قتل براي يک «صفر» بي ارزش

  خبر تلخ بود و شوک آور؛ يک دانش آموز 15 ساله، معلم خود را با ضربات چاقو از پاي در آورد! خبري که براي بسياري قابل باور نبود. مدرسه حافظي و کلاس درس فيزيک در بروجرد لرستان، روز يکم آذرماه شاهد قتل فجيع و تراژدي هولناکي بود که براي اولين بعد از 110 سال […]

217247

 

خبر تلخ بود و شوک آور؛ يک دانش آموز 15 ساله، معلم خود را با ضربات چاقو از پاي در آورد! خبري که براي بسياري قابل باور نبود. مدرسه حافظي و کلاس درس فيزيک در بروجرد لرستان، روز يکم آذرماه شاهد قتل فجيع و تراژدي هولناکي بود که براي اولين بعد از 110 سال دانش آموزي سر کلاس درس معلم خودش را مي‌کشد.
پس از انتشار اين خبر وزارت آموزش و پرورش به صورت جدي از قوه قضاييه خواست اين موضوع را در اولويت رسيدگي قرار داده و با اين دانش آموز فراري برخورد قانوني و قضايي کند.
بي شک بررسي همه جانبه اين تراژدي نيازمند تامل در ساخت اجتماعي، موقعيت اقتصادي، نحوه آموزش، مباحث روانشناختي و مسائلي از اين دست است. چرا که در گذشته معلم از جايگاه اجتماعي و معنوي بالايي در بين مردم و به ويژه دانش آموزان برخوردار بود. اگر هم مساله اي بود روي ديگر اين حادثه بود که تنبيه و خشونت از سوي معلمان اعمال مي‌شد اما گويي ورق برگشته و دانش آموزان معلم را مورد خشونت و بي اخلاقي قرار مي‌دهد به قولي حالا روزگار «پشت به زين» شده است.
شنبه هفته جاري بود که «محمد.» دانش‌آموز کلاس اول دبيرستاني حدود ساعت 11 صبح به همراه پدرش براي گرفتن مرخصي به مدرسه مراجعه مي‌کند و زماني که در همان لحظه کارنامه و نمرات اين دانش آموز از سوي مديران مدرسه به پدرش اعلام مي‌شود که ظاهرا در برخي دروس مانند درس فيزيک نمره پاييني کسب کرده است. پس از مشاهده نمرات، پدر دانش‌آموز ازمسئول مربوطه تقاضاي مرخصي روزانه براي پسرش مي‌کند اما هنگام خروج از مدرسه، دانش‌آموز به سمت کلاس درس معلم فيزيک رفته و معلم را که مشغول درس دادن بود با ضربات چاقوي آشپزخانه‌ که از قبل زير کاپشن خود پنهان کرده بود، مورد حمله قرار مي‌‌دهد.
اين معلم بروجردي پس از اينکه مورد حملات چاقوي دانش‌آموز قرار گرفت به بيمارستان منتقل مي‌شود اما متأسفانه يکشنبه شب جان خود را از دست مي‌دهد. محسن خشخاشي، دبير فيزيک دبيرستان پسرانه حافظي در بروجرد شنبه يکم آذر توسط دانش آموزش با ضربه چاقو به شدت مجروح و در بيمارستان اين شهر درگذشت.
علي قرباني رئيس روابط عمومي آموزش و پرورش استان لرستان در اين رابطه گفته که پس از وقوع اين حادثه بلافاصله مسئولان آموزش و پرورش استان لرستان در اين دبيرستان حضور يافتند اما دانش آموز ضارب به همراه پدرش از محل متواري شد و هم اکنون اين دانش‌آموز تحت تعقيب است.
اين مسئول آموزش و پرورش تاکيد کرد: بين دانش‌آموز و معلم فيزيک سابقه درگيري و خصومتي قبلي وجود نداشته است.

