باسلام :مگه باهم فرقی دارند دوست عزیز ماهمه باهم برادریم وانشاالله باید برای سرافرازی میهن واستانمان تلاش نماییم واز بکارگیری هرگونه لفظ که در آن بوی تفرقه که خواست دشمنان است به جد پرهیز کنیم
باید بپذیریم که شواهد نشان می دهد که زاگرس نشینان اصیلترین قوم ایرانی هستند
لک و لر و کرد یعنی همان ایران
درضمن تغییرات جغرافیایی باعث ایجاد تنوع در گویشها شده وگرنه کاوشهای باستانی در اطراف کوهدشت و پلدختر نشان می دهد که لکها همان لر های اصیل هستند که گویششان کمتر دچار تغییرات شده است(بررسی دایره لغات گویش لری مینجایی (بالاگریوه) و بختیاری با گویش لکی نشان از ارتباط عمیق بین این اقوام می دهد)شاید بتوان گفت لر اصیل همان لکها هستند که در اثر موقعبت جغرافی گوششان کمتر دچار تغییر شده اما گویشی که به لری امروزی معروف است در اثر ارتباط با سایر اقوام دچار تغییر ی شده است زیرا درحاشیه جاده های ارتباطی قرار گرفته اند
پس می توان به جرات گفت لرهای اصیل هما ن لکهای امروزی هستند
منابع: کتاب اقوام آقای افشار
مقالات لرشناسی دانشگاه تهران
مقالات موجود در دانشگاه شهید جمران اهواز
مقالات موجود در دانشگاه سیسات و بلوچستان
بنده آماده بحثهای جدی در این مورد با سند تاریخ هستمnasser41882@yahoo.com
ناصر جان پس اگر قبول دارید لکها از لرها اصیلترند،یا لر های اصلی اند،نتیجه این میشود که لرها لکند،نه لکها لر یا لر اصیل،چون به گفته شما لری امروزی همین لکیست که تغییر یافته و لاجرم باید زیرمجموعه ای از لکی باشد،پیشنهاد میکنم کتاب قواعد دستوری در گفتار مردمان لک از جناب آقای علی ایتیوندی را مطالعه کنید
با سلام واحترام لکی جززبانهای شمال غرب ایران است ولری جززبانهای جنوبی ایران است راستی فکر کرده ای چرا مردم بیران شهر والشتر که کمتر از ۵۰ کیلومتر به خرماباد فاصله دارند به روز میگن روژ و..
برای دریافت اطلاعات بیشتر نیازی به نبش قبر نیست دوست عزیز برای آگهی بیشتر سری به وب لک زانان بزنید با سپاس http://www.lakzaban.blogfa.com
دوست عزیزم جناب کدخودایی
تقسیمات زبان چه شمال غربی چه جنوب و جنوب غربی مهم نیست آنچه مهم است این است که پهنه زاگرس بزرگ از شمال غربی تا عمق مراکز جنوبی ایران گسترده شده و ما ناچاریم زبانها را تقسیم کنیم وگرنه همه این تقسیمات قراردادی است,مگر می توان به اشتراکات اساسی لر و لک سرپوش گذاشت تو میدونی لباس تن سربازان هخامنشی و نحوه پوشش آنها همین ستره و کلاه جنابعالی است؟
مگر شیراز در بخشهای نزدیک به جنوب کشور نیست پس پوشش من لک زبان در جنوب و تخت جمشید در 2500 پیش چه می کند
اما تو می دونی روز فقط یک حرف یا روژ تفاوت دارد و نه بیشتر
تو می دونی تمامی لک زبانها و لر زبانها به راحتی با زبان مادری می توانند با هم حرف بزنند
تو می دونی که من لک زبان کردی سنندج را متوجه نمی شوم و لی بختیاری و لری مینجایی را راحت می فهمم
تو می دونی ماسور که 5 کیلومتر با مرکز فاصله دارد به شب گذشته امشو و در خرم آباد دیشو می گویند
خلاصه اختلافات جدی و ریشه ای نیست همه بپذیریم که اعراب خوزستان از تنها قوم اصیل ایرانی درحراسند پس خودمون اختلاف نندازیم
امیدوارم موفق باشی دوست عزیزم
