اعطای مجدد سنوات ارفاقی معلمان آموزش و پرورش استثنایی در دوره وزارت حاجی بابائی

سنوات ارفاقی معلمان آموزش و پرورش استثنایی که از حدود دو سال گذشته با اجرای لایحه نظام هماهنگ پرداخت، حذف شده است، از زمان وزارت حاجی بابایی مجدد پیگیری و طبق تلاش های انجام شده از این ماه در احکام حقوقی آنها گنجانده می شود.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، آموزش و پرورش استثنایی به جنبه هایی از تعلیم و تربیت گفته می شود که جنبه استثنایی ویژگی ها و تفاوت های فردی و فوق العاده در آن رعایت شده باشد. به عنوان مثال کودکی که نارسایی هایی در تکلم دارد علاوه بر اینکه دروس عمومی را توسط معلم در کلاس عادی همراه با سایر دانش آموزان می آموزد، در اصلاح و رفع نارسایی خود در صحبت کردن نیاز به برنامه آموزشی ویژه ای دارد و این نیاز باید توسط یک معلم متخصص تحت برنامه ای فوق العاده (استثنایی) تامین شود.
مقدار و نوع آموزش و پرورش ویژه ای که کودک استثنایی به آن نیازمند است بستگی به عوامل متعددی از جمله درجه، میزان و چگونگی تفاوتی که کودک با دیگر کودکان همسال خود در توانایی ها و استعدادها و رشد طبیعی دارد.
هر چه میزان تفاوت و اختلاف در رشد و توانایی ها بیشتر باشد نیاز به آموزش و پرورش استثنایی بیشتر خواهد بود.عدم تعادل و هماهنگی بین جنبه های مختلف رشد در خود کودک و همچنین تاثیری که ویژگی ذهنی یا جسمی کودک به جنبه های مختلف کارایی و بروز استعداد های وی می گذارد از عوامل بسیار مهم در تعیین چگونگی برنامه های آموزش و پرورش استثنایی است.
بر اساس آمار تایید شده سازمان های بین المللی از جمله یونسکو تعداد تقریبی افرادی که به لحاظ تفاوت های محسوس فردی نیاز به برنامه های آموزشی ویژه ای دارند در هر جامعه بین 13 تا 15 درصد است و به طور متوسط حدود13 درصد از کودکان و دانش آموزان سنین مدرسه نیاز به بهره گیری از برنامه های آموزش و پرورش استثنایی دارند.
کودکان استثنایی دارای نیازهای ویژه و با کودکان معمولی متفاوت هستند به زبان ساده تر٬ این کودکان دارای مسائل و برخوردار از استعدادهای ویژه ای هستند که در نحوه تفکر٬ دیدن٬ شنیدن٬ صحبت کردن٬ اجتماعی شدن یا حرکات آنها تاثیر می گذارد.
آموزش این دانش آموزان به دلیل مشکلات جسمانی و گاه مشکلات ذهنی که با آن مواجه هستند نسبت به دانش آموزان عادی از پیچیدگی هایی بیشتری برخوردار است و به همین دلیل معلمان آنها نیز نسبت به سایر معلمان سختی کار بیشتری دارند.
معلمان کودکان با نیازهای ویژه باید مفاهیم و موضوعات آموزشی را در سطح درک این کودکان ساده کنند و با استفاده از روش های مجسم و عینی مفاهیم را برای این دانش آموزان ملموس نمایند.
همچنین این معلمان باید با استفاده از روش های آموزشی چند حسی به دانش آموزان به ویژه دانش آموزان کم توان و ناتوان ذهنی مطالب آموزشی را انتقال دهند و در این راه از بازی و سرگرمی های مختلف در رابطه با عناوین آموزشی مورد نظر و نیز تکرار و تمرین استفاده کنند.
حرفه معلمان دانش آموزان با نیازهای ویژه سراسر عشق است و اگر عشق به این دانش آموزان نباشد کار کردن و آموزش آنها بسیار دشوار و چه بسا محال خواهد بود زیرا تنها عشق است که می تواند سختی این کار الهی را هموار و به شیرینی مبدل کند.