1490837_749953578415017_2445721428708929212_o

بررسي دلايل بروز خشونت در ميان نوجوانان
امان الله قرايي مقدم استاد دانشگاه شهيد بهشتي در بررسي علل و عوامل اثر گذار بر اين رفتار خشونت آميز دانش آموز نوجوان به ابتکار گفت: بروز خشونت در بين نوجوانان و جوانان کشور به دلايل متعددي وابسته است. خشونت از زمان تولد با نحوه برخورد و رفتار خانواده با فرد شکل گرفته و در وجودش نهادينه مي‌شود به طوري که نوع برخورد خانواده، چشم و هم چشمي، ميزان توجه خانواده به فرزندان، پرخاشگري هاي درون جامعه، نبود نشاط و شادي، نا امني از آينده در ميزان خشونت افراد موثر است.
وي افزود: وقتي يک دانش آموز دبيرستاني از آينده خود در جامعه احساس امنيت نمي‌‌کند بر همين اساس نمره بالا ملاک برخورد وي با معلم و استادش خواهد بود زيرا کسب نمرات بالاتر اميد اين دانش آموز به آينده را افزايش مي‌دهد و سعي مي‌کند با بروز رفتار خشونت آميز مي‌توانند ناکامي‌هاي خود را جبران کنند يا به خواسته هاي مطلوب خود برسند.
اين کارشناس آسيب‌هاي اجتماعي به رفتار خشونت آميز و غير قابل پيش بيني اين دانش آموز بروجردي اشاره کرد و گفت: حادثه اخير نشان دهنده کاهش سطح آستانه تحمل افراد است که متاسفانه در کشور ما سابقه طولاني دارد.
قرايي مقدم يادآور شد: بايد همه جامعه و نهادهاي اجرايي دست در دست هم دهند و با مشارکتن جمعي نسل آينده را تربيت کنند زيرا با تغيير شيوه تعليم و تربيت در مدارس، تغيير آموزش و پرورش در خانواده، آموزش مهرباني و عطوفت به کودک و ايجاد محيط هاي با نشاط و شادي آور مي‌تواند بر نوع رفتار کودک و نوجوان کمک شايان توجهي کند.
وي تاکيد کرد: نوع واکنش ما در اين حوادث به اهميت موضوعي که ما خشمگين کرده برمي گردد زيرا شايد با توجه به نزديکي کنکور و تاثير نمرات دانش آموزان در قبولي نهايي آنان در دانشگاه، نمره درس فيزيک براي اين دانش آموز از اهميت بالايي برخودار بوده است و يا حتي از ابتداي سال بين معلم و شاگرد مشکلاتي وجود داشته است و ما از نوع روابط شاگرد و دانش آموز در طول سال تحصيلي اطلاعات کامل و جامعي در دست نداريم که آن نيز بايد تحت مطالعه و بررسي قرار گيرد.
قرايي مقدم گفت: در کشور ما و ساير نقاط دنيا، معلم و استاد از شان و جايگاه بالايي برخوردار بودند به طوري که مردم هميشه براي معلم يک نگاه احترام آميز و ويژه قائل بودند در حالي که امروزه نظام آموزشي اقتدار معلم و مدير را از بين برده است و با ندانم کاري نظام آموزشي کشور خانه را از پاي بست ويران کرد. بنابراين بايد در مدارس مسئوليت پذيري و وظيفه شناسي را به دانش آموزان آموزش داد. به معلم و مدير اقتدار و قدر عمل داد و حتي در افکار خود خانه تکاني کرد.
اين آسيب شناس اجتماعي با تاکيد بر فرهنگ سازي و اطلاع رساني به مردم و خانواده ها براي کسب مهارت هاي زندگي و آموزش برخي اصول زندگي اجتماعي گفت: با اجراي سياست‌هاي حمايتي آنان را براي کسب مهارت کنترل خشم تشويق و ترغيب کنيم.
براساس اين گزارش،‌ سازمان‌هاي مردم نهاد و دستگاه هاي متولي براي آموزش مهارت‌هاي زندگي و کنترل خشم به مردم خصوصا دانش آموزان پسر بايد گام هاي اساسي بردارند. زيرا افزايش آمار خشونت در کشور بسيار وحشتناک و وهم انگيز است و چنانچه همين روند را در پيش گيرد و راهکار صحيح و درستي براي آن در نظر گرفته نشود در آينده اي نه چندان دور شاهد افزايش بروز خشونت هاي اجتماعي و قتل در کشور خواهيم بود.

 

مهرو ماهر/ روزنامه ابتکار