هشدار سایبری پلیس فتا کوهدشت/۱۰ نکته اساسی آسیب های شبکه های مجازی

۱۰ نکته اساسی آسیب های شبکه های مجازی عبارتند از: ۱ـ کاهش احساسات: به دلیل اینکه اغلب ارتباطات در این فضا به صورت نوشتاری است،اغلب فاقد احساسی است که در فضای واقعی،از طریق قدم زدن ،سخن گفتن و . . .به دست می آید.افراد با وجود امکاناتارتباطی در فضای مجازی ،دیگر اهمیتی به کیفیت روابط […]

%d9%81%d8%b6%d8%a7%db%8c-%d8%b3%d8%a7%db%8c%d8%a8%d8%b1%db%8c
۱۰ نکته اساسی آسیب های شبکه های مجازی عبارتند از:
۱ـ کاهش احساسات:
به دلیل اینکه اغلب ارتباطات در این فضا به صورت نوشتاری است،اغلب فاقد احساسی است که در فضای واقعی،از طریق قدم زدن ،سخن گفتن و . . .به دست می آید.افراد با وجود امکاناتارتباطی در فضای مجازی ،دیگر اهمیتی به کیفیت روابط نمی دهند واین مسئله به کاهش بیشتر احساسات منجر می شود.
۲ـ متن گرایی:
علی رغم امکانات چند رسانه ای موجود در فضای مجازی هنوز هم قسمت عمده ای از ارتباطات در فضای مجازی را ارتباطات متنی در غالب ،ایمیل و چت تشکیل می دهد، ارتباطات متنی می تواند شکل جدیدی از هویت مجازی را شکل دهد.
۳ـ انعطاف پذیری هویتی:
افراد در فضای مجازی به دلیل نبود راهنماهای چهره ای، میتوانند بازی نماهای متفاوتی از خود ارائه دهند.
۴ـ دریافت های جایگزین:
در ارتباط مجازی شما می توانید دیوارها را بشکنید، حوزه خصوصی دیگران وارد شوید و حرف هایی را که حاضر نیستند، در ارتباط چهره به چهره به شما بگویند، بشنوید.
۵ـ پدید آوردن جهل عمومی:
یکی دیگر از آسیب های جدی شبکه های اجتماعی، به علت توانمندی آن ها برای پنهان کردن و پوشاندن اطلاعات ودر نهایت پدید آوردن جهل عمومی است.
۶ـ تأثیر افکار عمومی و بسیج آن:
به واسطه ی این رسانه ها،نوعی فضای عمومی شکل می گیرد وبسیاری افراد، بی آن که یکدیگر را ببینند و تبادل نظر کنند، مانند یکدیگر فکر و در نتیجه مانند یکدیگر نیز عمل می کنند. براین اساس، از طریق تولید پیام، شعار و اندیشه، به شیوه ای هنری واز طریق تصویر گرافیک،صدا و موسیقی، تصورات دستکاری و بسیج می شوند و در نهایت افکار عمومی می تواند تغییر کند.
۷ـ عضوگیری و گسترش قدرت جنبش های اجتماعی:
جنبش های مذکور باید بتوانند برای دستیابی به اهداف خود در سه زمینه توانمندی داشته باشند: شکل دادن به هویت جمعی، متقاعد ساختن پیروان و بسیج آنها.این جنبش ها ، با استفاده از تکنولوژی های جدید اطلاعاتی، می توانند به راحتی به هرسه هدف مذکور دست یابند.
۸ ـ تزلزل پایگاه خانواده:
دشمنان اسلام ناب در این زمینه تدارکات بسیاری دیده اند،تا علاوه بر تشنج در خانواده ها ،ارزش های دینی را نیز زیر سؤال ببرند.
۹ـ اعتیاد به فضای مجازی:
بنا به گفته ی روانشناسان کسی که روزانه بیش از چهار ساعت مشغول به ابزارهای فضای مجازی باشد، از معتادین به این فضا به شمار می رود.
۱۰ ـ وجود زمینه ی لغزش ودور شدن از معنویات:
فضاهای گفتگوی اینترنتی که امروزه در میان جوانان رواج پیدا کرده، تبدیل به بستر مناسبی برای مضرات فرهنگی و اجتماعی شده است.

هر چقدر بیشتر بدانید،بیشتر در امنیت خواهید بود ، منابع آموزشی آنلاین از جمله سایت پلیس فتا را در آدرس http://www.cyberpolice.ir مطالعه کنید و همچنین در صورت وجود هرگونه ابهام و جرمی در فضای مجازی آن را از طریق نشانی اینترنتی پلیس فتا به آدرس http://www.Cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی اطلاع دهید.
فرماندهی انتظامی شهرستان کوهدشت – پلیس فتا