایش و نیز اهداف این اقدام فرهنگی، آغاز شد.

حجت الاسلام هاشمی نژاد امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان نیز سخنانی در خصوص اقوام،خصوصا قوم بزرگ لک و لزوم حفظ و احیای این زبان کهن از طریق آموزش به فرزندان، تهیه وچاپ کتاب و تهیه لغت نامه های لکی بیان کرد.

وی تلاش کسانی که به بهانه تنوع اقوام و زبان ها به دنبال فتنه گری هستند را ناکام دانست.
دکتر علی نوری، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه های لرستان، دکتر علی رضاییان استاد جامعه شناسی دانشگاه های لرستان، چند تن از شاعران لک زبان از جمله استاد عزیز بازوند، استاد رضا حسنوند، استاد کرم دوستی، شاعران برجسته کوهدشتی حجت اله علی‌پور، اسداله و حشمت اله آزادبخت و همچنین پژوهشگرانی در حوزه زبان و ادبیات لکی، از دیگر سخنرانان همایش بودند.
برنامه های مورخوانی توسط هوره سرایان کرمانشاه و دلفان، اجرای موسیقی محلی توسط هنرمندان دلفانی و نیز خوانش شعر توسط شاعران برجسته استان های ایلام، لرستان و کرمانشاه از بخش های مهم این همایش بود.

مهران غضنفری شاعر و خواننده ی کوهدشتی نیز از حاضران در مراسم بود.

این همایش از ساعت ۱۴ آغاز و تا ساعت ۱۸:۳۰ بطول انجامید، در طول این مدت استقبال شایان حضار از بخش های مختلف همایش، بی نظیر بود.
پیشنهاداتی توسط شرکت کنندگان در انتهای برنامه ارایه شد:
✅ انتخاب یک روز بعنوان “روز فرهنگ و هنر قوم لک” و ترجیحاً روز اول اردیبهشت
✅ تشکیل کارگروهی تخصصی جهت انجام پژوهش ها و تحقیقات فرهنگی و تاریخی
✅ درخواست از نمایندگان محترم مردم لک زبان شهرهای غرب کشوڔ برای پیگیری حقوق و مطالبات از جمله ایجاد موقعیت آموزش زبان لکی در مدارس و…
✅ درخواست از ریاست محترم دولت تدبیر و امید و معاونت محترم ایشان در امور اقوام  در خصوص رفع محرومیت از مناطق لک نشین

در این همایش که با پوشش خبری سیمای مرکز استان همراه بود تاریخ داشته های فرهنگی و آداب و رسوم مردمان لک از جمله موسیقی، مویه ها و پوشش، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

۹۲۴۱۲۹۰۰۴۹۱۷۳۶۴۰۸۷۹۱ ۰۱۷۸۷۷۴۷۰۰۴۷۹۲۸۲۰۵۶۳ ۰۲۱۱۳۲۹۴۹۵۲۳۴۴۵۴۵۹۸۰

۷۹۲۲۵۲۰۵۷۵۹۳۰۷۱۵۰۲۳۷ ۶۰۱۷۲۵۰۱۸۸۶۴۱۵۷۷۸۵۹۴ ۳۸۴۷۵۳۷۵۵۹۷۳۰۶۶۳۹۴۳۸ ۲۱۰۳۳۶۸۲۲۲۹۶۵۴۷۸۶۶۷۰ ۰۴۱۰۰۸۸۴۰۳۸۹۲۴۸۷۹۴۳۶ photo_2017-01-07_00-56-40img_20170106_181924img_20170106_181508

۲۱۳۲۹۶۵۱۱۵۷۱۱۸۶۶۸۴۱۴