جایگاه معلم
جایگاه معلم مصطفی شکری از دیدگاه اسلام، انسان آگاه با انسان ناآگاه مساوی نیست. کسی که بدون آگاهی گام در راهی میگذارد و عملی را انجام میدهد، به بیراهه رفته است و هر چه در این بیراهه پیش رود، از مقصد خویش بیشتر فاصله میگیرد. شاید به همین دلیل است که حضرت علی علیه السلام […]
جایگاه معلم
مصطفی شکری
از دیدگاه اسلام، انسان آگاه با انسان ناآگاه مساوی نیست. کسی که بدون آگاهی گام در راهی میگذارد و عملی را انجام میدهد، به بیراهه رفته است و هر چه در این بیراهه پیش رود، از مقصد خویش بیشتر فاصله میگیرد. شاید به همین دلیل است که حضرت علی علیه السلام میفرماید: «هیچ گنجی سودمندتر از علم نیست؛ در فراگیری آن بکوشید که فراگرفتنش نیکوست.» و رسول خدا (ص) فراگرفتن علم را بر هر مسلمان واجب میداند و تأکید میفرماید که ارجمندترین مردم، دانشمندان آنان و کم ارجترین، کم دانشترینشان است.
حضرت امیر مؤمنان علی (ع) احترام معلم را بر هر قشری از جامعه لازم میدانست و به مسلمانان سفارش میفرمود که به پاس خدمات این گروه ارزشمند در هر مقامی که باشند، آنان را همانند پدر خود گرامی بدارند. ایشان در این زمینه فرمود: «قمْ عَنْ مَجْلِسِکَ لاَِبیکَ وَمُعَلِّمِکَ وَلَوْ کُنْتَ اَمیرا»؛ به پاس گرامیداشت پدر و معلم خود به پا خیز! گرچه پادشاه باشی.»
امام زین العابدین (ع) نیز در ضمن شمارش حقوق اقشار مختلف جامعه، معلمان را از طبقات برتر جامعه قلمداد کرده، به دوستان و شیفتگانش سفارش میفرمود که حقوق معلمان و اساتید خود را به نحو شایستهای مراعات کنند و در رساله حقوق خود فرمود: «حَقُّ سائِسِکَ بِالْعِلْمِ فَالتَعْظیمُ لَهُ وَالتَّوْقیرُ لِمَجْلِسِهِ وَحُسْنُ الاِْسْتِماعِ اِلَیْهِ»؛ حق آموزگار تو این است که او را تعظیم کنی و در مجلس، محترم بداری و به نیکویی سخنانش را گوش کنی.»
در تفسیر امام عسکری (ع) آمده است: «هنگامی که به حضرت هادی (ع) خبر رسید یکی از فقهای شیعه ـ که در مقام استادی بود ـ با برخی از ناصبیان مناظره کرده و با برهان محکم و متقن، باطل بودن ناصبی را اثبات نموده و او را رسوا کرده است، [خیلی خوشحال شد و] هنگامی که آن استاد فرزانه به حضور امام هادی (ع) رسید، امام او را در صدر مجلس به تخت بزرگی که در آنجا قبلاً نهاده بودند، راهنمایی کرد. این در حالی بود که گروهی از علویان و بنیهاشم حضور داشتند و خود امام بر آن تخت ننشست. حضرت، آن استاد فقیه را بالا برد و تعظیم کرد تا اینکه بر روی آن تخت نشانید.»
سلامی فربه بر لکنا محوران و کادر مدیریتی آن و نیز جناب شکری زیدعزه العالی
شهریار :
مىتوان در سایه اش آموختن / گنج عشق جاودان اندوختن
اول از استاد یاد آموختیم / پس سویداى سواد آموختیم
از پدر گر قالب تن یافتیم / از معلم جان روشن یافتیم
اى معلم چون کنم توصیف تو / چون خدا مشکل توان تعریف تو
اى تو کشتى نجات روح ما / اى به طوفان جهالت نوح ما
یک پدر بخشنده آب و گل است / یک پدر روشنگر جان و دل است
لیک اگر پرسى کدامین برترین / آنکه دین آموزد و علم و یقین
از منظر روایات اهل بیت علیهمالسلام براى مقام معلمى ارزش بسیارى قرار داده شده است؛ چرا که او روح و جان افراد را پرورش داده، به سوى رشد و ترقى و تعالى مىبرد.
