بهزاد کلانتر

  بهزاد کلانتر متولد 1348 – روستای سرانبار تشکن – بخش چگنی هنرمند مشبک کار، معرق کار و منبت کار 15 سال سابقه ی کار هنری با چوب و انواع فلز به خصوص آلومینیوم بعد از ظهر یکی از روزهای زمستان 92 به همراه یکی از دوستان به نام آقای کاظمی مهمان بهزاد کلانتر معلم […]

DSC00224

 

بهزاد کلانتر

متولد 1348 – روستای سرانبار تشکن – بخش چگنی

هنرمند مشبک کار، معرق کار و منبت کار

15 سال سابقه ی کار هنری با چوب و انواع فلز به خصوص آلومینیوم


بعد از ظهر یکی از روزهای زمستان 92 به همراه یکی از دوستان به نام آقای کاظمی مهمان بهزاد کلانتر معلم هنرمند ساکن محله ی دره گرم خرم آباد بودیم. وسایل کارش را در گوشه ای از حیاط گذاشته بود. گویی کار هنری خود را رها کرده به وادی دیگری رفته باشد. وارد منزلش می شویم. از ما استقبال گرمی می شود. در گوشه ای با او خلوت می کنم. از او می پرسم چطور شد به سمت این هنر رفتی؟ می گوید: در یکی از نهادهای دولتی کودکان بی سرپرست و خیابانی را درس می دادم. برای دو ساعت وقت اضافه شان بنا شد کلاس هنری برپا شود که من پیشنهاد دادم خودم آن ها را آموزش می دهم در حالی که تخصص و سابقه ای در این رابطه نداشتم. با دیدن وسایل و نمایشگاه برپا شده در آنجا به این کار علاقه مند شدم و به آن ادامه دادم.

از او می پرسم ظاهراً در حال حاضر کمتر فعالیت داری. چرا؟ می گوید: بی اهمیتی مسئولین و فقر مردم که منجر به عدم استقبال آن ها شده باعث شده در حال حاضر کمتر کار کنم. شغل معلمی هم کفاف هزینه ی زندگی و خرید مواد اولیه کار را نمی کند. متأسفانه دستگاه متولی یعنی سازمان میراث فرهنگی هم حمایت لازم را انجام نمی دهد. مردم به کارها علاقه دارند اما توان خرید ندارند.

کلانتر در پاسخ به این سئوال من که در حال حاضر وضعیت این هنر در لرستان چگونه است می گوید: در خرم آباد آقایان یگانه و حسنوند این کار را حرفه ای دنبال می کنند اما ما نیاز به آموزش جوانان در این زمینه داریم. اگر میراث فرهنگی استان حمایت لازم را انجام دهد می شود کلاس هایی برای آموزش این هنر زیبا در استان برپا کرد.

 

تصاویر نمایشگاه آثار کلانتر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد:

 

DSC00917

 

DSC00945

 

DSC00921

 

DSC00922

 

DSC00924

 

DSC00925

 

DSC00926

 

DSC00927

 

DSC00933

 

DSC00942