مأمن آرامش روحی میلیون‌ها نفر در خطر نابودی/چنگيزمحمديان

  چنگيز محمديان / دبيرسرويس  خبر لكنا   محیط زیست نعمتی خدادادی است که حفظ آن برای تامین سلامت موجودات زنده و تحویل به نسل‌های آینده ضرورتی اجتناب‌ناپذیر به شمار می‌رود.اگر عرصه‌های منابع طبیعی و خدادادی دستخوش تغییر شوند، به طور مستقیم و غیر مستقیم بر سبک زندگی ما تاثیر می‌گذارد. جایگاه رسانه‌ها در ارتقای […]

IMG

 

چنگيز محمديان / دبيرسرويس  خبر لكنا

 

محیط زیست نعمتی خدادادی است که حفظ آن برای تامین سلامت موجودات زنده و تحویل به نسل‌های آینده ضرورتی اجتناب‌ناپذیر به شمار می‌رود.اگر عرصه‌های منابع طبیعی و خدادادی دستخوش تغییر شوند، به طور مستقیم و غیر مستقیم بر سبک زندگی ما تاثیر می‌گذارد. جایگاه رسانه‌ها در ارتقای فرهنگ و تفکر افراد جامعه نسبت به صیانت و تلاش برای ارتقای سطح منابع طبیعی، مهم و پر رنگ بوده و نبود پوشش گیاهی مناسب مهم‌ترین عامل آلودگی هوا در شهرها است. استان لرستان سرزمینی زیبا با آب و هوای معتدل و کوهستانی است که بین 46 درجه و51 دقیقه تا 50 درجه و22 دقیقه عرض شمالی در سلسله کوه‌های زاگرس میانی واقع شده‌است. اشترانکوه با 4150 متر ارتفاع بلندترین نقطه استان لرستان است و پست‌ترین نقطه در جنوبی‌ترین منطقه استان واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا 500 متر است. استان لرستان دارای آب و هوای متنوعی است، این تنوع از شمال به جنوب و از شرق به غرب کاملا محسوس است. زمستان هنگامی که در شمال لرستان برف و کولاک ادامه دارد قسمتهای جنوبی آن دارای هوایی مطبوع و بارانی است. بخش‌های غربی مانند سفیدکوه نسبت به قسمت‌های شرقی، یعنی دورود و الیگودرز، بارش بیشتری دارد. تنوع آب وهوایی در شهرهای استان مشاهده می‌شود، به طوری که خرم‌آباد از آب و هوایی معتدل در زمستان و تابستان برخوردار است و بروجرد در زمستان سرد و در فصل تابستان آب و هوایی معتدل است. الیگودرز از آب و هوای بسیار سرد در زمستان و معتدل در تابستان برخوردار است. سرزمین کنونی لرستان بخش وسیعی از کشور را به خود اختصاص داده است. از ویژگی‌های طبیعی این خطه، کوهستانی بودن است به نحوی که قسمت هموار آن منحصر به چند دره آبرفتی و چند دشت کوچک است. رفیع‌ترین قلل رشته‌کوه‌های زاگرس که به طور موازی از شمال غرب به جنوب شرق سراسر استان را فرا گرفته‌اند، در این ناحیه قرار دارند.

 

53626062373981784585

 

از نقطه نظر پوشش گیاهی، کوه‌های لرستان دارای جنگل‌های طبیعی نسبتا فراوانی است. مساحت جنگل‌های لرستان حدود 750 هزار هکتار است که با این وسعت حدود یک میلیون و 250 هزار هکتار مرتع را نیز باید اضافه کرد. بیشتر جنگل‌های لرستان از نوع بلوط است. دیگر انواع درختان جنگلی لرستان عبارتند از: زالزالک، پسته وحشی، مازو، گلابی وحشی، ون و … . حداکثر جنگل‌های لرستان در کوه‌های هشتاد پهلو، سفید کوه و کوه‌های بلوران پراکنده‌اند. مراتع استان لرستان، از پربهاترین سرمایه‌های حیاتی مردم این دیار به حساب می‌آیند و منبع تولیدات پروتیینی و دام آن را تشکیل می‌دهند. حدود پنج درصد از کل مراتع لرستان مراتع درجه یک محسوب می‌شود. این مراتع بیشتر از نوع گون، کما، جو وحشی و انواع بروموس می‌باشند و در ارتفاعات بالاتر از 2000 متر در نواحی اشترانکوه، سفیدکوه و گرین پراکنده‌اند. 15 درصد از مراتع استان درجه دوم است که ارتفاعات کمتر از دو هزار متر در قسمت‌های ییلاقی و میان بند وجود دارد و شامل یونجه‌های یک ساله و انواع آگروپایرون است. بقیه مراتع که 80 درصد کل مراتع را در برمی‌گیرد، از نوع درجه سوم است.

*اهمیت منابع طبیعی

اهمیت منابع طبیعی در زندگی انسان بر کسی پوشیده نیست و رسیدن به این آرمان، نیازمند مشارکت همه جانبه مردم در حفظ و صیانت از این امر خداداد است. در زندگی ماشینی امروز، توجه به منابع طبیعی و فضاهای سبز شهرداری از الزامات مهم و حیاتی است.

image_gallery

با آنکه هر سال مبالغ هنگفتی صرف ایجاد فضاهای سبز مصنوعی از قبیل بوستان‌ها، باغ‌ها و جنگل‌های دست کاشت هزینه می‌شود، به دلیل بهره‌وری بی‌رویه برخی افراد و سودجویی گروهی دیگر، نظاره‌گر از بین رفتن صدها هکتار عرصه جنگلی در آتش سوزی‌ها و از بین رفتن گونه‌های نادر ارزشمند گیاهی و جانوری هستیم. در این میان طبیعت دوستان می‌توانند با گزارش کردن استفاده‌های بی‌رویه از عرصه‌های طبیعی و شکار گونه‌های جانوری به متولیان امر، گام‌های بلندی به سوی حفاظت از منابع طبیعی برای سلامت مردم و تحویل به نسل‌های بعد بردارند.

*70 درصد مساحت استان را عرصه‌های جنگل و مرتع تشکیل داده‌اند

کم توجهی به پاسداری از منابع طبیعی در حالی رخ می‌دهد که چشم‌اندازهای طبیعی سالانه مامن آرامش روحی میلیون‌ها نفر از ساکنان شهرهاست و نگاهی به طبیعت جنگل‌ها و چشم‌اندازهای طبیعی زیبا در قبل از تعطیلات نوروزی و پس از آن اهمیت مشارکت‌های مردمی در حفاظت از منابع طبیعی را روشن‌تر می‌کند.

این استان با مساحت 2 میلیون و 830 هزار هکتار در زاگرس میانی قرار دارد که بیش از 70 درصد مساحت استان را عرصه‌های جنگل و مرتع تشکیل داده‌اند. وسعت جنگل‌های استان لرستان یک میلیون و 218 هزار هکتار است،این وسعت 24 درصد جنگل‌های زاگرس را در بر می‌گیرد.