حضرت سید الشهداء علیهالسلام در یکى از رهنمودهاى حیاتبخش خویش فرمود: “مَنْ دَعا عَبْدا مِنْ ظَلالَةٍ اِلى مَعْرِفَةِ حَقٍّ فَاَجابَهُ کانَ لَهُ الاَْجْرُ کَعِتْقِ نَسَمَةٍ؛ هر کس انسانى را از گمراهى به سوى شناخت حق و حقیقت راهنمایى کند و او نیز پاسخ مثبت دهد، به اندازه آزادى یک بنده پاداش خواهد داشت. ”
بزرگترین معلم جهان بشریت حضرت رسول خاتم صلىاللهعلیهوآله به این ویژگى خود افتخار مىکرد. آن بزرگوار زمانى که با دو گروه در مسجد مواجه شد که گروه اول عبادت مىکردند و گروه دوم به آموزش علم مشغول بودند، گروه دوم را که در محضر استادى علم مىآموختند، افضل دانست و فرمود: “اِنَّمَا بُعِثْتُ مَعَلِّما همانا که من به عنوان معلم مبعوث شدهام. ”
آن حضرت چنان براى معلمان و مقام ارجمند آنان ارزش قائل بود که در دعاهایش مىفرمود: “اللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُعَلِّمِینَ وَاَطِلْ اَعْمارَهُمْ وَبارِکْ لَهُمْ فى کَسْبِهِمْ؛ خداوندا! معلمان را بیامرز و عمر طولانى به آنان عطا فرما و کسب و کارشان را مبارک گردان!
آرى، معلمى از خصوصیات انبیا و از صفات محبوب آنان مىباشد. در مقام پاسداشت از تلاشهاى معلمان سخنى بالاتر و زیباتر از کلام مولاى متقیان، حضرت على علیهالسلام نمىتوان یافت که فرمود: “مَنْ عَلَّمَنى حَرْفا فَقَدْ صَیَّرَنى عَبْدا؛ کسى که به من یک حرف بیاموزد، مرا بنده خود کرده است. ”
در مدینه معلمى به نام عبد الرحمن سلمى به یکى از فرزندان امام حسین علیهالسلام سوره حمد را آموخت. هنگامى که فرزند گرامى حضرت آن را در نزد وى قرائت کرد، امام بسیار خوشحال شد و معلم را دعوت کرد و به عنوان تقدیر و تشکر هزار دینار و هزار حلّه به او پاداش داد. وقتى امام حسین علیهالسلام به خاطر این پاداش زیاد، مورد اعتراض قرار گرفت، فرمود: “وَاَیْنَ یَقَعُ هذا مِنْ عَطائِهِ یَعْنِى تَعْلِیمِهِ؛ این پاداش کجا و عطاى او، یعنى آموزش سوره حمد کجا! ” آنگاه امام حسین علیهالسلام این ابیات را یادآور شد که:
اِذا جادَتِ الدُّنْیا عَلَیْکَ فَجُدْ بِها / عَلَى النّاسِ طُرّا قَبْلَ اَنْ تَتَفَلَّتْ
فَلاَ الْجُودُ یُفْنیها اِذا هِىَ اَقْبَلَتْ / وَلاَالْبُخْلُ یُبْقیها اِذا ما تَوَلَّتْ
یعنى زمانى که دنیا چیزى بر تو ببخشد، تو نیز دست عطایت را بر همه مردم بگشا، قبل از آنکه از دست تو برود! نه بخشش آن را از بین مىبرد، اگر به تو رو آرد و نه بخل آن را نگه مىدارد، اگر دنیا به انسان پشت کند.