سلام اقای علی .تروتسکی حرف جالبی دارد.هر انجا خوش است هما ن جا وطن است . در فرهنگ امریکا یی ونمیگن امریکیی هستی بلکه میگن امریکایی فکر میکنی.اولین کسانی که در جلوی اعراب قرار گرفت همان برادران عرب ایرانی بودند که در حیره .الانبار یا کوفه امروزی در برابر اعراب مهاجم مسلمان قرار گزفتنذ..همه ایرانی خالص هستن
Ahmad Lotfi:
حضرت علی (ع) را مولای متقیان گویند. وی شخصیتی ربانی است که اسد الله غالبش گویند با هیچ کجرو و نابهنجار مذهبی سر سازش ندارد و مصداق اشداء علی الکفار و رحماء بینهم بوده است به مستضعفان و مستمندان کمک کرده است ولی با افراد متکبر و خائن و ظالم و نابکار سر سازش و شفاعت نداشته و ندارد . خوب است همکاران فرهنگی که دارای شناخت مذهبی هستند یکسال تحقیق نمایند ببینیم آیا آن حضرت نجات فرد و شفاعت فرد ستمگری را داشته است؟ وی فقط افرادی که زمینه ی تقوا و توبه داشته اند را یاری کرده است به همین خاطر مولای اشخاص متقی است و افرادی که با مرام وی نا آشنا هستند و یا ضد شیرحق عمل می کنند و عناد می ورزند تیغ ذوالفقارش برای رضای حق بر آنها وارد شده است . در هرصورت ، هیچکس جز خدا مقام علی و پیغمبر را نمی شناسد.
سالروز شهادتش را به دوستان تسلیت و تبریک عرض می کنم.
چرا اول لر بعد لک و کرد
[پاسخ]
باسلام :مگه باهم فرقی دارند دوست عزیز ماهمه باهم برادریم وانشاالله باید برای سرافرازی میهن واستانمان تلاش نماییم واز بکارگیری هرگونه لفظ که در آن بوی تفرقه که خواست دشمنان است به جد پرهیز کنیم
[پاسخ]
شک نکن لک لک لرلر
[پاسخ]
باید بپذیریم که شواهد نشان می دهد که زاگرس نشینان اصیلترین قوم ایرانی هستند
لک و لر و کرد یعنی همان ایران
درضمن تغییرات جغرافیایی باعث ایجاد تنوع در گویشها شده وگرنه کاوشهای باستانی در اطراف کوهدشت و پلدختر نشان می دهد که لکها همان لر های اصیل هستند که گویششان کمتر دچار تغییرات شده است(بررسی دایره لغات گویش لری مینجایی (بالاگریوه) و بختیاری با گویش لکی نشان از ارتباط عمیق بین این اقوام می دهد)شاید بتوان گفت لر اصیل همان لکها هستند که در اثر موقعبت جغرافی گوششان کمتر دچار تغییر شده اما گویشی که به لری امروزی معروف است در اثر ارتباط با سایر اقوام دچار تغییر ی شده است زیرا درحاشیه جاده های ارتباطی قرار گرفته اند
پس می توان به جرات گفت لرهای اصیل هما ن لکهای امروزی هستند
منابع: کتاب اقوام آقای افشار
مقالات لرشناسی دانشگاه تهران
مقالات موجود در دانشگاه شهید جمران اهواز
مقالات موجود در دانشگاه سیسات و بلوچستان
بنده آماده بحثهای جدی در این مورد با سند تاریخ هستمnasser41882@yahoo.com
[پاسخ]
دمت گرم
[پاسخ]
ناصر جان پس اگر قبول دارید لکها از لرها اصیلترند،یا لر های اصلی اند،نتیجه این میشود که لرها لکند،نه لکها لر یا لر اصیل،چون به گفته شما لری امروزی همین لکیست که تغییر یافته و لاجرم باید زیرمجموعه ای از لکی باشد،پیشنهاد میکنم کتاب قواعد دستوری در گفتار مردمان لک از جناب آقای علی ایتیوندی را مطالعه کنید
[پاسخ]
با سلام واحترام لکی جززبانهای شمال غرب ایران است ولری جززبانهای جنوبی ایران است راستی فکر کرده ای چرا مردم بیران شهر والشتر که کمتر از ۵۰ کیلومتر به خرماباد فاصله دارند به روز میگن روژ و..
