آموزش و پرورش کاری اساسی و کلیدی است/انجام 290 اقدام در 3 سال اخیر برای تحول بنیادین

خبرگزاری پانا: وزیر آموزش و پرورش گفت: نهاد تعلیم و تربیت کشور کاری اساسی و کلیدی است.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، حمیدرضا حاجی بابایی که به عنوان سخنران پیش از خطبه های نمازجمعه تهران بود ضمن تبریک هفته معلم و بزرگداشت یاد و نام اسوه علم و تقوا شهید مطهری، یاد و خاطره همه شهدای فرهنگی شهیدان باهنر و رجائی ، پنج هزار معلم شهید و 36 هزار شهید دانش آموز را گرامی داشت.

*آموزش و پرورش کاری اساسی و کلیدی
وی با اشاره به نقش آموزش و پرورش از نگاه اسلام، آموزه های قرآنی و ائمه اطهار(ع) در جامعه خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش کاری اساسی و کلیدی است زیرا اساس خلقت انسان برای تربیت و هر چه در جهان تدارک دیده شده برای انسان است.
حاجی بابایی افزود: انسان زیباترین موجود هستی است اما زیباتر از انسان تربیت است که پیامبران و ائمه اطهار (ع) این امر را برعهده داشتند.

*آموزش و پرورش مهمترین نهاد و سازمان کشور
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره آموزش و پرورش تصریح کرد: ایشان آموزش و پرورش را مهمترین سازمان و نهاد کشور دانستند و در سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش نیز به عنوان مهمترین نهاد کشور و مولد سرمایه اجتماعی نام برده شده است.

*آموزش و پرورش به عنوان مولد سرمایه اجتماعی است
وی اضافه کرد: امسال سال تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده و آموزش و پرورش هم به عنوان مولد سرمایه اجتماعی همه توان خود را در این زمینه به کار گرفته است.
وزیر آموزش و پرورش با استناد به تاکید مقام معظم رهبری به مسئولان کشور گفت: ایشان تاکید دارند که باید نقشه جامعی برای آموزش و پرورش، منطبق بر مبانی ملی و اسلامی آماده شود.
وی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش پس از سال ها مطالعه صاحبنظران حوزه و دانشگاه به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است، افزود: این سند که به تصویب کمیسیون های تخصصی رسیده از 22 آذر1390 برای اجرا به آموزش و پرورش ابلاغ شده و از پشتوانه علمی، مبانی فلسفی و نظری برخوردار است.

*مبانی سند تحول برگرفته از آموزه های قرآنی و سیره پیامبر است
وی ادامه داد: مبانی فلسفی سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش برگرفته از آموزه های قرآنی، سیره پیامبر(ص) و ائمه معصومین به ویژه سیره حضرت زهرا(س) و بهره مند از آرای متفکران بزرگ، صاحبنظران و علمای بزرگ دینی به ویژه رهنمودهای امام راحل و مقام معظم رهبری است.
حاجی بابایی این سند را از سندهای پرافتخار جمهوری اسلامی ایران درباره مسایل فرهنگی و نظام تعلیم و تربیت خواند و گفت: این سند مانند نسخه ای است که باید براساس آن تشخیص داد، برنامه ریزی و عمل کرد و قدم برداشت و مهم اجرای آن است.

*اساسی ترین تولید در آموزش و پرورش تربیت نیروی انسانی است
وی با اشاره به شعار امسال افزود: امسال سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه انسانی است و هیچ تولیدی مهمتر از تولید نیروی انسانی مؤمن ، متفکر و انقلابی نیست زیرا نخستین ، اساسی ترین و ریشه دارترین تولید ملی در آموزش و پرورش و تربیت نیروی انسانی صورت می گیرد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: صاحب منابع ملی و جمعیت دو عامل مهم در توسعه است اما کشوری توسعه یافته و ثروتمند است که علاوه بر این از نیروی انسانی دانشمند، مؤمن، انقلابی و صاحب فکر و اندیشه برخوردار باشد زیرا سرمایه اصلی انسان ها هستند که می توانند از خاک طلا بسازند.
وی استاد شهید مطهری را سرمایه اجتماعی دانست و افزود: افرادی مانند شهید احمدی روشن نیز سرمایه اجتماعی ما بودند و امروز هم با شهادتشان ، سرمایه اجتماعی هستند.
حاجی بابایی با تاکید بر آموزش و پرورش به عنوان مهمترین دستگاه کشور که در همه نظام و شئونات اجتماعی تاثیر دارد، اظهار داشت: اصل در نظام تعلیم و تربیت، تربیت انسان هایی است که بتوانند مانند چشمه های جوشان جامعه را سیراب کنند .
وزیر آموزش و پرورش تحول در کتاب های درسی، نوع نگاه به دانش آموز و کلاس درس، توجه به نوع رابطه خانواده به مدرسه و توجه به نقش خانواده ها و تاثیر آن در تعلیم و تربیت را از موارد لحاظ شده در سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش برشمرد و افزود: در این سند نقش معلمان، اساسی ترین و کلیدی ترین نقش برای آموزش و پرورش مطرح شده است.