اما با تمام عشق و علاقه ای که در مربیان و آموزگاران دانش آموزان با نیازهای ویزه وجود دارد، سختی و پیچیدگی هایی که آموزش کودکان با نیازهای ویژه دارد باعث می شود که آنها انرژی و توان بیشتری صرف کنند و تمام توان خود را در جهت آموزش این کودکان به کارگیرند.
بدیهی است وقتی کار این دسته از آموزگارن از سختی بسیار بیشتری نسبت به معلمان و آموزگاران دانش آموزان عادی برخوردار است پاداش، مزایا و نحوه تعیین سنوات آنها نیز باید متفاوت است و در این خصوص باید برای انها ارفاقات خاصی را لحاظ کرد و این در حالی است که از حدود دو سال گذشته با اجرای لایحه نظام هماهنگ پرداخت، سنوات ارفاقی معلمان آموزش و پرورش استثنایی حذف شده است.

*حاجی بابایی:حل مشکل پرداخت سنوات ارفاقی معلمان مدراس استثنایی
در این راستا حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در سال 90، مشکل پرداخت فوق العاده و سنوات ارفاقی معلمان مدارس استثنایی حل و یک هزار و هشتصد نفر به معلمان این مدارس اضافه شد.
وی همچنین تهیه منشور رشد و ارتقای آموزش و پرورش استثنایی کشور، اجرای طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، توسعه مراکز آموزشی و توان بخشی مشکلات ویژه یادگیری، طرح هوشمندسازی مدارس دانش آموزان با نیازهای ویژه و گسترش آموزش تلفیقی و فراگیر دانش آموزان استثنایی را از دیگر اقدامات وزارت آموزش و پرورش در این مدت برشمرد.
*عبداللهیان:پرداخت مجدد سنوات ارفاقی از اردیبهشت 91
معاون وزیر و رییس آموزش و پرورش استثنایی کشور در این خصوص می گوید: کمیته تخصصی و شورای توسعه عمال سنوات ارفاقی معلمان آموزش و پرورش استثنایی را تایید کرده اند و ابلاغ این مصوبه در انتظار انجام تشریفات اداری است.
نامدار عبداللهیان افزود: این مصوبه پس از تایید معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور، ابلاغ خواهد شد و ما در حال پیگیری و به نتیجه رساندن آن هستیم.
وی با اظهار امیدواری در خصوص اینکه سنوات ارفاقی معلمان آموزش و پرورش استثنایی از اردیبهشت 91 در احکام حقوقی‌ آنها گنجانده شود، گفت: مهمترین مزیت سنوات ارفاقی این است که این سنوات در بحث بازنشستگی فرهنگیان تاثیر به سزایی دارد و به ازای هر 4 سال خدمت، برای این معلمان 5 سال سابقه کار محاسبه می ‌شود.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: با توجه به اینکه ارتقای رتبه و طبقه بستگی به سنوات دارد، این معلمان زودتر رتبه‌های عالی را در مسیر ارتقای شغلی که شامل پایه، مقدماتی، ارشد، خبره و عالی است، طی می ‌کنند.
باید گفت دانش آموزان با نیازهای ویژه جمعیت قابل توجهی از جامعه را تشکیل می دهند و بر اساس قانون اساسی کشور که آموزش و پرورش را ملزم به ایجاد امکان آموزش رایگان برای همه اقشار جامعه کرده است، این دانش آموزان نیز از حق مساوی با سایر اقشار جامعه برای کسب علم برخوردارند.
به همین دلیل آموزش و پرورش به کارگیری معلمان و آموزگاران متخصص برای این گروه از دانش آموزان را از وظایف مهم و خطیر خود می داند و در جهت رفاه و امنیت شغلی این گروه از معلمان فداکار و دلسوز نهایت تلاش و همت را به کار می گیرد.
گزارش از زهرا لک