ویژگیهاى معلمان شایسته
1. اخلاص
امام صادق علیهالسلام فرمود: “الْمُعَلِّمُ لا یُعَلِّمُ بِالاَْجْرِ وَیَقْبَلُ الْهَدِیَّةَ اِذا اُهْدِىَ اِلَیْهِ؛ معلم به خاطر مزد درس نمىدهد، [بلکه براى خدا و با خلوص نیت آموزش مىدهد] و هرگاه هدیهاى به او دادند، آن را مىپذیرد. ”
2. عدالت میان شاگردان
پیامبر اکرم صلىاللهعلیهوآله دورترین مردم از خداوند را دو گروه معرفى نمود و در توضیح گروه دوم فرمود: “وَمُعَلِّمُ الصِّبْیانِ لا یُواسى بَیْنَهُمْ وَلا یُراقِبُ اللّهَ فِى الْیَتیمِ؛ و معلم کودکان که در میان آنان به عدالت رفتار نمىکند و در مورد یتیم، خدا را در نظر نمىگیرد. ”
3. تواضع
على علیهالسلام فرمود: “مَنْ تَواضَعَ لِلْمُتَعَلِّمینَ وَذَلَّ لِلْعُلَماءِ سادَ بِعِلْمِهِ؛ هر معلمى که بر شاگردانش تواضع و فروتنى کند و در برابر دانشمندان خود را کوچک و پایین دست به حساب آورد، با دانش خود به آقایى مىرسد. ”
4. عمل به گفتههاى خود
رسول خدا صلىاللهعلیهوآله فرمود: “در روز قیامت دانشمندان [و معلمان] بد را مىآورند و به آتش جهنم مىاندازند. یکى از آنان [از شدت عذاب] در داخل آتش به دور خود مىچرخد.. . کسانى که از او علم آموخته و نجات یافتهاند، به او مىگویند: واى بر تو! ما راه راست را از تو آموختیم و هدایت شدیم. چرا تو اینگونهاى؟ او پاسخ مىدهد: من نسبت به آنچه به شما مىآموختم و شما را از آن نهى مىکردم، مخالفت کردم. ”
مقام و جایگاه معلم در فرهنگ اهل بیت(ع)نویسنده : عبدالکریم پاک نیا
[پاسخ]
سلام و درود خدا بر سید عزیز
انشاءالله که اوقات به کامتان باشد و از طراوت و لطافت بهاری حداکثر استفاده را ببرید
افتخار بنده شاگردی “معلمی” چون شماست
سرافرازی و سربلندی شما را از خدا خواستارم.
[پاسخ]
واقعيت همينه:رسول خدا صلىاللهعلیهوآله فرمود: “در روز قیامت دانشمندان [و معلمان] بد را مىآورند و به آتش جهنم مىاندازند. یکى از آنان [از شدت عذاب] در داخل آتش به دور خود مىچرخد.. . کسانى که از او علم آموخته و نجات یافتهاند، به او مىگویند: واى بر تو! ما راه راست را از تو آموختیم و هدایت شدیم. چرا تو اینگونهاى؟ او پاسخ مىدهد: من نسبت به آنچه به شما مىآموختم و شما را از آن نهى مىکردم، مخالفت کردم. ”
مقام و جایگاه معلم در فرهنگ اهل بیت(ع)نویسنده : عبدالکریم پاک نیا
[پاسخ]
آقای وفایی عجب حوصله ای داشتی داداش این همه مطلب نوشتی مرحبا به شما دوست عزیز این نشون دهند شخصیت مترقی فرهنگی شماست
[پاسخ]
معلمی شغل پیامبران است. بهترین هدیه یعنی دانش را به خواستاران دانش میدهد . روز معلم پیشاپیش مبارک
[پاسخ]
سلام برشما دوست ارجمند
تقدیم به همه معلمان عزیز:
معلم ای حصن حصین عشق وایثار ای گوهر جانفروز همیشه بیدار
ای همرتبه آفتاب وماهی هر گمشده را چراغ راهی
راه ورسمت چراغ زندگانی نام ویادت همیشه بود جاودانی
[پاسخ]
بر استاد ارجمند و اهل قلمم؛ جناب گراوند سلام و درود میفرستم و بر ایشان شادباش “اردیبهشتی” آرزو دارم.