*تربیت 25 هزار دانشجو در دانشگاه ویژه فرهنگیان
وی با اشاره به تاسیس دانشگاه فرهنگیان گفت: از همین رو از امسال دانشگاهی در کشور با این عنوان براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی راه اندازی شده است و امسال 25 هزار دانشجوی براساس سند تحول بنیادین و منطبق با آموزه های دینی و فرهنگی در این دانشگاه تربیت خواهد شد.
حاجی بابایی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره جایگاه معلم افزود: ایشان تاکید دارند که مردم جایگاه معلمان را بشناسند و این کار به عزم و اراده عمومی و ملی نیاز دارد.

*انجام 290 اقدام در 3 سال اخیر
وزیرآموزش و پرورش گفت : 290 اقدام ملی در سه سال گذشته در اموزش و پرورش انجام شده است و هدف از این اقدامات فراهم کردن بستر برای تحول بنیادین در اموزش و پرورش بوده است .
وی گفت : 750 ستاد از اول مهر سال گذشته در کشور تشکیل شده است و آموزش و پرورش برای این تحول باید 5 – 6سال با همه توان بایستد و با برنامه ریزی و مشارکت همه نهادها ، حوزه های علمیه و کمک دولت و مجلس، بتواند رهبری و ملت ایران را خوشحال کند و اموزش و پرورشی در تراز جمهوری اسلامی ایران بسازیم .
وزیر اموزش و پرورش یکی از این اقدامات صورت گرفته را تهیه و اجرای سند تحول بنیادین در اموزش و پرورش دانست و افزود : این سند مورد حمایت مقام معظم رهبری است و براساس آن ، در برخی زمینه ها باید تغییرات صد در صدی صورت گیرد .

*تغییر تمامی کتب درسی در مدت 6 سال در اساس سند تحول
وی ادامه داد: براساس این سند در مدت 6 سال همه کتابهای درسی تغییر می کند و برای سال تحصیلی جاری و از اول مهرماه امسال کتاب دوم ابتدایی تغییر می کند و کتابهای ششم ابتدایی تالیف می شود و با توجه به این سند ، آموزه های دینی و محوریت تفکر و اندیشه در کتابهای جدید قرار می گیرد .
وی مقطع ابتدایی را یکی از عناصر تاثیر گذار در اموزش و پرورش دانست و افزود :با توجه به نقش کلیدی ابتدایی ، 10 سال است که توان خود را برای این مقطع گذاشته ایم .
وزیر اموزش و پرورش گفت : در مقطع ابتدایی، شخصیت ، راه و روش و منش زندگی دانش آموزان مشخص می شود و این بدان معنا نیست که مقاطع دیگر راهنمایی و دبیرستان مهم نیست.
وی افزود: همه مقاطع مهم است و براساس سیاستهای آموزش و پرورش همه دانش اموزان تا پایان دوره متوسطه تحت تعلیم و تربیت قرار می گیرند که از آنان تعداد کمی وارد دانشگاه و اکثریت آنان وارد بدنه جامعه می شوند .
حاجی بابایی خاطرنشان کرد : باید شیوه آموزش و پرورش به گونه ای باشد که هر دانش اموزی در هر سالی که وارد جامعه می شود بتواند در قسمتی از جامعه نقش ایفا کند و شرایطی از جمله توجه به اسلام ، کشور ، خانواده ، نهاد اجتماعی و دیگر مسائل را دریابد و به عنوان اموزه های اجتماعی و زیستی از انها استفاده کند .
وی گفت : رسالت اموزش و پرورش فقط این نیست که دانش اموزان را برای مقاطع ابتدایی ،‌راهنمایی و دبیرستان و دانشگاه تربیت کند بلکه بخشی از رسالت این ارگان در کشور تربیت استاد ، دانشمند هسته ای و شخصیت های سیاسی است و اینها فقط چند درصد جامعه هستند و جامعه به همه شغل ها نیازمند است .
حاجی بابایی تاکید کرد : باید تعریف درستی از این موضوع در جامعه صورت گیرد و این نیازمند کار فرهنگی عمیق است که همه شغل ها در جامعه ارزشمند باشد .