برای دریافت اطلاعات بیشتر نیازی به نبش قبر نیست دوست عزیز برای آگهی بیشتر سری به وب لک زانان بزنید با سپاس
http://www.lakzaban.blogfa.com
[پاسخ]
دوست عزیزم جناب کدخودایی
تقسیمات زبان چه شمال غربی چه جنوب و جنوب غربی مهم نیست آنچه مهم است این است که پهنه زاگرس بزرگ از شمال غربی تا عمق مراکز جنوبی ایران گسترده شده و ما ناچاریم زبانها را تقسیم کنیم وگرنه همه این تقسیمات قراردادی است,مگر می توان به اشتراکات اساسی لر و لک سرپوش گذاشت تو میدونی لباس تن سربازان هخامنشی و نحوه پوشش آنها همین ستره و کلاه جنابعالی است؟
مگر شیراز در بخشهای نزدیک به جنوب کشور نیست پس پوشش من لک زبان در جنوب و تخت جمشید در 2500 پیش چه می کند
اما تو می دونی روز فقط یک حرف یا روژ تفاوت دارد و نه بیشتر
تو می دونی تمامی لک زبانها و لر زبانها به راحتی با زبان مادری می توانند با هم حرف بزنند
تو می دونی که من لک زبان کردی سنندج را متوجه نمی شوم و لی بختیاری و لری مینجایی را راحت می فهمم
تو می دونی ماسور که 5 کیلومتر با مرکز فاصله دارد به شب گذشته امشو و در خرم آباد دیشو می گویند
خلاصه اختلافات جدی و ریشه ای نیست همه بپذیریم که اعراب خوزستان از تنها قوم اصیل ایرانی درحراسند پس خودمون اختلاف نندازیم
امیدوارم موفق باشی دوست عزیزم
[پاسخ]
سلام اقای علی .تروتسکی حرف جالبی دارد.هر انجا خوش است هما ن جا وطن است . در فرهنگ امریکا یی ونمیگن امریکیی هستی بلکه میگن امریکایی فکر میکنی.اولین کسانی که در جلوی اعراب قرار گرفت همان برادران عرب ایرانی بودند که در حیره .الانبار یا کوفه امروزی در برابر اعراب مهاجم مسلمان قرار گزفتنذ..همه ایرانی خالص هستن
[پاسخ]
درود بر شاهپور لطفی
[پاسخ]
Ahmad Lotfi:
حضرت علی (ع) را مولای متقیان گویند. وی شخصیتی ربانی است که اسد الله غالبش گویند با هیچ کجرو و نابهنجار مذهبی سر سازش ندارد و مصداق اشداء علی الکفار و رحماء بینهم بوده است به مستضعفان و مستمندان کمک کرده است ولی با افراد متکبر و خائن و ظالم و نابکار سر سازش و شفاعت نداشته و ندارد . خوب است همکاران فرهنگی که دارای شناخت مذهبی هستند یکسال تحقیق نمایند ببینیم آیا آن حضرت نجات فرد و شفاعت فرد ستمگری را داشته است؟ وی فقط افرادی که زمینه ی تقوا و توبه داشته اند را یاری کرده است به همین خاطر مولای اشخاص متقی است و افرادی که با مرام وی نا آشنا هستند و یا ضد شیرحق عمل می کنند و عناد می ورزند تیغ ذوالفقارش برای رضای حق بر آنها وارد شده است . در هرصورت ، هیچکس جز خدا مقام علی و پیغمبر را نمی شناسد.
سالروز شهادتش را به دوستان تسلیت و تبریک عرض می کنم.
[پاسخ]
با سلام مقالاتی در همین دیدگاه تقدیم می شود ولی در نشریه وزینتان انتشار نیافته است . ارادتمند : احمد لطفی
[پاسخ]
مقاله دهستان ارمو که دوسال پیش نوشتم در آرشیو شما پیدا نمی شود
لطفا” با لینک در آرشیو اراژه گردد
[پاسخ]
با سلام نشریه بلوطستان منتشر می شود یا خیر؟ لطفا” توضیح دهید چگونه می توان به آن دست یافت
[پاسخ]