[پاسخ]
با سلام خدمت دوست عزیز اقا مصطفی مدتیه که ازتون دورم ولی احوالپرستون هستم امیدوارم هرجا هستی موفق سربلند باشی ودر توصیف مقام والای معلم همین بس که مولای متقیان فرمودند من علمنی حرفا فقدصیرنی عبدا به امید روزی که معلم وعلم جایگاه اصلی خودش رو پیدا کنه وبرای دستیابی به این مهم همه باید کوشا باشیم ومن الله التوفیق الاحقرس وفایی
[پاسخ]
با سلام خدمت دوست عزیز امیدوارم که خوب وخوش باشی منم خواستم دراین مهم سهمی داشته باشم و هنر معلمي:
معلمي شغل و حرفه نيست، بلکه ذوق و هنر توانمندي است معلمي در قرآن به عنوان جلوه اي از قدرت لايزال الهي نخست ويژه ذات مقدس خداوند تبارک و تعالي است. در نخستين آيات قرآن که بر قلب مبارک پيغمبر اکرم (ص) نازل شد، به اين هنر خداوند اشاره شده است:
اقرا باسم ربک الذي خلق، خلق الانسان من علق، اقرأ و ربک الاکرم، الذي علم بالقلم، علم الانسان ما لم يعلم. (علق: 1ـ 5) بخوان به نام پروردگارت که جهانيان را آفريد. انسان را از خون بسته سرشت بخوان ! و پروردگارت کريمترين است همان که آموخت با قلم، آموخت به انسان آنچه را که نمي دانست.
در اين آيات خداوند، خود را �معلم� مي خواند و جالب اين که معلم بودن خود را بعد از آفرينش پيچيده ترين و بهترين شاهکار خلقت، يعني انسان آورده است. مقام معلم بودن خدا، بعد از آفرينش قرارداد. نوعي انساني را که هيچ نمي دانست، به وسيله قلم آموزش
داد که اين از اوج خلاقيت و هنر شگفت خداوند در امر آفرينش حکايت دارد:
چو قاف قدرتش دَم بر قلم زد هزاران نقش بر لوح عدم زد
از اين رو، مي توان گفت که هنر شگفت معلمي از آن خداوند عالم است.
شهيد ثاني رحمت الله درباره هنر معلمي خداوند مي فرمايد:
خداوند از آن جهت به وصف (اکرميت) و نامحدود بودن کرامتش، توصيف شد که علم و دانش را به بشر ارزاني داشته است. اگر هر مزيت ديگري، جز علم و دانش، معيار فضيلت به شمار مي رفت، شايسته بود همان مزيت با وصف (اکرميت) در ضمن اين آيات همراه و هم پا گردد و آن مزيت به عنوان معيار کرامت نامحدود خداوند به شمار آيد. کرامت الهي در اين آيات با تعبير �الاکرام� بيان شده است. چنين تعبيري مي فهماند که عالي ترين نوع کرامت پروردگار نسبت به انسان با والاترين مقام و جايگاه او، يعني علم و دانش هم طراز است.
به همين جهت امام خميني (ره) مي فرمود:
معلم اول خداي تبارک و تعالي است ….. به وسيله وحي؛ مردم را دعوت مي کند به نورانيت؛ دعوت مي کند به محبت؛ دعوت مي کند به مراتب کمالي که از براي انسان است.
[پاسخ]
بر سید عزیز و سرور ارجمندم سلام و درود میفرستم و بر ایشان آرزوی توفیق دارم.
[پاسخ]
مي توان در سايه آموختن
گنج عشق جاودان اندوختن
اول از استاد، ياد آموختيم
پس، سويداي سواد آموختيم
از پدر گر قالب تن يافتيم
از معلم جان روشن يافتيم**شهریار**
****روز معلمان عزیز گرامی باد****
[پاسخ]
بر دوست عزیزم، جناب شاهیوند که تا دیروز کنار هم سر میز درس دبیرستان می نشستیم و اکنون در قامت یک “معلم” خدمت می کند سلام و خجسته باش عرض می کنم.
این روز را به شما فرهنگی فرهیخته تبریک عرض می کنم.
[پاسخ]
با سلام خدمت برادر عزیز مطالب زیاده پسر عموی عزیز ما هم استادانه مطالب پر منفعتی نوشته اند ولی باز دراین باره حرف برای گفتن زیاده انشاءالله بتونم برای بالابردن عظمت معلم تاثیرگذار باشم توضیح هنر معلمي:
معلمي شغل و حرفه نيست، بلکه ذوق و هنر توانمندي است معلمي در قرآن به عنوان جلوه اي از قدرت لايزال الهي نخست ويژه ذات مقدس خداوند تبارک و تعالي است. در نخستين آيات قرآن که بر قلب مبارک پيغمبر اکرم (ص) نازل شد، به اين هنر خداوند اشاره شده است:
اقرا باسم ربک الذي خلق، خلق الانسان من علق، اقرأ و ربک الاکرم، الذي علم بالقلم، علم الانسان ما لم يعلم. (علق: 1ـ 5) بخوان به نام پروردگارت که جهانيان را آفريد. انسان را از خون بسته سرشت بخوان ! و پروردگارت کريمترين است همان که آموخت با قلم، آموخت به انسان آنچه را که نمي دانست.
در اين آيات خداوند، خود را �معلم� مي خواند و جالب اين که معلم بودن خود را بعد از آفرينش پيچيده ترين و بهترين شاهکار خلقت، يعني انسان آورده است. مقام معلم بودن خدا، بعد از آفرينش قرارداد. نوعي انساني را که هيچ نمي دانست، به وسيله قلم آموزش
داد که اين از اوج خلاقيت و هنر شگفت خداوند در امر آفرينش حکايت دارد:
چو قاف قدرتش دَم بر قلم زد هزاران نقش بر لوح عدم زد
از اين رو، مي توان گفت که هنر شگفت معلمي از آن خداوند عالم است.
شهيد ثاني رحمت الله درباره هنر معلمي خداوند مي فرمايد:
خداوند از آن جهت به وصف (اکرميت) و نامحدود بودن کرامتش، توصيف شد که علم و دانش را به بشر ارزاني داشته است. اگر هر مزيت ديگري، جز علم و دانش، معيار فضيلت به شمار مي رفت، شايسته بود همان مزيت با وصف (اکرميت) در ضمن اين آيات همراه و هم پا گردد و آن مزيت به عنوان معيار کرامت نامحدود خداوند به شمار آيد. کرامت الهي در اين آيات با تعبير �الاکرام� بيان شده است. چنين تعبيري مي فهماند که عالي ترين نوع کرامت پروردگار نسبت به انسان با والاترين مقام و جايگاه او، يعني علم و دانش هم طراز است.
به همين جهت امام خميني (ره) مي فرمود:
معلم اول خداي تبارک و تعالي است ….. به وسيله وحي؛ مردم را دعوت مي کند به نورانيت؛ دعوت مي کند به محبت؛ دعوت مي کند به مراتب کمالي که از براي انسان است.
[پاسخ]
آقای شکری خیلی قشنگ نوشتی استاده کردیم
[پاسخ]
آقای شکری خسته نباشی
[پاسخ]
مصطفی جان خسته نباشید خیلی قشنگ نوشتی موفق باشید
[پاسخ]